به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، دومین مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور امروز 30 بهمن ماه در هتل رز شهر صدرا برگزار شد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور در این مجمع، گزارش کاری از آخرین وضعیت اتحادیه سازمان حمل و نقل ارائه داد و گفت: طبق اساس‌نامه جدید، 217 سازمان مربوط به شهرهای زیر 200 هزار نفر در مجمع حمل و نقل وجود دارند و اطلاعات 124 هزار و 578 ناوگان حمل و نقل عمومی در مدل‌های تاکسی، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و ون در سامانه سامح ثبت شده است.

سید محمدحسین سیف السادات در خصوص وضعیت این ناوگان‌ها اظهار کرد: 67 درصد ناوگان تاکسی، 35 درصد وانت بار، 70 درصد اتوبوس، 90 درصد مینی بوس و 90 درصد از ون‌ها که در شهرهای کشور در حال تردد هستند، فرسوده است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور با بیان اینکه در بحث خودروهای داخلی در فقر مطلق به سر می‌بریم، گفت: متأسفانه خودروی سمند سورن با افزایش قیمتی که در یک سال گذشته داشته، رقمی معادل رقم خودروهای وارداتی و چینی دارد و این موضوع لطمه بزرگی به حمل و نقل شهرهای زیر 200 هزار نفر وارد کرده است.

وی افزود: در بحث نوسازی ناوگان 336 دستگاه خودرو، توسط شرکت ایران خودرو به متقاضیان تحویل داده شد، 71 نفر تکمیل وجه انجام داده و در شرف نوسازی هستند اما ناوگان حمل و نقل با چالش و تهدید بزرگی در شهرهای زیر 200 هزار نفر رو به روست و آن هم اسقاط بدون جایگزین است. تفاوت قیمت بین اسقاط خودروی فرسوده و جایگزینی آن خودرو به حدی رسیده است که متقاضیان نمی‌توانند مابین تفاوت قیمت را تأمین کنند و این مشکل باید مورد پیگیری اساس قرار بگیرد.

سیف السادات با تصریح اینکه محدودیت جایگزینی هم مورد موضوع دیگری است، افزود: امروز با حذف خودروهایی مانند پراید و پژو و انحصاری کردن خودرو سمند سورن نتوانستیم جایگزینی لازم را داشته باشیم و تلاش زیادی شد تا خودروی ساینا در بحث جایگزینی قرار بگیرد، اما متأسفانه خودروساز اعلام کرد تا 3 سال آینده خودرویی برای تحویل ندارد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور افزود: در بحث طرح تعویض مخازن CNG در سال 1403، 844 مخزن تعویض شد و 615 مخزن در انتظار تأیید پیمانکار در صف تعویض قرار دارد.

سیف‌السادات در خصوص بیمه رانندگان اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر و ابلاغیه اخیر سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر فراهم شدن امکان حذف و اضافه، فرآیند ایجاد حذف و اضافه از جانب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آغاز و پالایش نیز در استان‌های مختلف در حال انجام است. در سال جاری تعداد 676 نفر در بحث بازگردانی یارانه بیمه قرار گرفته، یک‌هزار و 98 راننده برقراری یارانه بیمه داشتند و 2 هزار و 552 برقراری بیمه داشتیم.

2 میلیون راننده در کشور داریم

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور با تصریح اینکه در حال حاضر حداقل 2 میلیون نفر در کشور در شغل رانندگی امرار معاش می‌کنند، گفت: حدود یک میلیون و 300 هزار نفر از بیمه رانندگی بی‌بهره هستند و انتظار می‌رود که از سمت سازمان تأمین اجتماعی و وزارتخانه مربوطه این موضوع دنبال شود.

وی در خصوص سامانه سامح اظهار کرد: در دوره مدیریتی جدید، تلاش داشتیم این سامانه ارتقا و توسعه پیدا کند. ایجاد تعداد 504 کاربر در سامانه مربوط به شهرداری‌ها، تجمیع اطلاعات مربوط به اطلاعات مربوط به 124 هزار و 578 دستگاه خودرو درون شهری، به‌روزرسانی کلیه اطلاعات ثبت شده در سامانه سامح، ایجاد امکان اطلاع‌رسانی به کلیه سازمان‌ها و شهرداری‌های تحت پوشش از طریق درج اعلام در سامانه سامح، امکان گزارش‌گیری داینامیک از طریق وضعیت ناوگان و رانندگان فعال در کاربری هر شهرداری، امکان گزارش‌گیری جامع و داشبورد مدیریتی از وضعیت ناوگان فعال کشور جهت ارائه به مراجع بالادستی از اقدامات توسعه‌ای در سامانه سامح است.

