تحویل مالکیت ایران خودرو از بخش دولتی به خصوصی، اتفاقی بزرگ و تاریخی برای صنعت ایران بود که ظاهرا به تعلیق نزدیک میشود. هفته پیش، شرکت کروز توانست با کسب سه صندلی از پنج کرسی هیئت مدیره ایران خودرو، مالک و مدیر اصلی این مجموعه شود.
حالا هیئت تجدید نظر شورای رقابت، ایرادات ذیل را به فرایند تغییر در هیئت مدیره ایران خودرو وارد کرده و قرایند فوق را اخلاق در رقابت تشخیص داده است:
۱- دسترسی نامحدود شرکت کروز به اطلاعات شرکت ایران خودرو
۲- امکان حضور اعضای هیئت مدیره در کلیه معاونتها و دسترسی به همه گزارشها
۳- اطلاع و اشراف نسبت به تصمیمات محرمانه و بلندمدت شرکت از قبیل سند راهبردی شرکت برنامههای بلندمدت شرکت برای تولید محصولات
۴- اشراف و مدیریت کمیته حسابرسی شرکت و دسترسی نامحدود به کلیه مسائل مالی شرکت
۵- دخالت در انتصابات در سطوح مدیریتی شرکت ایران خودرو و شرکتهای تابعه
۶- ایجاد تفاوت و شکل و محتوای قراردادهای منعقده بین شرکت ایران خودرو و شرکت کروز در مقایسه با سایر قطعهسازان
۷- تلاش و بهرهگیری از حضور در هیئت مدیره به منظور حذف قطعه سازان رقیب شرکت کروز و ایجاد انحصار در تولید قطعات برای این شرکت
۸- تعیین قیمت گذاری قطعات خودرو و تحمیل هزینه بیشتر به ایران خودرو که باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شرکت ایران خودرو و اضرار عمومی به مردم و جامعه، تسلط اقتصادی از طریق شرکتهای مورد شکایت
هیئت تجدید نظر شورای رقابت، با استناد به بند ج قسمت دوم ماده ۶۴ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و جز ۶ بند ط ماده ۴۵ و بند ۶ ماده ۶۱ و ماده ۴۷ همان قانون و بند ت ماده ۵ قانون برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ تصمیم شماره ۵۵۳ -۱۴۰۱/۱۲/۱۳ رای قبلی شورای رقابت را تأیید کرد.
بر اساس، رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت در خصوص غیرقانونی بودن حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو، رویه ضدرقابتی تشخیص داده شد و این رای قطعی و لازم الاجرا اعلام شده است.
ظاهرا ۱۷ بهمن ماه براساس رأی مقام قضایی، شرکت کروز و زیرمجموعه هایش حق رای در مجمع ایران خودرو را نداشتند و با وجود انتشار اطلاعیه این شرکت در سامانه کدال مبنی بر موکول شدن برگزاری مجمع به زمان دیگر برای حل ابهامات ناشی از نامه مراجع قضایی، سهام داران وابسته به کروز در اقدامی غیرقانونی به صورت یک جانبه و بدون حضور نمایندگان بخش دولتی هیئت مدیره ایران خودرو به برگزاری مجمع اقدام کردند.
جعفری در خصوص ابلاغ رای هیئت تجدیدنظر شورای رقابت علیه کروز در رابطه با صلاحیت این شرکت بر مدیریت ایران خودرو اظهار کرد: اعتبار رای هیئت تجدید نظر شورای رقابت هنوز توسط سازمان بورس سنجیده نشده، چون تاکنون این نامه فقط در فضای مجازی منتشر شده است.
وی افزود: در صورتیکه که صحت نامه درست باشد، تصمیم نهایی بر عهده هیئت مدیره ایران خودرو است و بررسی ابلاغیه هیئت تجدید نظر شورای رقابت مبنی بر عدم اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو در حیطه کار سازمان بورس نیست.
source