تجاری سازان کشورمان، بعد از اشباع کردن بازار کشندهها و کامیونتها از مدلهای مختلف، چند وقتی است که به سمت بازار کمپرسی و کامیونهای باری نیز حرکت کردهاند و حالا محصولات مختلفی در این رده کاربری نیز عرضه کرده و رونمایی میکنند. یکی از جدیدترین این کمپرسیها، محصولی از گروه مایان به نام دیما HR500 است که یک کمپرسی سه محور 26 تن هست.
کمپرسی 26 تن دیما با سه محور
همان طور که میدانیم، کشنده دیما از محصولات کمپانی جک چین هست و مایان با این شرکت چینی، رابطه همکاری و تولید دارد. در ادامه این همکاری و بعد از معرفی نسخه 19 تن شاسی باری و کمپرسی از دیما، حالا نسخه سه محور 26 تن کمپرسی دیما نیز معرفی شده است و شاید باید منتظر عرضه نسخه باری 26 تن از این سری محصولات جک و مایان نیز در آینده، باشیم.
دیما 26 تن با همان شکل ظاهری و زبان طراحی نسخه 19 تن آن، طراحی و ساخته شده است که طراحی آنها به سال 2018 باز میگردد. دیما HR500 از یک موتور آشنای 460 اسب بخاری با یک گیربکس 16 سرعته دستی استفاده میکند و ظاهر خشن و تنومندی دارد. این کمپرسی در جایگاهی باید رقابت کند که محصولات چندانی در بین آنها نیست و در کنار چند بازیگر قدیمی، به تازگی محصولات جدیدی نیز در این قسمت دیده میشوند.
طراحی داخلی و خارجی دیما 500 کمپرسی
این سبک طراحی که در سری محصولات گالوپ A5 از کامیون سبک تا کشنده سه محور و کامیونها دیده میشود، در سال 2018 انجام شده و فاکتورهای خاصی دارد که چهره این خودروها را خشن و تهاجمی نشان میدهد.

طراحی کمپرسی دیما HR500 را قبلاً با کامیون دیما MR285 تجربه کردهایم. اما چهارچوب کلی اتاق را قبلاً نیز با کشنده جک گالوپ که در تعداد اندکی توسط آرین دیزل به کشورمان وارد شده است، دیدهایم. فررورفتگی انتهایی اتاق، فرم دربها، شکل گلگیر و فرم کلی اتاق و زوایای اطراف آن، همگی همان چیزی است که قبلاً نیز با اتاق جک گالوپ آرین دیزل دیده شده است.
اما تفاوتهای ایجاد شده در برخی از قسمتها مثل پهنتر شدن گلگیر پلاستیکی زیر اتاق و یکپارچه شدن آینههای جانبی و مهمتر از همه، تغییر کامل نمای جلو این خودرو، باعث ایجاد یک حس بهتر و به روزتر شده است. هرچه قدر که طراحی جانبی این کامیون با کاربری کشنده همخوانی ندارد اما برای یک کمپرسی با ارتفاع زیاد و طراحی خاص نمای جلویی آن، سازگار است. البته نباید در قدیمی بودن آن تردید کرد اما برای کاربری کمپرسی، قابل قبول است.
شکل آفتابگیر بالای سقف که حالت بادگیر نیز دارد و به صورت یک قطعه اضافه شده روی سقف نشسته است، ظاهر این کامیون را بهروزتر و زیباتر نشان میدهد و از آن آفتابگیرهای رایج در دیگر کامیونها متفاوت است. چراغهای جلو که یک چندضلعی نامنظم هست، طراحی خاصی دارند که با قرارگیری در گوشهترین حالت ممکن، نمای جلوی این کامیون را پهنتر نشان میدهند.

این وضعیت در کنار طراحی خاص جلوپنجره این کمپرسی که از خطوط ضخیم و بلند در آن استفاده شده است، با وجود شبکههای لانهزنبوری پشت آن، نمایی قلدر و خشن به این کمپرسی داده است. در این میان، قرارگیری نوارهای کرومی روی بازوهای عرضی جلوپنجره، این بخش را از حالت یک قطعه پلاستیکی ساده و ارزانقیمت، خارج کرده و با همراهی نوشته کرومی DIMA، همخوانی خوبی نیز دارد. شیشه جلو ارتفاع زیادی ندارد و به همین خاطر هم برای تمیزشدن این شیشه، از سه برفپاککن کوتاهتر استفاده شده است که بازهم به خشنتر نشاندادن نمای ظاهری کمپرسی دیما HR500، کمک میکند.
دراینبین، قطعه اضافه شده در زیر سپر جلو که طبق استانداردهای اجباری کشورمان هست، میتوانست طراحی بهتر و زیباتری نیز داشته باشد و از حالت یک قوطی چهارگوش ساده، کمی فاصله بگیرد تا طراحی زیبای این بخش را تحتتأثیر قرار نداده و حتی زیباتر نیز کند.