سیف السادات در خصوص امکانات صورت گرفته در سامانه سامح اظهار کرد: ایجاد و راه‌اندازی قابلیت صدور پروانه الکترونیکی فعال و بهره‌برداری خودروهای تاکسی در سامانه سامح و ایجاد امکان صدور مجوز الکترونیکی مرخصی و خروج خودروی تاکسی از محدوده شهر در این سامانه از جمله اقدامات انجام شده در این سامانه است.

وی در مورد پیگیری تأمین قطعات پرمصرف خودرو اظهار کرد: مکاتبه با شرکت‌های تولیدکننده داخلی در حوزه تایر، روغن و باتری جهت تأمین لوازم یدکی مورد نیاز سازمان‌ها و ناوگان‌های تحت پوشش، مذاکره و تحویل تعداد یک‌هزار و ‌200 حلقه تایر سواری مورد نیاز ناوگان تحت پوشش سازمان‌ها، برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های داخلی در خصوص تأمین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز ناوگان تاکسیرانی، مکاتبه با وزارت صمت در خصوص تخصیص سهمیه و مجوز تأمین لوازم یدکی مصرفی با نرخ دولتی از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی در حوزه تایر، روغن و باتری را می‌توان از پیگیری‌های تأمین قطعات پرمصرف خودرو برشمرد.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور در مورد پیگیری و اجرای ماده 32 قانون مالیات برارزش افزوده تصریح کرد: افرادی که مبادرت به حمل و نقل برون‌شهری مسافر و فروش بلیط در داخل کشور با وسایل نقلیه زمینی به استثنای نقلیه ریلی و دریایی می‌کنند، مکلف هستند 5 درصد از مبلغ بهای بلیط را با درج در بلیط و با قرارداد و صورتحساب به عنوان عوارض شهرداری از مسافران اخذ و هر ماه حداکثر تا 15 ماه بعد به حساب شهرداری مبدأ سفر واریز کنند. واریز عوارض مذکور بعد از موعد مقرر موجب تعلق جریمه‌ به میزان 2 درصد به ازای هر ماه تأخیر خواهد بود.

وی افزود: عدم شفافیت در تعداد بلیط‌های صادره از سوی شرکت‌های مسافربری، عدم پرداختی برخی از شرکت‌ها به شهرداری‌ها مطابق مفاد قانون، دریافت مفاصاحساب از شهرداری‌ها علی‌رغم عدم پرداخت مبلغ 5 درصد سهم شهرداری و عدم پرداخت جریمه جهت تأخیر در پرداخت از سوی شرکت‌های مسافرتی از جمله مشکلات موجود در وصول مطالبات شهرداری‌ها است.

سیف السادات در خصوص پشتیبانی و تکریم ارباب رجوع بیان کرد: در بحث مکاتبات در حوزه نوسازی و توسعه 778 مکاتبه، در بحث بیمه رانندگان 96 مکاتبه در بحث سوخت ناوگان 156 مکاتبه، در موضوع تعویض مخازن 59، مکاتبه در حوزه سامانه سامح 564 مکاتبه و سامانه سماس 24 مکاتبه و 16 مکاتبه مربوط به پلیس بوده است.

وی افزود: شهرداری در حوزه پاسخ‌گویی یک‌هزار و 108 تیکت در مورد موضوعات نوسازی و توسعه، 297 درخواست در حوزه بیمه رانندگان 297 تیکت در سوخت ناوگان، 210 درخواست در تعویض مخازن، داشتیم. همچنین در بحث تماس‌های تلفنی 16 هزار و 396 دقیقه پاسخگوی موضوع نوسازی و توسعه بودیم. 3 هزار و 867 دقیقه پاسخگوی بیمه رانندگان، یکهزار و 262 دقیقه پاسخ‌گویی در مورد سوخت ناوگان و … انجام شده است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور در موضوع بحث سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی (سپند) و سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) در سال 1403 پیگیری فرآیند اتصال شهرهای تحت پوشش به سامانه سماس برای ایجاد درآمد پایدار شهری در 18 شهر و پیگیری فرآیند اتصال شهرهای تحت پوشش به سامانه سپند به منظور ساماندهی ناوگان در 6 شهر انجام شده است.

