تا اینجای کار، چیزی جز دردسر برای خودروسازانی که در مسیر تاریک برق رفتهاند، وجود نداشته است. ب ام و M5 جدید تقریباً 3 تن وزن دارد و به سختی سریعتر از قبل است. مرسدس-AMG C63S E Performance را فقط میتوان «ناامیدکننده» توصیف کرد. حتی آخرین ابرخودروهای PHEV، مانند فراری SF90 و مک لارن آرتورا، بلافاصله مورد استقبال قرار نگرفتند. فراری 296 GTB ممکن است تنها استثنا باشد.
وقتی پانامرا توربو S E-Hybrid جدید وارد جاده شد، ما خود را برای بدترین حالت آماده کردیم. وقتی به سمت ماشین میرفتیم، میترسیدیم که پورشه نیز گرفتار ترفند پیچیدگی بیش از حد و وزن بالا برای سدان اسپرت فوقالعادهاش شود. دکمه استارت را زدیم و هیچ صدایی از پیشرانه هشت سیلندر توئین توربو آن نشنیدیم.
با استارت متوجه شدیم که سوار چه خودرو شاهکاری از پورشه شدیم. خودروی 771 اسب بخاری با قلب تپنده هشت سیلندر هیبریدی که تواناییهای بسیاری در جاده میتواند از خود نشان دهد.
مشخصات فنی بررسی پورشه پانامرا Turbo S E-Hybrid :
پیشرانه | 4.0 لیتری توئین توربو هشت سیلندر هیبریدی |
قدرت | 771 اسب بخار |
0 تا 100 | کمتر از 2.8 ثانیه |
وزن | 2400 کیلوگرم |
قیمت پایه | 228 هزار دلار و نهایی 250 هزار دلار |
پانامرا راه متفاوتی نسبت به رقبا میرود. به طور معمول، یک خودرو سنگینتر بدون شک حرکت سخت تری دارد، اما پورشه یک مزیت مشخص داشت: زمان. در حالی که همه در برابر دوران جدید هیبریداسیون مقاومت کردند، پورشه با اولین پانامرا S E-Hybrid در سال 2017 و 918 Spyder در سال 2013 این فناوری را پذیرفت. این بلوغ مهندسی در مدل مورد بررسی هم به کار گرفته شد.
طبق اعلام شرکت سازنده، این مدل در حالت برقی 187 اسب بخار دارد و میتواند برد حرکتی 64 کیلومتری ارائه دهد. اما باتری 25 کیلووات ساعتی با ترکیب یک پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر توربوشارژ قدرتی معادل 771 اسب بخار به ارمغان میرود که موجب میشود در کمتر از 2.8 ثانیه به 100 کیلومتر برساعت برسد. این آمار قطعا هیجان انگیز است.
سیستم تعلیق فعال تازه توسعه یافته، اساسی ترین قطعه از مهندسی پانامرا است. این خودرو هنگام باز کردن درب برای ورود و خروج بهتر سرنشینان، 2.2 اینچ به بالا میرود و مانند یک خودرو جادویی در جاده عمل میکند.
سپس، طبق معمول، پورشه یک موقعیت صندلی پایین و خمیده با فرمانی که تا جایی که نیاز دارید امتداد مییابد، تناسب عالی و فضای داخلی آرام اما مجلل را در مقابل شما قرار میدهد.
قسمت جلو به طور عجیبی صاف به نظر میرسد تا خنک کننده مورد نیاز پیشرانه 771 اسب بخاری را در خود جای دهد. در داخل کابین، دریچههای هوا فقط از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی اصلی قابل تنظیم هستند. در غیر این صورت، پورشه هر سیستمی را تا حد کمال کالیبره کرد که به نظر بدون مشکل است.
رانندگی با پانامرا با موتور الکتریکی که بین موتور و گیربکس هشت سرعته دوکلاچه قرار گرفته، روان و بدون نقص بود، فقط اگر به طرز عجیبی دقت میکردیم، متوجه تغییرات ظریف تحت نیروی الکتریکی میشدیم و موتور الکتریکی همچنان نیروی خود را از گیربکس عبور میدهد.
