اصلاحات مدیریتی در خودروسازان دولتی چین
شرکتهای خودروسازی دولتی چین، دانگ فنگ موتور و چانگان اتومبیل اعلام کردهاند که برنامههایی برای سازماندهی مجدد دارند، اقدامی که به گمانهزنیهایی درباره احتمال ادغام این دو خودروساز بزرگ و تشکیل یکی از قدرتمندترین گروههای خودروسازی جهان دامن زده است.
هر دو شرکت بهطور همزمان اطلاعیهای منتشر کردهاند که در آن اشاره شده سهامداران کنترلکننده آنها در حال برنامهریزی برای بازسازی ساختار مدیریتی خود در همکاری با دیگر گروههای بزرگ دولتی هستند. در این اطلاعیهها تأکید شده است که تغییرات احتمالی ممکن است منجر به جابهجایی در سهامداران شود، اما در نهایت تغییری در مالکیت و کنترل نهایی این دو شرکت ایجاد نخواهد شد.
با وجود آنکه هیچیک از این دو اطلاعیه اشاره مستقیمی به ادغام دانگ فنگ و چانگان نکردهاند، اما این اعلامیهها باعث شده است که گمانهزنیها درباره ادغام آنها شدت بگیرد. بر اساس گزارش یک رسانه محلی، دانگ فنگ و چانگان بهزودی با یکدیگر ادغام شده و یک گروه خودروسازی جدید را تشکیل خواهند داد. بر اساس این گزارش، دانگ فنگ نقش محوری در این مجموعه جدید خواهد داشت و رئیس هیئتمدیره این گروه، یانگ چینگ، که هماکنون ریاست دانگ فنگ را بر عهده دارد، خواهد بود. در همین گزارش اشاره شده که ژو هوارونگ، رئیس فعلی چانگان، در ترکیب مدیریتی گروه جدید حضور ندارد، مسئلهای که احتمالاً به بازنشستگی او در سال ۲۰۲۵ مرتبط است.
ادغام دانگ فنگ و چانگان
در صورت تحقق این ادغام و سازماندهی مجدد، گروه خودروسازی جدید سالانه حدود ۴.۵۸ میلیون دستگاه خودرو به فروش خواهد رساند و از بی وای دی پیشی خواهد گرفت تا به بزرگترین خودروساز چین تبدیل شود. این گروه همچنین در سطح جهانی به جایگاه پنجمین گروه خودروسازی بزرگ دنیا دست خواهد یافت. انتظار میرود که این مجموعه جدید در نخستین گام، زنجیره تأمین خود را مورد بازنگری قرار دهد. بر اساس اطلاعات ارائهشده در این گزارش، دانگ فنگ و چانگان قصد دارند منابع زنجیره تأمین خود را یکپارچه کرده و فرآیند تأمین قطعات و فناوریهای مورد نیاز خود را از تأمینکنندگان معتبر به شکلی هماهنگ انجام دهند.
این ادغام بهعنوان اقدامی کلیدی برای این دو خودروساز دولتی محسوب میشود تا بتوانند منابع و تواناییهای خود را تجمیع کنند و با شرایط جدید بازار سازگار شوند. در سالهای اخیر، صنعت خودروسازی چین با سرعت چشمگیری به سمت برقی سازی حرکت کرده است و این تحول، چالشهای جدیدی را برای خودروسازان به وجود آورده است. در همین راستا، ژانگ یوجوئو، رئیس کمیسیون نظارت بر داراییهای دولتی (SASAC)، در ماه مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که شرکتهای خودروسازی دولتی در توسعه خودروهای انرژی نو (NEV) چندان سریع عمل نکردهاند، موضوعی که احتمالاً به اصلاح سیاستهای دولت در این زمینه منجر خواهد شد.
او در گفتوگویی گروهی با رسانهها تصریح کرد که دولت چین باید شرکتهای دولتی را تشویق کند تا با جسارت بیشتری به نوآوری بپردازند و برخی از موانع نهادی را که مانع پیشرفت این صنعت، بهویژه در بخش خودروهای انرژی نو، شده است، برطرف کنند. او همچنین اشاره کرد که عملکرد خودروسازان دولتی در این حوزه رضایتبخش نبوده و به همین دلیل، سیاستهای دولت در آینده بهگونهای تنظیم خواهد شد که سه خودروساز بزرگ تحت مدیریت مرکزی بهطور جداگانه در بخش NEV مورد ارزیابی قرار گیرند.
با آنکه ژانگ در اظهارات خود نام این سه خودروساز را مستقیماً ذکر نکرد، اما مشخص است که سه شرکت خودروسازی تحت مدیریت مرکزی که مستقیماً تحت نظارت SASAC فعالیت میکنند، عبارتاند از گروه خودروسازی فاو (FAW Group)، دانگ فنگ و چانگان. تاکنون فاو هیچ اطلاعیهای در مورد سازماندهی مجدد یا تغییرات مشابه منتشر نکرده است، اما با توجه به تحولات اخیر، این احتمال وجود دارد که در آینده چنین برنامهای را اعلام کند.