سفر به دنیای شگفتانگیز خودروهای ژاپنی در توکیو اتو سالن

نمایشگاه توکیو اتو سالن، بهشت عاشقان خودروهای تیونینگشده ژاپنی، تجربهای بینظیر از فرهنگ قدیمی و پرشور اتومبیلرانی را به نمایش میگذارد که هیچ مشابهی در جهان ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نمایشگاه توکیو اتو سالن یکی از شگفتیهای بزرگ دنیای خودروست. این رویداد، سرزمین قطعات افترمارکت ژاپنی و مرکز زیارتی تیونرهای معروفی مثل اچکیاس، آرای آمِمیا و تاپ سیکرت به شمار میرود. از اوایل دهه ۲۰۱۰ که شروع به خواندن وبلاگهای خودرویی کردم، حضور در این نمایشگاه در فهرست آرزوهایم قرار داشت. امسال بالاخره این فرصت را پیدا کردم تا رؤیاهایم از فیلم «سریع و خشن: توکیو دریفت» را با چشمان خودم ببینم؛ تجربهای که هیچ شباهتی به دیگر همایشهای خودرویی در جهان ندارد.
از سال ۱۹۸۳، هر ژانویه، صنعت افترمارکت ژاپن در شمال توکیو و در مرکز همایش ماکوهاری مِسه گرد هم میآید. نام این مرکز کمی عجیب است؛ ماکوهاری نام شهر اطراف آن است و «مِسه» واژهای آلمانی به معنای بازار یا نمایشگاه. اینکه چرا گروهی از معماران ژاپنی تصمیم گرفتند از یک کلمه آلمانی استفاده کنند، در تاریخ گم شده است، اما استفاده از این واژه برای پارکها و همایشها در ژاپن رایج است. این فقط یکی از جنبههای عجیب توکیو اتو سالن است.

این نمایشگاه نه تنها محلی برای افترمارکت است، بلکه خودروسازان نیز غرفههایی برپا میکنند و طی چهار روز محصولات جدید خود را رونمایی میکنند. تمام خودروسازان داخلی ژاپن حضور داشتند و برندهایی مثل لوتوس، ب ام و، آئودی و هیوندای نیز غرفههایی در این رویداد برپا کرده بودند. میتوان آن را نسخه ژاپنی نمایشگاه سِما (SEMA) دانست؛ جایی که ترکیبی از سازندگان قطعات و خودروسازان برای نمایش ساختهای خود و نسخههای قویتر خودروهای تولیدیشان گرد هم میآیند.
در حاشیه این نمایشگاه، کِییچی تسوچیا، ملقب به «پادشاه دریفت» هم حضور داشت که در خصوص آیونیک 5N گفت: «نسخه پایه آیونیک 5N واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد. دمپرها مرا یاد پورشه انداختند.» او با دستش حرکتی مثل چرخاندن فرمان انجام داد و افزود: «فرمانش هم همینطور. باورم نمیشد با این قیمت چنین کیفیتی داشته باشد.» وقتی از او پرسیدند چه چیزی را میتوان بهبود داد، گفت: «بهبود بیشتر با این قیمت سخت است. باید انتخابهایمان را با دقت انجام میدادیم.»

تسوچیا برای نسخه DK با شرکتهای افترمارکت مورد علاقهاش همکاری کرد. این خودرو در واقع یک ساخت ساده با قطعات اضافی است. فنرهای کوتاهتر و سفتتر از اچاندآر، چرخهای فورجشده TWS، چند قطعه آیرودینامیک فیبرکربنی و کالیپرهای ترمز شش پیستونی با روتورهای استاندارد. بخش اصلی توسعه، تیونینگ با تسوچیا در پیست فوجی و جادههای محلی بود. او ابتدا به فکر استفاده از سیستم تعلیق کاملاً قابل تنظیم بود، اما متوجه شد که سیستم تعلیق تطبیقی استاندارد از هر چیز دیگری که آزمایش کرده بود بهتر عمل میکند.
اما هدف بزرگتری پشت نسخه DK وجود داشت؛ نه فقط ساخت یک آیونیک 5N کمی بهتر. هیوندای میخواهد آن را به برندی تبدیل کند که در گفتوگوهای جهانی درباره خودروهای پرفورمنس ژاپنی حضور داشته باشد. با همکاری تسوچیا و نمایش خودروها در توکیو اتو سالن، هیوندای به دنبال ایجاد جایگاه فرهنگی برای ان در کنار معروفترین برندهای تیونینگ و پرفورمنس جهان است. این شرکت میخواهد مردم خودروهای ان را مثل هوندا سیویک تایپ آر، تویوتا GR86 یا نیسان GT-R ببینند و تیونینگ کنند. این نگرش باز به بازاری است که معمولاً برای خودروهای غیرژاپنی بسیار بسته تلقی میشود.
با این حال، هدف فروش خودرو در ژاپن نیست، بلکه حضور در محافل جهانی علاقهمندان و کسب اعتبار است. حضور در توکیو اتو سالن تنها گام نخست برنامهای بزرگتر است که شامل رقابت آیونیک 5N در رویدادهای خاص مثل اتک تسوکوبا و پایکس پیک میشود. اینها قدمهای معمولی یک برنامه بازاریابی انبوه نیستند، بلکه برای هسته اصلی طرفداران خودروهای پرفورمنس ژاپنی طراحی شدهاند؛ کسانی که یک مزدا RX-7 FD یا نیسان اسکایلاین GT-R را به فراری ترجیح میدهند.
نمایشگاه توکیو اتو سالن
source