در حالی که امروزه کشندههای وارداتی و حتی اکثر چینیهای مونتاژی بازار کشورمان با انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی و مخصوصاً گیربکس اتوماتیک عرضه میشوند، اما حضور کامیونت با گیربکس اتوماتیک در بازار کشورمان اصلاً جدی نبوده و اولین حضور آنها به سال جاری میرسد. در حالی که فوتون M4 سایپادیزل به عنوان اولین کامیونت با گیربکس اتوماتیک زیر 10 تن شناخته میشود، کامیونت جک 12 تن نیز اولین کامیونت با گیربکس اتوماتیک با تناژ بالای 10 تن هست که بهتازگی معرفی شده است.
جک 12 تن، اولین 12 تن اتوماتیک
اولین حضور خودروهای تجاری با گیربکس اتوماتیک در کشورمان به اوایل دهه هشتاد شمسی برمیگردد. روزهایی که آکتروس 1843 با گیربکس نیمه اتوماتیک خود، موافقان و مخالفان زیادی داشت و سپس با عرضه کشندههای اسکانیا و ولوو، گیربکسهای اتوماتیک نیز جای خود را در این بازار پیدا کردند. اما حضور یک کامیونت، یک کامیون باری و یا کمپرسی با گیربکس اتوماتیک در این بین، بسیار نادر بود تا این که در سال جاری، این موارد نیز اتفاق افتاد و حالا در تناژ بالای 10 تن، کامیونت جک 12 تن با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهد شد.
طراحی کامیونت جک 12 تن
اگر به اتاق این خودرو از بیرون نگاه کنیم، بسیاری از عناصر و المانهای ظاهری آن با دیگر کامیونتهای جک موجود در کشورمان یکی هست. دربها، آینههای جانبی که کاش در همراهی با طرح خوب جلوپنجره و به سبک کامیونهای امروزی، در یک قاب یکپارچه قرار داشت، آینه نقطه کور، چراغ روی درب و روی رکاب، فرم شیشه و برفپاککنها و… همگی نشان میدهد که از نظر ظاهری با یک طرح بهروزشده و فیس لیفت روبرو هستیم.

اما نقطه قوت این طرح در نمای جلویی آن هست. جایی که چراغهای مستطیلی ایستاده آن با فرم خاص جلوپنجره که ما را یاد پیکاپهای فورد میاندازد، دیده میشود. این طرح در عین سادگی اما متناسب با طرح کلی اتاق است و چهرهای زیبا و بهروز این خودرو داده است. اما نکته مهم دراینبین، وجود یک سپر فلزی قوطی شکل در زیر سپر اصلی به سبک کامیونهای میانوزن و سنگینوزن است. این اتفاق به خاطر استفاده از تایرهای بزرگتر با رینگ 22.5 اینچی افتاده است تا به خاطر داشتن ارتفاع بیشتر این کامیونت، خودروهای سواری نیز در تصادفات ایمن باشند. نکته مثبت دیگر این خودرو، داشتن بادگیر شاسی است که زیبایی بیشتری در عین آیرودینامیک بهتر به آن میدهد.

اما طراحی داخلی این کامیونت با یک دگرگونی کامل، متفاوت از آنچه هست که در کامیونتهای جک در ایران دیدهایم. داشبورد کاملاً تغییر کرده و یک نمایشگر بیرونزده در وسط آن با اندازه 10 اینچ، در همراهی با خطوط قوی و ضخیم روی داشبورد، حس خوبی به بیننده القا میکند. فرمان مثل دیگر محصولات جک هست و تفاوت چندانی ندارد. در پشت آن هم یک نمایشگر 7 اینچی در کنار عقربههای دورموتور و سرعت، حالتی مدرن به این بخش دادهاند. دسته دنده روی کنسول قرار گرفته و به سبک خودروهای امروزی به صورت یک دایره گرد طراحی شده است که سهولت کار با آن را بیشتر میکند. در حالی که پلاستیک استفاده شده در بخش مشکی داشبورد به صورت درشت هست، دور دسته دنده از طرح پیانویی استفاده شده که خط و خش را بیشتر نشان میدهد و بهتر بود که این بخش نیز با توجه به کاربری این خودرو، از همان پلاستیک دانه دار استفاده میشد. البته طرح زیبایی در این بخش ایجاد شده که قرار گرفتن دکمه ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز، فضایی شبیه به یک خودرو لوکس سواری را ایجاد کرده است.

