به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مدیران خودرو که در سال جاری محصولات جدیدی را به بازار معرفی کرد، پرده از چهره فیس لیفت جدید MVM ایکس ۲۲ نیز برداشت. تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو حکایت از تغییرات نسبتاً زیاد این خودرو، به خصوص در چهره بیرونی و طراحی کابین، مشخصات فنی و آپشنها دارد.
در این گزارش به بررسی فرق MVM X۲۲ PRO و MVM X۲۲ از نگاه عکاس پرشین خودرو خواهیم پرداخت.
تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در چیست؟
ام وی ام ایکس ۲۲ (MVM X۲۲) در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران معرفی شد. این خودرو که بر اساس مدل چری تیگو ۳ ایکس (Chery Tiggo ۳X) طراحی شده، بهعنوان یک کراساوور کامپکت شهری با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکسهای دستی و اتوماتیک عرضه میشود. فرق MVM X۲۲ PRO و MVM X۲۲ در نسخه جدیدتر ایکس ۲۲ پرو که در آذرماه ۱۴۰۰ به بازار ایران عرضه شد، قابل توجه است. ام وی ام ایکس ۲۲ پرو (MVM X۲۲ Pro) بر اساس چری تیگو ۳ ایکس پلاس (Chery Tiggo ۳X Plus) توسعه یافته و تغییرات زیادی در طراحی ظاهری، داخلی و مشخصات فنی دارد. این مدل به پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ و گیربکس CVT مجهز شده است.
مقایسه تفاوت x۲۲ با x۲۲ pro نشان میدهد که با توجه به تفاوتهای فنی و طراحی، این دو مدل بهعنوان رقبای مستقیم یکدیگر به شمار نمیآیند. در واقع، ایکس ۲۲ پرو بهعنوان نسخه بهروزرسانیشده و پیشرفتهتر، جایگزین ایکس ۲۲ در سبد محصولات مدیران خودرو شده است. در بازار ایران، ام وی ام ایکس ۲۲ و ایکس ۲۲ پرو با رقبایی مانند رنو ساندرو استپوی، لیفان X۶۰ و چانگان CS۳۵ در کلاس کراساوورهای کامپکت شهری رقابت میکنند.
ام وی ام ایکس ۲۲ دارای طراحی سادهتر و محافظهکارانهتر است که با خطوط نرم و منحنیهای ملایم، ظاهری متناسب با کراساوورهای کوچک ارائه میدهد. در مقابل، ام وی ام ایکس ۲۲ پرو با تغییرات قابل توجه در نمای جلو، از جمله جلوپنجره کهکشانی و چراغهای دیلایت نواری در بالای کاپوت، ظاهری مدرنتر و جذابتر به خود گرفته است. این تغییرات در MVM X۲۲ PRO الهامگرفته از طراحیهای مدرن خودروهای کرهای مانند هیوندای کنا هستند.
در داخل کابین نیز، ایکس ۲۲ پرو نسبت به نسخه قبلی خود تغییرات محسوسی را تجربه کرده است. داشبورد با طراحی نامتقارن و استفاده از اشکال هندسی و زوایای تند، فضایی مدرنتر ایجاد کرده و متریال با کیفیت بالاتر به همراه طرح فیبر کربن در بخشهایی از داشبورد و رودریها، حس بهتری به سرنشینان منتقل میکند. در مقابل، ایکس ۲۲ دارای طراحی داخلی سادهتری است که با پلاستیکهای سخت و طراحیهای متعارف، نیازهای پایهای کاربران را برآورده میکند.
در کاتالوگهای زیر میتوانید درک بهتری از فرق MVM X۲۲ PRO و MVM X۲۲ پیدا کنید.
تفاوت طراحی امویام ایکس۲۲ و ایکس۲۲ پرو
چراغ های ایکس۲۲ پرو کاملا با طراحی جدید روی خودرو نصب شده است که از همان زبان طراحی جدید چری بهره مند است. چراغ های باریک کشیده که اندکی به سمت بالا متمایل است ظاهر جسورانه ای به ایکس۲۲ پرو بخشیده است. ابعاد ایکس ۲۲ چندان اختلافی با ابعاد ایکس ۲۲ پرو ندارد و در نگاه از زاویه بیرون، شاهد قد و هیکل تقریباً همحجمی هستیم.
سپرها و پروژکتورها نیز کاملا تغییر یافته و جلو پنجره نیز با همان طرح ماتریسی که تداعی گر آسمان شب با ستاره های پرشمار است وظیفه عبور هوا را بر عهده دارد.
در نمای جانبی ایکس۲۲ پرو تقریبا می شود گفت که تغییری اعمال نشده است و اندک تفاوت ها نیز به دلیل استفاده از زه کرومی در نوار لاستیکی پایین شیشه ها و روی پوشش پلاستیکی سیاه رنگ ستون عقب خودرو به چشم می آید.
در عقب خودرو نیز همچون آریزو۵ توربوی جدید تغییر آن چنانی دیده نمی شود به جز افزوده شدن دو خروجی اگزوز که تنها جنبه زینتی دارد.
