به گزارش پرشین خودرو، گیربکس یکی از مهمترین اجزای هر خودرو است و نقش کلیدی در عملکرد بهینه آن دارد. در خودروهای جیلی، گیربکسهای اتوماتیک و دستی جیلی بسته به مدل خودرو مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله، به بررسی کامل گیربکس جیلی، مشکلات رایج، روشهای نگهداری و هزینههای تعمیر آن میپردازیم.
مشکلات رایج گیربکس جیلی
گیربکس خودروهای جیلی ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شود، که برخی از رایجترین آنها عبارتند از:
۱. تقه زدن و تعویض دنده ناهماهنگ
🔹 علت:
- کاهش سطح یا کیفیت روغن گیربکس
- خرابی سنسورهای گیربکس
- مشکلات نرمافزاری در ECU گیربکس
🔹 راهحل:
- بررسی و تعویض روغن گیربکس در زمان مناسب
- استفاده از دستگاه دیاگ برای بررسی و ریست کردن ECU
۲. تاخیر در تعویض دنده
🔹 علت:
- خرابی شیر برقی (Solenoid)
- آلودگی روغن گیربکس
- خرابی توربین مبدل گشتاور
🔹 راهحل:
- تعویض شیر برقی معیوب
- سرویس و تعویض روغن گیربکس
۳. داغ شدن بیش از حد گیربکس
🔹 علت:
- رانندگی طولانی در ترافیک سنگین
- کمبود روغن گیربکس یا استفاده از روغن نامناسب
- مشکل در سیستم خنککننده گیربکس
🔹 راهحل:
- بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس
- چک کردن رادیاتور و سیستم خنککننده گیربکس
۴. عدم حرکت خودرو در حالت D یا R
🔹 علت:
- خرابی باندها و کلاچهای داخلی گیربکس
- مشکل در واحد کنترل الکترونیکی گیربکس (TCU)
- روغنریزی و کاهش فشار روغن داخل گیربکس
🔹 راهحل:
- بررسی نشتیهای احتمالی روغن
- استفاده از دستگاه دیاگ برای شناسایی مشکلات الکترونیکی
۵. صداهای غیرعادی از گیربکس
🔹 علت:
- خرابی چرخدندهها یا یاتاقانهای داخلی گیربکس
- آلودگی بیش از حد روغن گیربکس
- مشکل در توربین مبدل گشتاور
🔹 راهحل:
- تعویض روغن گیربکس با نوع استاندارد توصیهشده
- بررسی دقیق قطعات داخلی گیربکس توسط مکانیک متخصص
روشهای نگهداری از گیربکس جیلی
اگر میخواهید طول عمر گیربکس جیلی خود را افزایش دهید و از هزینههای سنگین تعمیرات جلوگیری کنید، رعایت نکات زیر بسیار مهم است:
۱. استفاده از روغن گیربکس مناسب و تعویض بهموقع
🔹 چرا مهم است؟
روغن گیربکس وظیفه روانکاری، خنککنندگی و جلوگیری از اصطکاک قطعات داخلی را بر عهده دارد.
🔹 نکات مهم:
✅ همیشه از روغن گیربکس توصیهشده توسط شرکت جیلی استفاده کنید.
✅ زمان تعویض روغن گیربکس معمولاً بین ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر است (بسته به مدل خودرو).
✅ اگر در ترافیک سنگین یا مسیرهای کوهستانی رانندگی میکنید، روغن را زودتر تعویض کنید.
۲. بررسی منظم سطح و کیفیت روغن گیربکس
🔹 چرا مهم است؟
کاهش یا آلودگی روغن باعث افزایش اصطکاک، داغ شدن گیربکس و خرابی قطعات میشود.
🔹 چگونه بررسی کنیم؟
✅ هنگام گرم بودن موتور و در حالت پارک (P)، سطح روغن را با گیج اندازهگیری کنید.
✅ اگر رنگ روغن تیره، بوی سوختگی داشته باشد یا ذرات فلزی در آن دیده شود، باید سریعاً تعویض شود.
۳. جلوگیری از رانندگی با شتاب و ترمزهای ناگهانی
🔹 چرا مهم است؟
رانندگی خشن باعث افزایش فشار روی گیربکس و استهلاک سریعتر قطعات داخلی میشود.
🔹 راهکارها:
✅ هنگام حرکت، پدال گاز را بهآرامی فشار دهید و از شتابگیری ناگهانی پرهیز کنید.
✅ هنگام توقف، بهجای تعویض سریع دنده از D به R یا برعکس، ابتدا خودرو را کاملاً متوقف کنید.
