انقلاب در صنعت موتورسیکلت دنیا؛ کلاچ الکترونیکی هوندا (E-Clutch)
![کلاچ الکترونیکی هوندا](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/honda-e-clutch-1.jpg)
کلاچ الکترونیکی برند هوندا، که قرار است جایگزین سیستم کلاچ سنتی و دستی گذشته شود، در حال گسترش از سوی این برند بر روی موتورسیکلت های تولیدی هوندا است. در این مقاله با سیستم E-Clutch هوندا بیشتر آشنا می شویم.
کلاچ الکترونیکی هوندا (E-Clutch) در حال حاضر به عنوان تجهیزات استاندارد بر روی موتورسیکلت های CBR650R و CB650R در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه شده است و به عنوان یک مرحله جالب بین گیربکسهای دستی سنتی، که همه ما با آنها آشنا هستیم و نسل جدید موتورسیکلتهای نیمهخودکار و کاملاً خودکار که به طور فزایندهای در حال گسترش هستند، باشد. حالا این فناوری در موتورسیکلتهای بیشتری عرضه خواهد شد که این فرآیند با موتورسیکلت کروز Rebel 250 بازار ژاپن آغاز شده است.
![کلاچ الکترونیکی هوندا](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/honda-e-clutch-2.jpg)
این حرکت به چند دلیل جالب است؛ اول، نشان میدهد که سیستم کلاچ الکترونیکی (E-Clutch) چهقدر مقرون به صرفه است؛ به اندازهای ارزان است که میتوان آن را به موتورسیکلتهای حجم پایین مانند کوچکترین Rebel اضافه کرد بدون اینکه قیمت آن به میزان زیادی تغییر کند. در ژاپن، نسخه E-Clutch Rebel 250 معادل ۳۲۵ دلار بیشتر، قبل از مالیات، از مدل دستی قیمت دارد.
نکته مهمتر این است که هوندا اکنون نسخهای از E-Clutch دارد که برای موتور ۲۴۹ سیسی MC49E SOHC تکسیلندر Rebel 250 طراحی شده است، موتوری که پایهگذار چندین مدل دیگر در ژاپن و بازارهای جهانی از جمله ایالات متحده آمریکاست. در آمریکا، همان موتور به شکل ۲۸۶ سیسی (به لطف کورس بلندتر ۶۳ میلیمتری به جای ۵۵ میلیمتر در نسخه ۲۴۹ سیسی) در Rebel 300 ،CB300R ،CRF300L ،CRF300LS و CRF300L Rally استفاده میشود، بنابراین با وجود سیستم E-Clutch که بهراحتی روی آن نصب میشود، میتوان به سادگی نسخههای E-Clutch را به همه این موتورسیکلتها اضافه کرد.
![کلاچ الکترونیکی هوندا](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/honda-e-clutch-3.jpg)
این موضوع همچنین نشان میدهد که کلاچ الکترونیکی (E-Clutch) میتواند به راحتی با حداقل هزینه تحقیق و توسعه برای تقریباً هر موتورسیکلتی که از کلاچ معمولی استفاده میکند سازگار شود. مطمئناً Rebel 500 باید در فهرست موتورسیکلتهای مورد بررسی برای دریافت این فناوری قرار داشته باشد، به همراه مدلهای دیگری که موتور مشابهی دارند، مانند CB500F و NX500، با توجه به اینکه این سیستم موتورسواری را برای سواریهای جدید ایمن تر میکند و خطر خاموش شدن موتور هنگام شروع یا توقف را کاهش میدهد.
سیستم موجود در Rebel 250 بازار ژاپن به طور مشابه با سیستمی که بر روی موتورسیکلتهای چهارسیلندر ۶۵۰ سیسی نصب شده، عمل میکند. برخلاف سایر موتورسیکلتهای نیمهخودکار، E-Clutch هنوز از یک سیستم دنده و پدال پا استفاده میکند، اما نیاز به استفاده از کلاچ را به کلی حذف میکند، حتا هنگام شروع حرکت یا ایستادن، با گنجاندن یک عملگر الکترونیکی برای درگیر یا disengage کردن آن به دستور نرمافزار کنترل سیستم.
برای سنتگرایان، هنوز یک اهرم کلاچ فیزیکی وجود دارد که دقیقاً مانند هر موتورسیکلت دیگری عمل میکند، شامل همان پیوند (که در این مورد یک کابل است) بنابراین حتا اگر سیستم الکترونیکی به طور کامل غیرفعال شود، شما همچنان کنترل کامل خواهید داشت. در هر زمانی میتوانید با استفاده از اهرم دستی، E-Clutch را از مدار خارج کنید و به شکل سنتی تعویض دنده ها را انجام دهید.
برای افرادی که تازه موتورسواری را شروع کرده اند، کلاچ الکترونیکی (E-Clutch) به منظور حذف نیاز به هماهنگی کلاچ و گاز در سرعتهای پایین یا هنگام شروع حرکت از حالت ایستاده طراحی شده است و در ترافیکهای شهری، حتا برای کاربران باتجربهتر، یک صرفهجویی مفید در انرژی به حساب میآید. هرچند که غلبه بر تمایل نسبت به استفاده از کلاچ هنگام توقف ممکن است برای سوارانی که سالها به این کار عادت کردهاند، یک مانع اولیه باشد.
در حین حرکت، این سیستم بهطور اساسی به عنوان یک کلاچ کمکی سریع فعال می شود و عملکرد به شدت بهبودیافته و نرمی دارد، با گاز الکترونیکی و نرمافزار کنترل که بهطور خودکار دور موتور را در هنگام کاهش دنده تنظیم میکند.
![کلاچ الکترونیکی هوندا](https://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2025/02/honda-e-clutch-4.jpg)
معایب سیستم E-Clutch برند هوندا چیست؟ کمی به وزن کلی موتورسیکلت اضافه می کند؛ به طوری که در مدلهای ۶۵۰، ۲ کیلوگرم سنگین تر است، در حالی که، Rebel 250 با E-Clutch، سه کیلوگرم سنگینتر از نسخه دستی است.
E-Clutch E-Clutch هوندا سیستم کلاچ الکترونیکی کلاچ الکترونیکی هوندا
source