اگرچه این تنظیمات معمولی است، اما به پانامرا یک مزیت متمایز میدهد. در عمل، موتور الکتریکی همان مزیت چرخ دنده موتور احتراقی را دارد که آن را با باقی پیشرانه همگام نگه میدارد. همچنین از ویژگیهای پیشرانه هیبریدی برخی از خودروهای دیگر مانند موتور دیفرانسیل عقب مرسدس-AMG که در آن منحنی گشتاور موتور الکتریکی به خوبی با موتور احتراقی مطابقت ندارد، جلوگیری میکند.
بدون کیت اگزوز اسپرت آپشنال 3500 دلاری، شما به سختی صدای پیشرانه هشت سیلندر را خواهید شنید. شتاب پانامرا شگفت انگیز است و انتقال قدرت با هماهنگی دقیق بین پیشرانه الکتریکی و احتراقی بسیار قابل توجه است و پورشه توانسته اجرای فوق العادهای داشته باشد. به شکلی که یک پیشرانه هشت سیلندر توربوشارژ را در کنار موتور الکتریکی قرار داده تا بتواند نیاز فردی که به دنبال خودرویی تمام عیار است را برآورده کند.
نوآوری از سیستم تعلیق فعال شروع میشود، چیزی که تقریباً یک فناوری کاملاً جدید برای خودروهای جاده ای تولید انبوه است. فراری Purosangue تنها همتای پانامرا است و فقط مدلهای هیبریدی میتوانند این سیستم را انتخاب کنند. Turbo S E-Hybrid آن را به صورت استاندارد دریافت میکند. در حالی که فراری از سیستم تعلیق 48 ولتی با موتورهای الکتریکی برای تنظیم حرکات بدنه استفاده میکند، پورشه از پمپهای الکتروهیدرولیک متصل به هر دمپر برای تغییر فیزیکی تعلیق پانامرا استفاده میکند.
پانامرا با عبور از یک قطعه آشنا از بزرگراه لس آنجلس، جادهای که تقریباً هر خودرویی در آن تلاش میکند حرکت سختی نداشته باشد، همچون یک جاده هموار به حرکت درآمده است. تعداد کمی خودرو توانستند از این موانع به سادگی عبور کنند حتی رولزرویس. اما سیستم تعلیق قابل توجهی که پورشه تعبیه کرده، این مدل را بسیار نرم و راحت ساخته است.
با این حال، یک رولزرویس هرگز نمیتواند مانند پورشه به پیچیدن امیدوار باشد. این محصول پورشه در هر پیچی به طور غیرقابل باوری صاف می ماند، بادی رول دشمن مرگبار پانامرا است!
تایرها به خوبی ضربهها را در حرکت خودرو دفع کرده و این امر کمک میکند تا سرنشینان حس خوبی در سواری داشته باشند.
در ترکیب با فرمان چرخهای عقب، همه چیز در این خودرو با انسجام باورنکردنی کار میکرد. تنها شکایت ما بازخورد فرمان و کالیبراسیون ضعیف یکی از نمایش گرهای پورشه بود.
این پانامرا یک موفقیت باورنکردنی است و فراتر از چیزهای معمولی پورشه. پس از راندن تمام خودروهای هیبریدی در کلاس آن، واقعاً تنها خودرویی است که راننده را میخکوب میکند. سپس، با تعلیق فعال حتی بیشتر عمل میکند. این واقعاً نمونهای از مهندسی ماهیت و متفکرانه در برابر رقبا است.
در یک کلام پانامرا Turbo S E-Hybrid باعث می شود که به هیبریدی ها ایمان بیاورم.
مزایا: یکپارچگی هیبریدی عالی، برد مناسب، صدای کم در سرعت بالا، قدرت هیجان انگیز
معایب: دریچههای تهویه الکترونیکی نامناسب، صندلیهای عقب بیش از حد عمودی
source