۴. گرم کردن خودرو قبل از حرکت در هوای سرد
🔹 چرا مهم است؟
در هوای سرد، روغن گیربکس غلیظتر میشود و عملکرد بهینه ندارد.
🔹 چگونه انجام دهیم؟
✅ قبل از حرکت، حداقل ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید تا روغن کمی گرم شود.
✅ از شتابگیری شدید در دقایق اول رانندگی خودداری کنید.
۵. استفاده از حالت مناسب دنده (Drive Modes)
🔹 چرا مهم است؟
استفاده نادرست از حالتهای دنده میتواند به گیربکس آسیب برساند.
🔹 نکات مهم:
✅ در ترافیک سنگین از حالت دستی یا L (Low Gear) زیاد استفاده نکنید.
✅ هنگام پارک کردن، ابتدا ترمز دستی را بکشید و سپس دنده را در P بگذارید تا از فشار اضافی به گیربکس جلوگیری شود.
۶. بررسی نشتیهای احتمالی روغن گیربکس
🔹 چرا مهم است؟
نشتی روغن باعث کاهش فشار داخل گیربکس و خرابی قطعات متحرک میشود.
🔹 نحوه بررسی:
✅ اگر لکههای روغن قرمز یا قهوهای زیر خودرو دیدید، احتمالاً گیربکس نشتی دارد.
✅ نشتی را سریعاً تعمیر کنید تا از هزینههای سنگین تعمیرات جلوگیری شود.
۷. استفاده از دستگاه دیاگ برای بررسی خطاهای گیربکس
🔹 چرا مهم است؟
بسیاری از مشکلات گیربکس در مراحل اولیه با دیاگ قابل شناسایی هستند.
🔹 نکات مهم:
✅ هر ۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومتر یکبار دیاگ بزنید تا مشکلات احتمالی برطرف شوند.
✅ اگر چراغ چک گیربکس روشن شد یا تعویض دندهها ناهماهنگ شد، سریعاً دیاگ بزنید.
۸. رانندگی در سرعت مجاز و دور موتور استاندارد
🔹 چرا مهم است؟
فشار بیش از حد روی گیربکس باعث گرم شدن بیش از حد و استهلاک زودرس میشود.
🔹 نکات مهم:
✅ در سرعتهای بالا دور موتور را بیش از حد بالا نبرید.
✅ از رانندگی در سربالایی با دندههای بالا خودداری کنید تا فشار روی گیربکس کاهش یابد.
تعمیر گیربکس جیلی
اگر گیربکس خودروی جیلی شما دچار مشکل شده، لازم است که قبل از هر اقدامی علت آن را شناسایی کنید. برخی مشکلات با تعویض روغن یا تنظیمات نرمافزاری حل میشوند، اما در برخی موارد، تعمیر یا حتی تعویض قطعات داخلی ضروری است.
۱. علائم خرابی گیربکس جیلی
قبل از تعمیر، باید مطمئن شوید که مشکل مربوط به گیربکس است. رایجترین نشانهها عبارتند از:
🔴 تقه زدن یا ضربه هنگام تعویض دنده
🔴 تأخیر در تعویض دنده یا گیر کردن آن
🔴 سر و صدای غیرعادی از گیربکس (وزوز، سوت یا تقه)
🔴 داغ شدن بیش از حد گیربکس
🔴 نشتی روغن گیربکس (لکههای قرمز یا قهوهای زیر خودرو)
🔴 روشن شدن چراغ چک گیربکس یا موتور
🔴 عدم حرکت خودرو در حالت D یا R
۲. تشخیص مشکل گیربکس
برای اطمینان از علت خرابی، موارد زیر را بررسی کنید:
🔹 بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس
✅ اگر روغن کم شده یا تغییر رنگ داده، ممکن است مشکل از روغنریزی یا کیفیت پایین روغن باشد.
🔹 دیاگ زدن گیربکس
✅ برخی مشکلات مانند خرابی سنسورها، سلونوئیدها و TCU (واحد کنترل گیربکس) با دستگاه دیاگ مشخص میشوند.
🔹 بررسی صداهای غیرعادی
✅ صدای وزوز یا زوزه ممکن است به دلیل خرابی چرخدندهها، بلبرینگها یا روغن نامناسب باشد.
✅ صدای تقتق معمولاً ناشی از خرابی کلاچهای داخلی گیربکس است.
🔹 بررسی نشتی روغن گیربکس
✅ نشتی ممکن است از کاسهنمدها، اویل پمپ یا ترک خوردگی کارتل گیربکس باشد.
