ورود دیپ سیک به صنعت خودروسازی
دیپ سیک در ماههای اخیر به محبوبیتی خیرهکننده دست یافته و تعداد کاربران فعال روزانه آن از مرز ۲۰ میلیون نفر عبور کرده است. همزمان با این رشد چشمگیر، خودروسازان چینی به رقابتی تازه وارد شدهاند و تلاش میکنند جزو نخستین شرکتهایی باشند که مدل هوش مصنوعی دیپ سیک را در خودروهای هوشمند خود ادغام میکنند.
مدیرعامل اکسپنگ، در این باره میگوید که طی دهه آینده، هوش مصنوعی تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد که حتی از تحول برقیسازی نیز فراتر خواهد رفت. در همین راستا رئیس لی اتو نیز تأکید دارد که برقیسازی تنها نیمه نخست این مسیر بوده و نیمه دوم، یعنی هوش مصنوعی، گام اصلی در آینده خودروسازی محسوب میشود و بدون آن، ساخت خودروهای مدرن امکانپذیر نخواهد بود.
در تاریخ ۶ فوریه، جیلی بهعنوان نخستین خودروساز اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی اختصاصی خود را با مدل DeepSeek R1 بهطور کامل ادغام کرده و مرحله آموزش تقطیر را آغاز خواهد کرد. اندکی بعد، زیکر نیز از تکمیل فرایند ادغام مدل هوش مصنوعی خود با نام Kr AI با DeepSeek R1 خبر داد و اعلام کرد که دستیار کابین این برند با نام AI Eva بهزودی معرفی خواهد شد.
پس از جیلی و زیکر، خودروسازان چینی دیگری نیز اعلام کردند که فرایند ادغام سیستمهای هوش مصنوعی خود را با دیپسیک به پایان رساندهاند. از جمله این شرکتها میتوان به دانگ فنگ و چانگان اشاره کرد.
ادغام مدلهای هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند، شامل فرایند موسوم به آموزش تقطیر است که در آن، دانش مدلهای هوش مصنوعی بزرگتر (مدل معلم) به مدلهای کوچکتر (مدل دانشآموز) منتقل میشود. این تکنیک به مدلهای کوچکتر کمک میکند تا عملکردی نزدیک به مدلهای بزرگتر داشته باشند، درحالیکه مصرف منابع محاسباتی و زمان پردازش کاهش مییابد.
با ورود دیپ سیک به صنعت خودروسازی، قابلیتهای جدیدی به خودروهای هوشمند افزوده خواهد شد. مهمترین این قابلیتها شامل تعامل صوتی طبیعیتر است که امکان درک دقیقتر فرامین کاربران را فراهم میکند. علاوه بر این، خودروها توانایی برقراری مکالمات چندمرحلهای و درک متن مکالمه را خواهند داشت و میتوانند مقصود راننده را با دقت بیشتری تشخیص دهند. همچنین، این فناوری باعث میشود که توسعه و بهروزرسانی مدلهای هوش مصنوعی با سرعت بیشتری انجام شود و خودروها همواره از جدیدترین قابلیتهای هوشمند بهرهمند باشند.