زیان میلیاردی فورد از خودروهای برقی در سال 2025

شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد که بخش تولید خودروهای برقی این شرکت در سال ۲۰۲۵ با ضرر چند میلیارد دلاری مواجه خواهد شد. این در حالی است که این خودروساز آمریکایی به دلیل هزینههای بالای تولید باتری، همچنان در تلاش برای دستیابی به سوددهی در این بخش است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خودروهای الکتریکی هنوز برای بسیاری از خودروسازان سودآور نیستند؛ چرا که هزینههای تولید باتری به عنوان گرانترین بخش یک خودروی برقی همچنان بالاست. برای مثال، تسلا اولین سال سوددهی خود را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد و جنرال موتورز نیز بهتازگی اعلام کرده که از خودروهای برقی شروع به کسب سود کرده است. اما فورد، یکی از قدیمیترین خودروسازان آمریکایی، هنوز با چالشهای مالی در این حوزه دستوپنجه نرم میکند.
فورد اخیراً در گزارش مالی خود اعلام کرده که در سال ۲۰۲۴ زیان عملیاتی (EBIT) این شرکت در بخش خودروهای الکتریکی به ۵.۱ میلیارد دلار رسیده است. اما شرایط در سال ۲۰۲۵ حتی بدتر خواهد شد، زیرا این شرکت پیشبینی میکند که زیان این بخش بین ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلار افزایش یابد. با وجود این، فورد همچنان به سرمایهگذاری در این بخش ادامه میدهد و در سال گذشته موفق شد ۱.۴ میلیارد دلار در راستای بهینهسازی هزینههای تولید خودروهای برقی صرفهجویی کند.
افزایش فروش خودروهای برقی، اما هنوز زیانده
اگرچه بخش تولید خودروهای برقی فورد همچنان با ضرر مالی روبهرو است، اما آمار فروش این محصولات در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. فورد در سال ۲۰۲۴ حدود ۹۷,۸۶۵ دستگاه خودروی برقی در بازار آمریکا به فروش رساند که افزایش ۳۴.۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان میدهد. همچنین فروش خودروهای هیبریدی این شرکت با رشد ۴۰.۱ درصدی به ۱۸۷,۴۲۶ دستگاه رسید. با این حال، خودروهای بنزینی همچنان نقش اصلی را در درآمدهای فورد ایفا میکنند، زیرا این شرکت در سال گذشته ۱,۷۹۳,۵۴۱ خودروی بنزینی فروخت که افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان میدهد.
چالشهای خودروهای برقی بزرگ؛ مشکل باتریهای سنگین و ایرودینامیک ضعیف
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در کنفرانس مالی ۲۰۲۴ اعلام کرد که خودروهای الکتریکی بزرگ دارای مشکلات «غیرقابل حل» هستند. او گفت که این نوع خودروها برای یدککشی (Towing) مناسب نیستند، چرا که باتریهای آنها بیش از حد بزرگ و سنگین هستند. به گفته فارلی، خودروهای برقی بزرگ نه تنها سنگینتر از مدلهای بنزینی هستند، بلکه از نظر ایرودینامیکی نیز عملکرد ضعیفتری دارند.
این چالشها باعث شده است که فورد روند توسعه خودروهای الکتریکی خود را کندتر کند. به عنوان مثال، فورد تصمیم گرفته که عرضه وانت برقی میانسایز جدید خود را تا پایان سال ۲۰۲۷ به تعویق بیندازد که حدود ۱۸ ماه دیرتر از برنامهریزی اولیه خواهد بود.
تمرکز بر توسعه خودروهای برقی ارزانتر و مدلهای مجهز به پیشرانههای برد افزوده
فورد در ماه فوریه ۲۰۲۴ از تشکیل یک تیم ویژه با نام «Skunkworks» خبر داد که مسئولیت توسعه یک پلتفرم ارزانقیمت برای تولید خودروهای برقی اقتصادی را بر عهده دارد. هدف از این پروژه، رقابت با خودروهای ارزانقیمت تسلا و شرکتهای خودروسازی چینی است.