۳. روشهای تعمیر گیربکس جیلی
بر اساس نوع خرابی، روشهای تعمیر متفاوت خواهند بود:
🔧 الف) تعویض یا تنظیم روغن گیربکس
✅ اگر مشکل از کیفیت پایین یا کمبود روغن باشد، بهترین کار تعویض روغن با نوع استاندارد است.
✅ برخی مدلهای جیلی (مانند امگرند X۷ یا جیلی GC۶) نیاز به تعویض روغن هر ۴۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر دارند.
✅ اگر روغن زیاد آلوده باشد، ممکن است نیاز به شستوشوی گیربکس با دستگاه مخصوص داشته باشید.
🔧 ب) تعمیر سنسورها و شیرهای برقی (Solenoids)
✅ خرابی سنسورهای دمای روغن، دور موتور یا فشار روغن میتواند باعث مشکلات در تعویض دنده شود.
✅ این سنسورها را میتوان با دیاگ تست کرد و در صورت نیاز تعویض کرد.
✅ در برخی مدلها، شیرهای برقی (سلونوئیدها) نیز دچار گرفتگی میشوند که باید تمیز یا تعویض شوند.
🔧 ج) تعمیر یا تعویض توربین مبدل گشتاور (Torque Converter)
✅ اگر خودرو در حالت D یا R حرکت نمیکند یا لرزشهای غیرعادی دارد، ممکن است مشکل از توربین گیربکس باشد.
✅ در این حالت، گیربکس باید باز شده و قطعه تعمیر یا تعویض شود.
🔧 د) تعمیر چرخدندهها و یاتاقانهای داخلی گیربکس
✅ اگر گیربکس صدای زوزه یا ساییدگی دارد، احتمال خرابی چرخدندهها یا یاتاقانها وجود دارد.
✅ در این شرایط، گیربکس باید کامل باز شود و قطعات معیوب تعویض شوند.
🔧 هـ) تعویض کامل گیربکس (در شرایط حاد)
✅ اگر گیربکس آسیب جدی دیده باشد و هزینه تعمیر آن بالا باشد، تعویض با گیربکس استوک یا نو ممکن است گزینه بهتری باشد.
✅ قبل از تعویض، حتماً مقایسه قیمتها و ضمانت قطعات را بررسی کنید.
۴. هزینه تعمیر گیربکس جیلی
هزینه تعمیر بستگی به نوع خرابی دارد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:
💰 تعویض روغن گیربکس: بین ۲ تا ۵ میلیون تومان (بسته به نوع روغن و مدل خودرو)
💰 تعمیر سنسورها و شیرهای برقی: بین ۳ تا ۸ میلیون تومان
💰 تعمیر مبدل گشتاور: بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان
💰 تعویض چرخدندهها و یاتاقانها: ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان
💰 تعویض کامل گیربکس: ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان (بسته به مدل خودرو و نوع گیربکس)
💡 توصیه: قبل از هر تعمیر، حتماً چند تعمیرگاه معتبر را مقایسه کنید و از آنها استعلام قیمت بگیرید.
۵. نکات مهم بعد از تعمیر گیربکس
بعد از تعمیر، رعایت این نکات برای افزایش عمر گیربکس ضروری است:
✅ روغن گیربکس را طبق برنامه توصیهشده تعویض کنید.
✅ از رانندگی خشن و شتابگیری ناگهانی خودداری کنید.
✅ قبل از حرکت، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید تا روغن در کل سیستم پخش شود.
✅ در ترافیک طولانی، زیاد از حالت دستی (L یا M) استفاده نکنید.
✅ هر چند وقت یکبار، دیاگ بزنید تا مشکلات کوچک را قبل از خرابی جدی شناسایی کنید.
اگر گیربکس جیلی شما دچار مشکل شده، ابتدا سطح و کیفیت روغن را بررسی کنید و سپس دیاگ بزنید. بسیاری از مشکلات بدون نیاز به تعمیرات سنگین قابل حل هستند. اما در موارد جدی، باید گیربکس توسط یک تعمیرکار متخصص باز و بررسی شود.
تعمیرگاه گیربکس پرشین
تعمیرات گیربکس های اتومات و دنده ای چینی و کره ای
تعمیر تخصصی گیربکس لیفان، جک، جیلی، هیوندای، کیا، تویوتا
برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک جیلی با کارشناسان ما تماس بگیرید:
میلاد کورد: ۰۹۱۲۹۰۹۸۹۵۰
وبسایت: persian-gearbox.com
https://persian-gearbox.com/?p=۱۹۹۷