کابین ایکس۲۲ پرو هم مانند آریزو۵ توربوی جدید که به تازگی رونمایی شد، تغییرات زیادی را در راستای مدرن شدن تجربه کرده که فضای داخلی این خودرو را برای سرنشینان دلنشین تر کرده است.
در کابین ایکس۲۲ پرو، روکش درب ها همچنان همان طراحی سابق است و تنها در دوخت روکش تغییراتی دیده می شود اما ترکیب کلیدها و دستگیره ها تفاوت آنچنانی با ایکس۲۲ ندارد.
در مقایسه x۲۲ با x۲۲ pro، تغییراتی در راستای دگرگونی به سمت مدرنسازی مشاهده میشود. در کابین ایکس۲۲ پرو نیز بیشترین تغییر در کنسول خودرو روی داده و تلاش شده است با استفاده از متریال چرم مصنوعی و پلاستیک با طرح فیبر کربن ظاهر مدرن و لوکس تری برای کابین به وجود آید، در حالی که در ایکس۲۲ از چرم در کنسول خودرو استفاده نشده بود.
فرمان ایکس۲۲ پرو با همان کلیدهای دسترسی ایکس۲۲ همراه است با این تفاوت که طراحی فرمان اندکی اسپرت تر شده ضمن اینکه ارگونومی آن برای رانندگی در مسافت های طولانی مناسب تر شده است.
تغییرات بعدی کابین در مقایسه با ایکس۲۲ به طراحی دریچه های تهویه بازمی گردد که متحول شده و دیگر از آن دریچه گرد و دورنگ ایکس۲۲ خبری نیست و حاشیه ای از پلاستیک براق آن را احاطه کرده است.
صفحه کیلومتر ایکس۲۲ پرو نیز به تبع تغییرات گسترده کنسول خودرو متحول شده و هر چند خبری از صفحات دیجیتالی در نمایش اطلاعات نیست اما با سایر ارکان کنسول هماهنگ است.
در پایین دریچه تهویه مطبوع خودرو در قسمت میانی کنسول شاهد یک مانیتور ۹ اینچ تمام لمسی هستیم که بخشی از وظایف تنظیمات رفاهی خودرو از طریق آن میسر است.
در پایین مانیتور لمسی، دو اهرم دایره ای در دو طرف قرار دارد که برای تنظیم تهویه مطبوع استفاده می شود و در میان آنها کلیدهای لمسی قرار دارد.در این بخش نسبت به ایکس۲۲ سعی شده تا از کلیدهای فیزیکی برجسته و اهرم های کمتری استفاده شود تا بیشتر تداعی کننده کابین مدرن خودرو باشد.
بر خلاف ایکس۲۲ قبلی در نسخه پرو شاهد کلیدهایی در اطراف دنده خودرو هستیم و کلیدهایی نیز در این نقطه قرار دارد که می تواند برای راننده جذابیت بیشتری ایجاد کند.
تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در پیشرانه
مهمترین بخش این تغییرات که می تواند از مزیت های ایکس۲۲ پرو باشد مربوط به ارتقای مشخصات فنی خودرو است.
MVM X۲۲ |
MVM X۲۲ Pro |
|
قدرت موتور |
پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۰۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با حداکثر توان ۱۰۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور |
۱۳۵ نیوتنمتر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه |
۱۵۰ نیوتنمتر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد |
حدود ۱۲.۵ ثانیه |
حدود ۱۴.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
۱۷۲ کیلومتر در ساعت |
گیربکس |
گیربکسهای دستی و اتوماتیک چهار سرعته |
گیربکس CVT با ۹ دنده مجازی |
توربوشارژر باعث افزایش گشتاور و بهبود عملکرد در دورهای پایین شده است. این امر به بهبود شتابگیری و راندمان سوخت کمک میکند. با این حال، پیشرانه توربوشارژ ممکن است در شرایط خاص نیاز به نگهداری دقیقتری داشته باشد. در مقابل، پیشرانه تنفس طبیعی ایکس ۲۲ با ساختار سادهتر، هزینههای نگهداری کمتری دارد، اما در مقایسه با ایکس ۲۲ پرو، گشتاور کمتری در دورهای پایین ارائه میدهد.
هر دو خودرو از سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و میله پیچشی (تورشن بیم) در عقب بهره میبرند. این ترکیب تعلیق برای استفاده شهری مناسب است، اما در پیچهای تند و سرعتهای بالا، پایداری کمتری نسبت به خودروهای با تعلیق مستقل در محور عقب دارد. هندلینگ هر دو مدل در سطح متوسط قرار دارد و نباید انتظار عملکرد اسپرت از آنها داشت.
مدل معمولی X۲۲ از گیربکس اتوماتیک AT چهارسرعته بهره میبرد. این گیربکس سادهتر است و برای رانندگی شهری مناسبتر عمل میکند، اما شتابگیری آن نسبتاً کند است و استهلاک بالاتری دارد. در مقابل، X۲۲ پرو مجهز به گیربکس CVT (پیوسته متغیر) است که فناوری پیشرفتهتری دارد. این گیربکس با ۹ دنده مصنوعی، انتقال قدرت نرمتر و مصرف سوخت بهینهتری را ارائه میدهد، اما ممکن است در شتابگیری صدای بیشتری تولید کند.