سیف السادات ادامه داد: از تاریخ 15 مهرماه سال 1403 تعداد 8 جلسه هیئت مدیره برگزار شده که 7 جلسه آن به صورت عادی و یک جلسه به صورت فوق‌العاده برگزار شده است.

وی افزود: تعداد 8 کارگروه تخصصی شامل کارگروه توسعه نوسازی ناوگان و به‌سازی مصرف سوخت، کارگروه حمل و نقل همگانی و امور پایانه‌ها، کارگروه ایمنی مهندسی معابر و ترافیک شهری، کارگروه توسعه و فناوری‌های نوین و هوشمندسازی، کارگروه اجتماعی – فرهنگی، کارگروه اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری و امور مشارکت‌ها، کارگروه توسعه منابع انسانی، کارگروه آموزش و پژوهش کاربردی ایجاد شده و تعداد جلسات برگزار شده در کارگروه‌های تخصصی نیز 3 جلسه بوده است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور در خصوص وضعیت پراکنش مراکز معاینه فنی فعال در سطح کشور اظهار کرد: تعداد 699 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک بنزینی، 914 خطوط آزمون معاینه فنی خودروهای سبک، 187 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، 77 مرکز موتور سیکلت، 23 آزمایش هیدرواستاتیک، 589 خطوط چشمی و 18 مرکز دارای آزمون معاینه برتر در سطح کشور ایجاد شده است.

وی در خصوص خدمات معاینه فنی برتر در سال 1403 بیان کرد: در کشور تعداد 18 مرکز معاینه فنی با قابلیت صدور گواهی معاینه فنی برتر را دارند که شامل شهرهای و شهرهای دارای مجوز آزمون برتر شامل تهران، کرج، تبریز و اصفهان است.

سیف‌ السادات در خصوص عملکرد پشتیبانی سیمفا در سال 1403 اظهار کرد: در این سامانه 3 هزار و 494 مکاتبه کارتابل انجام شد، 50 هزار و 415 تماس تلفنی در سامانه از عملکرد پشتیبانی سیمفا در سال جاری بوده است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور در خصوص سامانه ملی یکپارچه عوارض خودروی کشور (سمیع) اظهار کرد: تعداد شهرهای متصل و دارای دسترسی به سامانه سمیع یک‌هزار و 400 شهر معادل 98 درصد شهرهای کشور، تعداد کل مفاصاحساب صادره از شهرداری‌ها بیش از 3.6 میلیون مفاصاحساب، تعداد شهرهای دارای فعالیت مناسب 656 شهر معادل 46 درصد از شهرهای کشور و تعداد شهرداری‌های دارای سوابق پرداختی 453 شهر معادل 32 درصد از شهرهای کشور از عملکرد سامانه سمیع از ابتدای راه‌اندازی تاکنون بوده است.

سیف السادات با اشاره به اهمیت پشتیبانی و تکریم ارباب رجوع بیان کرد: در سامانه سمیع بالغ بر 310 هزار دقیقه تماس تلفنی انجام شده و نسبت به گذشته 35 درصد کاهش زمان انتظار داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت جلسات پیگیری و امور اجرایی و اقدامات اجرایی سامانه سمیع در سال جاری اظهار کرد: فزایش بهره‌وری ساختار پاسخگویی تلفنی در قالب تغییر در ساختار پشتیبانی به تفکیک رسیدگی به امور دفاتر پیشخوان شهرداری‌ها و شهروندان، تخصیص راه ارتباطی اختصاصی ویژه و مستقیم مدیران عامل و مدیران کل، به‌روزرسانی محتوای آموزشی و تهیه و تفکیک فایل‌های راهنما به منظور کاهش تقاضای پیگیری پشتیبانی و برنامه‌ریزی و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین ویژه کاربران دفاتر پیشخوان و شهرداری‌ها از اهم اقدامات اجرایی سامانه سمیع است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور افزود: راه‌اندازی نرم‌افزار مالی حقوق، دستمزد و محاسبه حقوق توسط نرم‌افزار از مهرماه سال جاری بعد از 15 سال و راه‌اندازی وب سرویس سیمفا (لینک سامانه سیمفا با نرم‌افزار مالی تدبیر) از اقدامات مالی این سامانه است.