طراحی داخل کابین، نمایی بهروز و زیبا دارد و چهارچوب کلی آن، شبیه به داشبورد کشنده دیما HT490 است که این واقعیت را میتوان از فرمان و نمایشگرهای پشت آن، طراحی بخش میانی داشبورد، قوس داشبورد، محل قرارگیری دریچههای تهویهمطبوع، محل قرارگیری دکمههای زیر مانیتور و… دریافت.
مشخصات و امکانات کامیون 26 تن دیما
کمپرسی دیما HR500 از یک موتور کامنز با کد ISGe5-460 استفاده میکند که قبلاً با این موتور در کشندههایی مثل فوتون H5 و امپاور 500 آشنا شدهایم. یک موتور شش سیلندر خطی توربودیزل با حجم دقیق 11.8 لیتر که استاندارد آلایندگی یورو 5+eev نیز دارد. بیشترین توان این موتور برابر با 460 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور است و یک گیربکس دستی 2+16 سرعته ساخت ZF نیز برای آن در نظر گرفته شده است. با این ترکیب موتور پرقدرت و گیربکس دستی، میتوان انتظار عملکرد بالایی از این کمپرسی داشت.
نام خودرو | کمپرسی دیما HR500 |
---|---|
آرایش محوری |
سه محور 4×6 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
شش سیلندر / توربو دیزل خطی |
حجم موتور / کد موتور |
11.8 لیتر/ ISGe5-460 ساخت کومنز |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5+eev |
حداکثر قدرت |
460 اسب بخار در دور موتور 1900 rpm |
حداکثر گشتاور |
2300 نیوتن متر در دور موتور 1000-1300 rpm |
گیربکس |
16+2 سرعته دستی ساخت ZF |
ترمز کمکی |
ترمز موتور |
برنامههای کنترلی خودرو |
ترمز ضد قفل ABS / ضدلغزش ASR / کنترل کشش TCS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / کنترل الکترونیکی ترمز EBS / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خطخوان LDWS / ترمز تپه Hill Hold / سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) |
8198 / 2495 / 3453 |
فاصله محوری (میلیمتر) |
3900 |
وزن خالص |
11000 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) |
26000 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (فنی) |
28000 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز محور جلو / عقب |
9 تن / 13+13 تن |
حجم باک سوخت |
400 لیتر |
حجم باک ادبلو |
35 لیتر |
سیستم تعلیق جلو/ عقب |
فنر تخت با میل موجگیر و کمکفنر / فنر تخت |
سایز لاستیک |
12.00R24 رادیال |
*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.
این خودرو دارای امکانات و سیستمهای کمکی زیادی هست که از آنها میتوان به ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل الکترونیکی ترمز EBS، سیستم ضدلغزش ASR و کنترل کشش TC، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC، هشدار تصادف از جلو FCWS، رادار خطخوان LDWS، ترمز تپه hill hold نام برد.
اما متأسفانه در زمینه سیستم ترمز، نبود ترمزهای دیسکی و کاسهای بودن ترمزها در هر سه محور و همچنین نبود ریتاردر هیدرولیکی گیربکس و بسنده کردن به ریتاردر موتور، کمی ناامیدکننده به نظر میآید. محورهای عقب دارای قفلهای عرضی و طولی یا همان قفلکن و جفت کن هستند و شاسی سرتاسر از نوع دوبل بوده که برای تقویت بیشتر در بعضی از قسمتها، سهلایه نیز شده هست.

کمپرسی دیما HR500 از نظر امکانات رفاهی نیز در وضعیت قابلقبولی قرار دارد. قسمت خواب این کمپرسی از نوع نیم کابین هست که امکان استراحت را برای راننده فراهم میکند؛ اما فضای این بخش بهاندازه کشندهها نیست که البته طبیعی هست. کروز کنترل، بخاری درجا، آفتابگیر داخل کابین و بیرون اتاق، بالابر برقی کابین، آینههای برقی گرمکن دار، چراغ روز، خروجی برق 24 ولت، دوربین 360، تهویهمطبوع، سیستم مالتی مدیا، صندلی بادی راننده، فرمان کلیددار، قفلمرکزی با ریموتکنترل، بوق شهر و جاده از امکانات رفاهی این کمپرسی هستند.
ارزش خرید کمپرسی دیما 500
در سال جاری، کمپرسیهای متعددی به نمایش درآمدهاند که از مهمترین آنها میتوان به کمپرسی شکموتو X5000D با موتور 450 اسب بخاری، کمپرسی دانگ فنگ KC465 با موتور 465 اسبی، کمپرسی فاو 460، کمپرسی پیلسان C7H 440 با پیشرانه 440 اسبی، کمپرسی دافران با موتور 480 اسب بخاری، کمپرسی جدید C&C U+480 با موتور 480 اسب بخاری و دو عضو قدیمیتر این بازار یعنی آمیکو 2631 با موتور 400 اسب بخاری و البته بنز 2624 قدیمی و نسخه جدیدش یعنی بنز 2630 اشاره کرد که در حال حاضر نیز بیشترین سهم فروش نیز در دست همین محصول قدیمی بازار هست.
کمپرسی دیما HR500 از نظر موتوری در حد و اندازه رقبای خود هست و از نظر امکانات نیز در همان سطح عرضه میشود. اتاق این کمپرسی از نظر زیبایی و ابعاد در میانه جدول رقبا قرار دارد و البته طراحی داشبورد آن، از بهترینهاست. کیفیت مونتاژ محصولات دیما همیشه جزو بهترینها بوده و این قضیه برای کمپرسی HR500 نیز صادق هست. کشنده مجموعه مایان از فروش بسیار خوبی برخوردار است و همین قضیه میتواند کمکی برای کمپرسی این مجموعه یعنی دیما HR500 نیز باشد.
source