این خودرو دارای یک بخش کوچک برای خواب نیز هست که در دیگر کامیونتهای موجود در کشورمان نیز دیدهایم. با خوابیدن صندلی شاگرد، یک فضای کاملاً مسطح برای استراحت راننده ایجاد میشود که هرچند فضای زیادی نست اما برای یک کامیونت نمیتوان بیشتر از این هم انتظار داشت. اتاق همچنان مثل دیگر محصولات تجاری چینی دارای یک شیشه در پشت هست که البته هرچند در کشور ما و در بین رانندهها چندان مورد پسند نیست اما برای دیدن بار و پایش اطراف خودرو نیز کاربرد دارد. در یک جمع بندی میتوان به فضای داخلی این کامیونت، نمره قبولی داد.
مشخصات فنی جک N120 آرین دیزل
در حالی که اکثر کامیونتهای کشورمان حتی تا تناژ 9 تن از موتور 3.8 لیتر کومنز استفاده میکنند، جک N120 از یک موتور 4.5 لیتری کامنز با 210 اسب بخار قدرت و گشتاور خوب 740 نیوتن متری بهره میبرد.
همچنین گیربکس اتوماتیک این خودرو که برگ برنده و متمایزکننده آن هست، از ساختههای FAST بوده و هشت دندهجلو به همراه دندهعقب و همچنین دنده L برای شروع حرکت در مواقع پرفشار و سنگین هست. قابلذکر اینکه کمپانی گیربکس سازی FAST از دانش و تکنولوژی ایتون آمریکا در ساخت محصولاتش استفاده میکند.
نام خودرو | کامیونت جک N721 – N120 |
---|---|
آرایش محوری |
دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
چهارسیلندر / توربو دیزل خطی |
حجم موتور / کد موتور |
4.5 لیتر/ B4.5EV21 ساخت کومنز |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5+eev |
حداکثر قدرت |
210 اسب بخار در دور موتور 2300 rpm |
حداکثر گشتاور |
740 نیوتن متر در دور موتور 1200-1800 rpm |
گیربکس |
1+8 سرعته اتوماتیک ساخت FAST |
ترمز کمکی |
ترمز موتور |
برنامههای کنترلی خودرو |
ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS / سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS / ترمز موتور / کروز کنترل / اتوهلد / ترمز تپه HSA |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) |
8287 / 2345 / 2475 |
فاصله محوری (میلیمتر) |
4700 |
طول بارخور (میلیمتر) |
6200 |
وزن خالص |
4350 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) |
12000 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز محور جلو / عقب |
4.2 تن / 8.7 تن |
باک سوخت |
آلومینیوم 300 لیتری |
سیستم تعلیق جلو/ عقب |
فنر تخت با میل موجگیر و کمکفنر / فنر تخت |
سایز لاستیک |
275/70R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
این مجموعه موتور و گیربکس دارای برنامه حرکت اکو برای یک پیمایش اقتصادی و همچنین پاور بری استفاده از حداکثر قدرت موتور نیز هست که میتواند تا حدود زیادی، مصرف سوخت موتور را نیز بهینه کند. در این میان باید به ترمز موتور ساخت جاکوب نیز اشاره کرد که چیزی فراتر از خفه کن اگزوز دیگر کامیونتها عمل میکند و میتواند کمک بزرگی برای کنترل این کامیونت 12 تنی در جادهها و گردنهها باشد.
امکانات کامیونت جک 12 تن
بخاری درجا، تهویهمطبوع دستی، تختخواب، شیشههای برقی، آینههای برقی با گرمکن، پشت آمپر دیجیتال هفت اینچی، نمایشگر وسط داشبورد 10 اینچی با امکان اتصال بلوتوث، سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل، سنسور نور چراغهای جلو، چراغهای کاملاً LED جلو به همراه چراغ روز، ترمز موتور، ترمز ضد قفل ABS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC، رادار خطخوان LDWS، ترمز تپه و کنترل حرکت در سربالایی HSA، ترمز پارک برقی و… از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی کامیونت جک 12 تن هستند.
ارزش خرید کامیون 12 تن جک
کامیونتهای جک در کشورمان از شناختهشدهترین و محبوبترین کامیونتها به شمار میروند و میتوان گفت در بین محصولات چینی مونتاژی در بازار نیز، جایگاه بسیار خوبی دارند. یکی از ایراداتی که میتوان به محصولات جک تولیدی توسط آرین دیزل در کشورمان داشت، بهروزرسانی دیرتر آنها از نظر ظاهری و طراحی داخلی بود که حالا با این کامیونت جدید، این عیب نیز رفع شده است.

آرین دیزل خدمات خوبی نیز دارد و از این نظر نیز یک برگ برنده در دستش هست. همچنین تناژ 12 تن، یک تناژ بسیار محدود است که کمتر تولیدکنندهای در این کلاس حاضر میشود. در کنار این موارد، داشتن ظاهر زیبا و به روز، برخورداری از یک گیربکس اتوماتیک و البته یک پیشرانه جدید با قدرت بیشتر از دیگر کامیونتها، امکانات رفاهی و ایمنی خوب، میتواند تا مدتها این کامیونت را به فروش خوبی برساند.
source