وی در خصوص آخرین وضعیت شهرداری‌های تحت پوشش اتحادیه در سامانه سمیع بیان کرد: تعداد شهرهای تحت پوشش 214 شهر در 29 استان، تعداد شهرهای دارای فعالیت مناسب 187 شهر یعنی 89 درصد و تعداد شهرهای فاقد فعالیت مناسب و غیرفعال 27 شهر یعنی 11 درصد از شهرهای کشور است.

ناترازی انرژی بحث تخصیص سوخت بر اساس پیمایش را مطرح می‌کند

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که درگیر آن هستیم بحث سوخت ناوگان دیزل است، نزدیک به 200 اتوبوس و کمتر از 700 مینی‌بوس در کل شهرها داریم اما عمده حمل و نقل مسافر از طریق تاکسی اتفاق می‌افتد.

محمد بابایی‌زاده افزود: برای حمل و نقل بار کم و بیش با ناوگان دیزلی مواجه هستیم که باید برای حل مشکل و مسائل سوخت خود به شهرداری‌ها مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 46 قانون برنامه هفتم توسعه، بحث سوخت‌گیری وسایل نقلیه در مسیر مورد توجه قرار گرفته و آیین‌نامه اجرایی آن در کمیسیون زیرمجموعه دولت مطرح و در شرف تصویب نهایی و ابلاغ است.

بابایی‌زاده اظهار کرد: سختگیری‌هایی در بحث مبارزه با قاچاق سوخت در شرایطی که با ناترازی انرژی مواجه هستیم، وجود دارد که بحث تخصیص سوخت بر اساس پیمایش را مطرح می‌کند.

وی افزود: احتمالاً از اوایل سال آینده سوخت پایه‌ای که به همه ناوگان تعلق می‌گیرد، حذف خواهد شد و سوخت‌گیری بر مبنای پیمایش در مسیر خواهد بود، یعنی برای ناوگانی که در شهر پیمایش دارند، بلوک‌بندی استانی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه امروز در کشور 320 هزار ناوگان دیزل وجود دارد و کمتر از 20 هزار ناوگان اتوبوس و حدود 270 هزار ناوگان بار داریم، گفت: بر اساس ابلاغیه ستاد قاچاق به ازای هر یک‌هزار و 500 نفر جمعیت در شهر پروانه فعالیت به یک ناوگان مسافر و به ازای هر 300 نفر یک پروانه فعالیت به ناوگان بار داده می‌شود و البته الزام معاینه فنی در آیین‌نامه آمده است. ناوگان حمل و نقل بداند که باید معاینه فنی داشته باشد تا پروانه فعالیت بگیرد و بر اساس آن پروانه ارسال سند پیمایش و سند حمل را انجام دهد.

بابایی‌زاده بیان کرد: شهرداری مجاز است به ناوگانی که پلاک آن برای همان شهر باشد پروانه فعالیت صادر کند، در غیر این این صورت برای آن پروانه فعالیت، پیمایش صادر نخواهد شد چون بر اساس پلاک‌ها و پروانه فعالیت‌های راننده جایگاه‌های سوخت هر استان را برای ناوگان تعیین خواهد شد. برای تفهیم موضوع سعی می‌کنیم با آموزش و مصاحبه‌های رسانه‌ای مسئله را شفاف‌سازی کنیم.

شهر باید حس امنیت را به شهروندان تزریق کند

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز اظهار کرد: شهر به عنوان سکونتگاه مردم، باید انسان‌محور باشد لذا اساس مدیریت شهری انسان‌محوری است.

محمد مجابی با بیان اینکه یک شهر باید حس امنیت و آرامش را به شهروند تزریق کند، گفت: اولویت اول شهرداری باید افزایش کیفیت زندگی و جذابیت بصری یک شهر باشد.

وی افزود: انسان‌ها کیفیت زندگی را در خیلی از مسائل می‌بینند، اما اگر کیفیت زندگی را مورد دسته‌بندی قرار دهیم، یک شهر باید دارای هوا، آب و فضای سبز مناسب و دسترسی آسان به نیازها وجود داشته باشد. اما نکته‌ای که باید در مسیر کیفیت زندگی رعایت کنیم، آمایش سرزمین است.

