کمپانی چینی CFMOTO ؛ پیشگام در دنیای موتورسیکلت با اولین کمربند ایمنی اختصاصی!
![کمربند ایمنی CFMOTO](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/cfmoto-seat-belt-1.jpg)
در پایان سال گذشته، اولین تصاویر از موتورسیکلت 750SS کمپانی CFMoto (که احتمالاً در بازارهای دیگر به نام 750SR-R نامگذاری میشود) منتشر شد، اما یک جزییات کوچک از این موتورسیکلت بدون توجه باقی ماند، یک بند روی صندلی راننده که بسیار شبیه به کمربند ایمنی به نظر میرسد.
این یک افزودنی شگفتانگیز برای هر موتورسیکلت است، چه برسد به یک موتورسیکلت اسپرت، این موضوع نشان میدهد که CFMoto در حال کار بر روی یک سیستم کمربند ایمنی است که با سیستمی که به نظر میرسد بر روی ۷۵۰ جدید نصب شده است، مطابقت دارد. در حالی که ممکن است این اصلاً یک کمربند ایمنی نباشد، تنها عکس موجود از موتورسیکلت نسبتاً با وضوح پایین است و توضیحات دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد؛ شاید این یک بند برای دست گرفتن مسافران باشد، اما تمام نشانهها نشان میدهند که این همان سیستمی است که کمپانی سی اف وعده آن را در سال ۲۰۲۴ داده است.
کمربند ایمنی موتورسیکلت CFMoto شامل چندین ایده متفاوت در بخش طراحی بوده است که یکی از این ایده ها، شامل میلههای سخت در دو طرف کمر راننده بوده است، اما سیستم کمربند ایمنی پارچهای که به نظر میرسد بر روی سی اف 750SS نصب شده نیز سادهترین و قابلاجراترین نسخه از این مفهوم است. این سیستم فقط در صورت بروز برخورد مستقیم از جلو کار میکند و از پرتاب شدن راننده به جلو جلوگیری میکند، در حالی که در سایر انواع تصادفها بهراحتی میتوان از موتورسیکلت پیاده یا جدا شد، جایی که احتمالاً ایمنتر است که از موتورسیکلت پرتاب شوید.
ایده بسته شدن به موتورسیکلت با یک کمربند دور کمر، ایده جذابی نیست، اما منطقی در طراحی CFMoto وجود دارد. کمربند، که به نظر میرسد بخشی از آن زیر زین سرنشین عقب قرار دارد، در قسمت عقب ثابت شده است و از شکاف بین صندلی راننده و سرنشین بیرون میآید. در تصاویر منتشرشده، نشان داده شده که این کمربند دارای قفل کمربند معمولی است، که به احتمال زیاد میتواند زیر پد سرنشین قرار گیرد هنگامی که کمربند در حال استفاده نیست. اما ترفند واقعی طراحی، پایهای است که آن را در جای خود نگه میدارد.
![کمربند ایمنی CFMOTO](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/cfmoto-seat-belt-2.jpg)
این پایه به موتورسیکلت پیچ نشده است، در عوض، به یک شیار در پشت راننده متصل میشود. یک جفت پیستون نیمکرهای با فنر که در این پایه قرار دارند، به حفظ موقعیت آن کمک میکنند و در حفرههایی بر روی شاسی موتورسیکلت قرار میگیرند. شکل قفل شدن این کمربند، کلید عملکرد سیستم است، این حفره به صورت یک شیار عرضی طراحی شده است، با یک پروفایل داخلی Vشکل که پایه را هنگام وارد شدن به سمت وسط فشار میدهد. در یک برخورد مستقیم، کمربند ایمنی پایه را بهصورت مستقیم به جلو میکشد، بنابراین در برابر وجه جلویی شیار ثابت میشود و از پرتاب شدن راننده به سمت چیزی که موتورسیکلت به آن برخورد کرده است جلوگیری میکند، اما زمانی که نیروی از کنار وجود داشته باشد، مثلاً در یک تصادف از کناره ها، پایه بهراحتی به یک سمت خم میشود، بهدلیل طراحی Vشکل، که پیستونهای نگهدارنده را آزاد کرده و کل سیستم را از موتورسیکلت جدا میکند. این بدان معناست که راننده مانند حالت عادی از موتورسیکلت جدا میشود، حتا اگر کمربند ایمنی دور کمرش باقی بماند.
![کمربند ایمنی CFMOTO](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/cfmoto-seat-belt-3.jpg)
از این نظر، طراحی CFMoto مشابه طراحی کیسه هوای نصب شده بر روی هوندا گلدوینگ است که در تصادفها مستقیم کار میکند و بهگونهای شکلگیری شده است تا راننده را در موقعیت صحیح در این مواقع نگه دارد، اما هدف آن محدود کردن حرکت یا جلوگیری از جدا شدن از موتورسیکلت در انواع دیگر تصادف نیست. با این حال، طراحی CFMoto بدون هرگونه الکترونیک انجام میشود.
موتورسیکلت سی اف 750SS احتمالاً در چند ماه آینده معرفی خواهد شد و نمونههای اولیه آن در فرم نزدیک به نهایی در چین مشاهده شده است. این موتورسیکلت براساس یک موتور جدید چهار سیلندر خطی طراحی شده که به نظر میرسد از موتور سهسیلندر 675cc در 675SS مشتق شده و دارای همان قطر ۷۲ میلیمتر است، اما یک سیلندر دیگر به آن اضافه شده است (که نشان میدهد ممکن است نسخه 900cc که همچنین از کورس ۶۷۵ بهره میبرد، نیز در راه باشد). از نظر عملکرد، تأیید نوع اولیه برای این موتورسیکلت نشان میدهد که قدرت نسبتاً متوسطی برابر با ۱۱۰ اسب بخار دارد و حداکثر سرعت آن ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است.
کمپانی CFMOTO کمربند ایمنی CFMOTO کمربند ایمنی موتورسیکلت موتورسیکلت 750SS
source