فرق x۲۲ پرو با معمولی فقط به گیربکس محدود نمیشود. مدل پرو با موتور توربوشارژ ۱ لیتری و گیربکس CVT، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به مدل معمولی با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس AT دارد. این تفاوتها باعث میشود X۲۲ پرو برای رانندگی در جادهها و شرایط دشوار مناسبتر باشد، در حالی که X۲۲ معمولی بیشتر برای استفادههای روزمره و شهری طراحی شده است.
در مقایسه x۲۲ با x۲۲ pro، میتوان گفت که مدل پرو با گیربکس CVT و موتور توربوشارژ، عملکردی پویاتر و مدرنتر دارد، اما هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز بیشتر است. در مقابل، مدل معمولی با گیربکس AT، سادهتر و کمهزینهتر است، اما از نظر فناوری و عملکرد کمی عقبتر است.
تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در تجربه رانندگی
- ام وی ام ایکس ۲۲: با پیشرانه تنفس طبیعی، واکنشهای خطی و پیشبینیپذیری ارائه میدهد. اما در سربالاییها و با بار کامل، ممکن است کمبود قدرت احساس شود. گیربکس اتوماتیک چهار سرعته در این مدل، تعویض دندههای نرمی ندارد و ممکن است در ترافیک شهری کمی کند عمل کند.
- ام وی ام ایکس ۲۲ پرو: پیشرانه توربوشارژ در دورهای پایین گشتاور بیشتری ارائه میدهد که در ترافیک شهری و شروع حرکت مفید است. اما تأخیر توربو (Turbo Lag) ممکن است در برخی شرایط محسوس باشد. گیربکس CVT با شبیهسازی ۹ دنده، تعویض دندههای نرمی دارد، اما در شتابگیریهای ناگهانی، ممکن است کمی تأخیر داشته باشد.
هر دو خودرو برای استفاده شهری و جادههای آسفالت مناسب هستند. ارتفاع مناسب از سطح زمین و ابعاد کامپکت، آنها را برای تردد در ترافیک شهری و پارکینگهای کوچک مناسب میسازد. با این حال، برای سفرهای طولانی با بار کامل، ممکن است کمبود قدرت در سربالاییها احساس شود. هیچیک از این دو مدل برای آفرود یا استفادههای سنگین طراحی نشدهاند. سیستم تعلیق، شاسی و پیشرانه آنها برای مسیرهای خاکی سبک مناسب است، اما در مسیرهای ناهموار و شرایط سخت، عملکرد مطلوبی نخواهند داشت.
مقایسه ام وی ام ایکس ۲۲ با X۲۲ پرو در بازار
طبق جدیدترین اخبار و نوسانهایی که در نیمه دوم سال جاری درحال رخ دادن هستند، تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در بازار نیز تغییراتی را تجربه کرده است. قیمت ام وی ام X۲۲ مدل ۱۴۰۲ در بازار ایران بین ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان برآورد میشود. این بازه قیمتی بسته به تیپ و کارکرد خودرو متفاوت خواهد بود؛ بهعنوان مثال، مدل دندهای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ حدود ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان قیمتگذاری شده است.
قیمت ام وی ام X۲۲ Pro صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نیز در بازار بین ۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان قرار دارد.
گیربکس ایکس۲۲ پرو خوشبختانه پیش از این روی آریزو۶ جواب خود را پس داده و قابلیت تعویض ۹ دنده مجازی را برای راننده فراهم می کند.
جمع بندی
در مقایسه کلی ام وی ام X۲۲ و X۲۲ پرو، میتوان گفت این دو خودرو هر کدام برای نیازهای متفاوتی طراحی شدهاند و انتخاب بین آنها به انتظارات و اولویتهای شما بستگی دارد.
اگر به دنبال خودرویی ساده، کمهزینه و مناسب برای استفادههای روزمره و شهری هستید، X۲۲ معمولی گزینه بهتری است. این مدل عملکردی قابل قبول برای رانندگی در شهر ارائه میدهد و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز کمتر است. این خودرو برای کسانی که به دنبال یک ماشین خانوادگی و اقتصادی هستند، انتخاب مناسبی محسوب میشود.
اما اگر به دنبال عملکرد پویاتر، فناوری پیشرفتهتر و تجربه رانندگی بهتر هستید، X۲۲ پرو گزینه ایدهآلتری است. شتابگیری بهتر، مصرف سوخت بهینهتر و رانندگی نرمتر، باعث میشوند X۲۲pro گزینه مناسبی برای افرادی باشد که انتظار رانندگی فرمول ۱ از خودرو ندارند و به دنبال خودرویی شهری هستند. البته نظر به قدمت بیشتر ایکس ۲۲، اگر به دنبال خودرویی هستید که شانس سرمایه گذاری روی آن وجود داشته و در بازار دست دوم روی دستتان نماند، میتوانید X۲۲ pro را گزینه بهتری درنظر بگیرید./