مجابی بیان کرد: از آن‌جایی که آمایش سرزمینی را رعایت نمی‌کنیم، میزان تمرکز جمعیت در برخی از شهرها به قدری بالاست که عملاً امکان بالا رفتن کیفیت زندگی وجود ندارد و نمونه آن شهر تهران است که عملاً ترافیک سنگین شهر کیفیت مناسب زندگی را کم می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه حدود 320 هزار تاکسی در کل کشور فعالیت می‌کنند و حدود 90 هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارد، گفت: از اولویت‌هایی که باید در آینده کشور رعایت شود، سکونتگاه‌هایی است که می‌تواند این جمعیت‌ها را از شهرهای بزرگ خارج کرده و بتواند امکانات زندگی باکیفیت را برای شهروندان برقرار کند.

وی افزود: اولین نکته‌ای که در حوزه حمل و نقل و مدیریت حمل و نقل باید به آن توجه شود، مسئله شهر هوشمند است و برای رسیدن به این هدف باید از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز شده و به پیاده‌روها و مسیر دوچرخه‌سواری رسیدگی شود تا شهروندان بتوانند از این مسیر به راحتی رفت و آمد کنند.

مجابی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری(مدظله) مبنی بر اینکه برنامه جامعی برای حمل و نقل باید ارائه شود، گفت: کاهش شدت مصرف انرژی در دستور کار قرار بگیرد و برای رسیدن به این هدف باید از وضعیت انرژی کشور مطلع باشیم و بدانیم که باید به چه سمتی حرکت کنیم به عنوان مثال برخی به سمت خودروهای برقی حرکت می‌کند، آیا ما در سبد تولید انرژی کشور در جایگاهی هستیم که بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: حدوداً 17 هزار اتوبوس در سطح کشور وجود دارد و 320 هزار تاکسی در کل کشور فعال است و از این تعداد 200 هزار تاکسی در سنین فرسودگی قرار دارند و افزایش سوخت و افزایش آلودگی و مشکلات ناشی از استانداردها را باید در نظر گرفت.

مجابی با بیان اینکه بالغ بر یک سوم از مردم در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، افزود: با بستن چشم خود نمی‌توانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم، بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح و ایجاد تشکل‌های مختلف می‌توان خدمت‌رسانی را به درستی انجام داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه ماده 6 قانون هوای پاک به تنهایی به دنبال حل مسئله نبود، گفت: در آینده وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، صندوق توسعه شهری و روستایی را راه‌اندازی و تمامی اعتبارات را مدیریت خواهد کرد تا بتواند مشکلات و معضلات را برطرف کند.

با توجه به رشد جمعیت حمل و نقل دغدغه اصلی شهر صدراست

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان یکی از پنجره‌های اصلی خدمات شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: هر کاری که در حوزه شهرسازی انجام شود، بخش‌های عمده آن به حوزه حمل و نقل و مدیریت آن باز می‌گردد.

سیداحسان اصنافی ادامه داد: در سرشماری سال 90، شهر صدرا حدود 36 هزار نفر داشت و امروز جمعیت این شهر بالای 250 هزار نفر است، پیش‌بینی می‌کنیم برای 3 سال آینده این جمعیت بالای 100 هزار نفر باشد. با توجه به رشد جمعیت حمل و نقل یکی از دغدغه‌های شهر جدید صدرا است.

مجتبی پارسایی، شهردار صدرا نیز در ادامه این جلسه بیان اینکه شهر صدرا شهر آینده است، گفت: سرانه رشد جمعیتی شهر صدرا سالیانه نزدیک به 30 درصد است. عموماً سایر شهرها و کلان‌شهرها رشد یک درصد و گاهی منفی دارند اما شهر صدرا در 2 سرشماری پایانی، هر ساله نزدیک به 30 درصد رشد جمعیتی داشته است. لذا باید خود را با این رشد جمعیتی سازگار کنیم و خدمات شهری مناسبی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، هیأت رئیسه مجمع تشکیل و برنامه‌های اتحادیه در سال 1404 توسط مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های مدیریت حمل و نقل شهرداری‌های کشور ارائه شد. همچنین در ادامه این مراسم متمم بودجه سال 1403 و بودجه سال 1404 پیشنهاد و لوایح پیشنهادی جهت تصویب در مجمع ارائه شد.

در پایان مراسم پس از برگزاری فرایند رأی‌گیری جهت انتخاب بازرس از مهدی ثروت، مدیرعامل سازمان حمل و نقل همگانی نقده؛ بهزاد واحدی، رئیس سابق سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری میانه و منصور بهرامی، مدیرعامل سابقه سازمان حمل و نقل همگانی بیجار تجلیل شد.

 

source

توسط khodrocamp.ir