جگوار E-Type؛ شاهکاری از بریتانیا

جگوار E-Type را شاید بتوان جزو ۱۰ خودروی ارزشمند کلاسیک در دنیا دانست. خودرویی دلربا و چشم نواز که اکنون یک گوهر به تمام معناست. 


تیگو 8


تیگو 8

خودروهای کلاسیک چیزی فراتر از یک وسیله‌ نقلیه‌اند، آنها فرزندان روزگاری هستند که زیبایی و دقت در طراحی بر سرعت و تولید انبوه ارجحیت داشت. هر خط و خم در بدنه‌ی این خودروها، هر صدای گوشنواز موتور آنها و حتی بوی خاص چرم صندلی‌هایشان یادگاری از روزهای باشکوه گذشته است. 

روزهایی که سازندگان خودرو به جای رقابت برای امروز، شاهکارهایی برای همیشه می‌ساختند. دیدن یکایک این خودروها این حس را زنده می‌کند که گویا زمان برای چند لحظه متوقف شده و شما را با خود به دهه‌هایی برده که همه چیز با عشق و اشتیاق خلق می‌شد.

جگوار E-Type یکی از همین میراث کلاسیک هاست که سال‌ها از تولید و عرضه آن در بازار گذشته اما همچنان ارزشمندتر از قبل شده است. با اینکه E-Type اکنون یک جواهر کلاسیک محسوب می‌شود اما در همان سال‌های تولد خودرویی بود که به زعم کارشناسان آن دوره از زمان خود جلوتر بود، یعنی یک محصول مدرن در قرن بیستم! 

جگوار E-Type برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ در انگلستان رونمایی شد تا یک شاهکار از برند انگلیسی اصیل یعنی جگوار به میدان رقابت پا بگذارد. E-Type جگوار تا سال ۱۹۷۵ تولید شد و در این مدت نسبتا زیاد توانست دل بسیاری را ربوده و به یک خودروی اسپرت و خوش فروش تبدیل شود که همچنان هم برای آن سر و دست بشکنند! 

جگوار E-Type از نظر طراحی ظاهری از همان ابتدای کار تا به اکنون محصولی بوده که بسیار چشم نواز و زیبا طراحی شده و سبک طراحی آن تا سالیان معیار طراحی خودروهای دیگر بود. اکنون هم این انگلیسی کلاسیک یک خودروی دلربا و بسیار زیباست که در میان تمام کلاسیک‌ها جور دیگری زیبایی‌اش را به رخ بینندگان و طرفدارانش می‌کشد. 

پوزه کشیده و بلند ترکیب شده با خطوط سیال زیاد و البته برآمدگی‌هایی که در وسط و دو طرف وجود دارند سبب شده تا ای تایپ جگوار به هیچ وجه ظاهر خسته کننده‌ای نداشته باشد. چراغ‌های دایره‌ای شکل که قاب داخلی آن کمی داخل بدنه فرو رفته در کنار جلو پنجره بیضی شکل و کوچکش همه و همه سبب شده تا جذابیت‌های بصری این خودرو بیشتر از قبل شود.

خطوط سیال و حجم پردازی‌های ملایم تا نمای جانبی E-Type و حتی قسمت عقب نیز ادامه پیدا کرده تا هیچ ناهماهنگی در ظاهر این خودرو وجود نداشته باشد. در نسخه سقف فلزی E-Type ستون B با زاویه تندی تا انتهای خودرو کشیده شده و به همین خاطر سبب شده تا جگوار ای تایپ یک خودروی اسپرت و کوپه شود. 

در نمای عقب نیز همچنان گلگیرها برجسته و بزرگ طراحی شده اما چراغ‌های اصلی کاملا ساده و البته با حاشیه‌های کرومی بالای سپر باریک و کرومی آن طراحی شده است. نکته جذاب دیگر E-Type در قسمت عقب خروجی‌های اگزوز دوگانه آن بوده که در میانه‌های سپر عقب با فاصله‌ای به اندازه پلاک جای گرفته تا روحیه اسپرت بودن آن بیشتر شود. 

جگوار E-Type در بخش داخلی و کابین هم میزبان یک طراحی بسیار جذاب، مینیمال و البته تا حدودی هم اسپرت است. مقابل راننده فرمانی بزرگ با یک غربیلک سه شاخه بسیار ساده اما با حفره‌های مختلف تعبیه شده و یک صفحه کیلومتر شمار عقربه‌ای بزرگ هم پشت آن خودنمایی می‌کند. 

نکته جذاب داشبورد E-Type به اینجا خلاصه نشده، بلکه پنج گیج جذاب و کوچک در بالاترین قسمت داشبورد میانی وظیفه نمایش اطلاعات مختلف را دارد. کابین این جذاب بریتانیایی تنها دو سرنشینه بوده و فضای پشت سر سرنشینان برای قرار دادن بار تعیین شده است. 

جگوار E-Type از نظر قوای محرکه و مشخصات فنی هم در زمان خود بسیار قدرتمند و تند و تیز محسوب می‌شد و حرف‌ها برای گفتن داشت. آن زمان که هنوز توربوشارژ شدن و کم شدن حجم موتور در دسترس خودروسازان نبود و آنها می‌توانستند هر هنری که داشتند را بر روی قلب تپنده محصولاتشان پیاده کنند، از جمله مهندسین جگوار با خلق E-Type! 

جگوار E-Type زیر کاپوتی که تا پایین گلگیرهای جلو کشیده شده و باز شدنش هم به جذابیتش اضافه می‌کند به یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳.۸ لیتری مجهز شده بود که می‌توانست ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت خارق العاده برای خودرویی با این وزن و استایل از طریق یک گیربکس ۴ سرعته دستی به محور عقب منتقل می‌شود. 

جگوار  E تایپ البته چندی بعد پیشرانه‌اش به ۴.۲ لیتر افزایش حجم پیدا کرد که تنها گشتاور را افزایش می‌داد. اما در نسل بعدی این خودرو از یک موتور V12 استفاده می‌کرد که ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۴۱۲ نیوتن متر گشتاور داشت اما جعبه دنده همچنان دست نخورده باقی ماند. 

جگوار E-Type قطعا یکی از ماندگارترین خودروهای تاریخ بوده که هیچگاه نمی‌توان آن را فراموش کرد. طراحی این خودرو به قدری زیباست که حتی انزو فراری بزرگ نیز به این موضوع اعتراف کرد. حتی این خودرو به فیلم‌هایی نظیر The Italian Job راه پیدا کرد تا به شهرت جهانی‌اش بیش از پیش اضافه کند. 

گالری تصاویر

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.

source

توسط khodrocamp.ir