تسلا سمی؛ کشنده برقی جذاب تسلا

تسلا سمی اولین کشنده تمام برقی تسلا بوده که رسما توسط ایلان ماسک چند سال قبل رونمایی شد. این کشنده از نظر قوای فنی و سبک طراحی یکی از برترین‌های این دسته است. 


تیگو 8


تیگو 8

خودروهای کار و تجاری خصوصا کشنده‌ها یکی از مهمترین و البته پرطرفدارترین دسته‌های خودرویی در دنیاست. این خودروها دقیقا مشابه سواری‌ها چند سالی است که بیش از پیش در حال برقی شدن بوده و برندهای مختلفی اقدام به ساخت کشنده‌های تمام برقی کرده‌اند. 

تسلا که یکی از مطرح‌ترین و بزرگترین شرکت‌های تولید کننده خودروهای برقی است چند سال قبل با معرفی تسلا سمی (Tesla Semi) ورود خود به دنیای خودروهای کشنده را هم رسما اعلام کرد. تسلا سمی یکی از کامیون‌های پیشرو برقی در جهان بوده که طبق گفته ایلان ماسک هدف از تولید آن، ایجاد انقلابی در صنعت حمل و نقل است. 

تاریخچه تسلا سمی  

تسلا برای اولین بار این کشنده زیبا و جذاب را در اواخر سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. ایلان ماسک طی رویداد رونمایی از سمی اعلام کرد که این کشنده به‌عنوان یک کامیون کلاس ۸ الکتریکی قادر است مسافتی تا ۵۰۰ مایل یا حدود ۸۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل طی کند. 

تسلا سمی با اینکه در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد اما عرضه آن تا سال ۲۰۲۲ میلادی طول کشید. تسلا اعلام کرد این تاخیر برای بررسی‌های متعدد بر روی این کشنده بوده تا بهبودهایی که نیاز بود بر روی آن اعمال شود و کارایی آن افزایش پیدا کند. 

طراحی ظاهری

تسلا سمی از نظر طراحی بسیار چهره مدرنی داشته و واقعا از زمان خود جلوتر است‌ که البته از تسلا هم غیر از این بعید است! این کشنده از یک بدنه آیرودینامیک بهره مند شده که با هدف کاهش مقاومت هوا و افزایش کارآیی ساخته شده است و این بزرگترین نکته مثبت تسلا سمی است. 

دماغه کامیون برخلاف کشنده‌های رایج بسیار کوتاه و با زاویه زیاد طراحی شده تا هم از نظر ظاهری زیبا باشد و هم از نظر کارایی بهبود پیدا کند. تمامی خطوط بدنه با دقت طراحی شده تا جریان هوا به طور بهینه مدیریت شود و مصرف انرژی کاهش یابد. 

همچنین طراحی ساده، اما قدرتمند تسلا سمی نه تنها ظاهری مدرن به آن داده، بلکه باعث کاهش اصطکاک هوا در سرعت‌های بالا شده است. در نمای جلو نیز خبری از جلوپنجره نبوده و چراغ‌های اصلی هم به صورت باریک و عمودی در دو طرف طراحی شده‌اند. ضمن اینکه برخلاف کامیون‌های آمریکایی دیگر دماغه سمی اصلا کشیده و بزرگ نیست و همین مورد شاید سبب شود تا در اروپا نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

کابین و طراحی داخلی  

تسلا سمی در داخل کابین خود همچنان مشابه ظاهر بیرونی طراحی جذاب، منحصر به فرد و مینیمالیستی داشته و تمرکز اصلی طراحان کابین سمی بر راحتی راننده است. درست برخلاف مابین و طراحی داخلی کشنده‌های دیگر کامیون‌ها، صندلی راننده در وسط قرار گرفته و دیگر خبری از صندلی شاگرد در کنار راننده نیست. 

این سبک طراحی سبب می شود که دید وسیعی از جاده را برای راننده فراهم شود. البته طبق اعلام تسلا این مدل طراحی در کنار مورد ذکر شده، برای ایمنی بیشتر و کاهش خستگی راننده در سفرهای طولانی بوده است.  دو نمایشگر لمسی بزرگ در دو طرف راننده تعبیه شده‌ که اطلاعات کلیدی را به راننده نمایش می‌دهد. علاوه بر این، کنترل بیشتر سیستم‌ها با همین نمایشگرها انجام گرفته که نشان دهنده فلسفه مینیمالیستی تسلا در حذف دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی است. 

مشخصات فنی تسلا سمی  

تسلا سمی همانطور که پیشتر اشاره کردیم یک کامیون کلاس ۸ الکتریکی است که از سیستم محرکه با سه موتور مجزا بهره مند شده است. این موتورها توانایی ارائه قدرتی معادل ۱۰۲۰ اسب بخار را دارند. سیستم موتورهای الکتریکی به گونه‌ای طراحی شده که یکی از موتورها برای عملکرد در بزرگراه و بهبود بهره‌وری انرژی اختصاص داشته در حالی که دو موتور دیگر برای ارائه قدرت بالا در شتاب‌گیری و افزایش توان حرکتی هستند. 

این کامیون با دو مدل مختلف برای برد مسافتی معرفی شده است: نسخه ۳۰۰ مایلی یا ۴۸۰ کیلومتری و نسخه ۵۰۰ مایلی یا ۸۰۰ کیلومتری.  سیستم شارژ فوق‌ سریع تسلا به نام Mega Charge امکان شارژ باتری از ۰ تا ۷۰ درصد را در کمتر از ۳۰ دقیقه فراهم می‌کند. همچنین استفاده از سیستم بازیابی انرژی انرژی جنبشی را به برق تبدیل کرده و به کارایی بیشتر کمک می‌کند.

امکانات ایمنی و رفاهی

تسلا سمی مجموعه‌ای از فناوری‌های ایمنی و هوشمند را به همراه دارد. سیستم‌های ایمنی فعال شامل ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خطوط، و کمک‌راننده هوشمند هستند که تجربه‌ای امن‌تر برای راننده و بار ارائه می‌دهند. کامیون همچنین به سیستم Tesla Autopilot مجهز است که به کمک حسگرها و دوربین‌ها قابلیت‌های نیمه‌خودران برای رانندگی در بزرگراه‌ها را فراهم می‌کند. 

چالش‌های روبرو

با وجود تمام مزایا، تسلا سمی با چالش‌های خاص خود مواجه است. یکی از مهمترین موارد، نیاز به ایجاد زیرساخت گسترده برای شارژ سریع است. اگرچه تسلا شروع به توسعه ایستگاه‌های شارژ مگا شارژ کرده، اما دسترسی محدود به این فناوری ممکن است گسترش استفاده از این کامیون را کندتر کند. 

از سوی دیگر قیمت بالا و رقابت شدید با تولیدکنندگانی مانند دایملر و ولوو نیز از جمله موانع ورود گسترده تسلا به بازار است.  با این حال، با افزایش تقاضا برای خودروهای پاک و تغییر تمرکز جهان به سمت از بین بردن آلودگی هوا، تسلا سمی پتانسیل آن را دارد که پیشرو در بازار حمل و نقل سنگین برقی باشد. بهبود زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌های اولیه خرید، می‌تواند این کامیون را به انتخاب اصلی شرکت‌های حمل و نقل در دهه‌های آینده تبدیل کند.

source

توسط khodrocamp.ir