پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهار کرد در کشور ما خرید خودرو گران و حتی کالای سرمایه است، اما استفاده از خودرو اعم از سوخت، مالیاتها و…. ارزان است. این در حالیست که در کشورهای دیگر این اعداد بالاتر و برعکس است و ما نیازمند فضای تنفس هستیم و اولین گام در استراتژی حمل و نقل برای کاهش ترافیک، ارائه خدمات مجازی، برای کاهش سفر، سپس سفر با وسایل حمل و نقل پاک است و در قسمت آخر تمرکز بر کنترل بر سفر با وسیله شخصی مد نظر قرار دارد. باید سعی کنیم شبکه پیاده و دوچرخه سواری را توسعه دهیم و شبکه زیر زمینی برای حرکت پیاده و دوچرخه ایجاد کنیم. این طرح شبکه زندگی نام دارد و تلاش میکنیم همه مناطق تهران را مستقل از تردد خودرو به هم وصل کند. این شبکه را از منطقه 2 شروع کردهایم و امیدواریم تمام تهران متصل به این شبکه سبز و زندگی شود.
وی از خط کشی فیروزهای در معابر تهران برای شناساندن مسیر شبکه زندگی خبر داد و گفت از نظر اقتصادی تا این لحظه شاهد عدم توسعه دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک هستیم، اما در حال برنامه ریزی برای کاهش ریسک هستیم. سهم موتورسیکلت در حمل و نقل شهری 11 درصد است و قرارگاه موتورسیکلت با ریاست شهردار تهران را تشکیل دادیم که انضباط بخشی، ساماندهی موتورها، معاینه فنی و پلاک آنها ذیل این قرارگاه پیگیری خواهد شد.
آقای علیمردانی در مورد اجرای طرح HOV یا طرح تردد خودروهای پر سرنشین توضیح داد این طرح از بزرگراه همت تا چمران پایلوت اجرا میشود. البته اجرا در ماه پایانی سال ترافیک تهران را درگیر میکند و بعد از ماه رمضان احتمالاً اجرایی خواهد شد.
وی همچنین اشاره کرد تراموا در حال تست است و در برخی نقاط تهران مثل مسیرهای شمالی- جنوبی به دلیل شیب خیابان قابل استفاده نیست. تست شبانه فعلاً مثبت بوده و نتیجه به شورای شهر و رسانهها اعلام میشود. 28 درصد خودروهایی که در مرکز شهر تهران تردد میکنند پلاک غیر تهران دارند که اکثراً (22 درصد) برای حومه شهر تهران است. طرح تور عنکبوت نیز در راستای بهروزرسانی سیستمهای نظارتی و کنترل ترافیک تهران است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این طرح، مقاله جزئیات خط کشی زرد بزرگراه همت HOV را مطالعه نمایید.
source