علاوه بر این، فورد در حال کار بر روی توسعه خودروهای الکتریکی با پیشرانه برد افزوده (EREVs) است. در این مدلها، یک موتور بنزینی به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند، اما نیروی محرکه اصلی همچنان توسط موتورهای برقی تأمین میشود. نمونههایی از این تکنولوژی را میتوان در مزدا MX-30 R-EV که از یک موتور دوار برای تولید برق استفاده میکند، مشاهده کرد.
یکی از پروژههای برجسته در این زمینه، وانتRam 1500 Ramcharger است که به عنوان یک وانت برقی با پیشرانه برد افزوده در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد.
لغو پروژههای گرانقیمت؛ SUV الکتریکی سهردیفه فورد کنار گذاشته شد
در سال ۲۰۲۴، فورد تصمیم گرفت پروژه تولید یک SUV الکتریکی سهردیفه را متوقف کند، زیرا هزینههای تولید آن بیش از حد بالا بود. این تصمیم باعث شد که فورد ۱.۹ میلیارد دلار ضرر کند. این خودرو قرار بود با برد تقریبی ۳۵۰ مایل در سال ۲۰۲۷ به بازار عرضه شود، اما در نهایت از برنامههای شرکت حذف شد.
جان لاولر، مدیر مالی فورد، درباره لغو این پروژه توضیح داد: «ما شرایط بازار و میزان رقابت را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هزینه تولید یک خودروی الکتریکی با این مشخصات و اندازه، امکان دستیابی به سود در ۱۲ ماه اول عرضه را غیرممکن میسازد. بنابراین، تصمیم گرفتیم که پروژه را متوقف کنیم.»
همکاری با فولکسواگن در اروپا؛ فورد Explorer الکتریکی و مدل جدید Capri
فورد همچنان در اروپا یک SUV الکتریکی تحت برند Explorer را عرضه میکند که در واقع نسخه تغییر یافته فولکسواگن ID.4 است. همچنین، مدل جدید Capri نیز از پلتفرم فولکسواگن ID.5 بهره میبرد. این همکاریها به فورد کمک میکند تا با کاهش هزینههای توسعه، سهمی از بازار خودروهای برقی اروپا را حفظ کند.
برنامههای آینده؛ پلتفرمهای چندمنظوره برای ترکیب پیشرانههای مختلف
یکی از استراتژیهای کلیدی فورد برای آینده، توسعه پلتفرمهای چندمنظوره است که امکان استفاده از موتورهای درونسوز و الکتریکی را بهطور همزمان فراهم میکنند. جیم فارلی در این باره گفت: «مدلهای جدید فورد از پلتفرمهای یکپارچه بدنه-بر روی شاسی (Body-on-Frame) و یکپارچه (Unibody) بهره خواهند برد که قابلیت پشتیبانی از هر دو نوع پیشرانه را دارند. این رویکرد به ما اجازه میدهد تا هزینههای تولید را کاهش داده و انعطافپذیری بیشتری برای پاسخگویی به تغییرات بازار داشته باشیم.»
چالشهای آینده؛ رقابت با خودروسازان چینی و تأخیر در عرضه خودروهای اقتصادی
در حالی که فورد تلاش میکند مدلهای ارزانتر و خودروهای برد افزوده را توسعه دهد، گزارشهای منتشرشده توسط بلومبرگ نشان میدهد که این خودروها تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار نخواهند شد. این تأخیر ممکن است باعث شود فورد در چند سال آینده از رقابت با خودروسازان چینی و تسلا عقب بماند.
با توجه به این شرایط، فورد با چالشهای زیادی برای سوددهی در بخش خودروهای الکتریکی مواجه است، اما همچنان به سرمایهگذاری در این حوزه ادامه میدهد. اینکه آیا این شرکت میتواند در آینده با خودروهای اقتصادی و تکنولوژیهای نوآورانه به رقابت ادامه دهد یا خیر، موضوعی است که باید در سالهای آینده دید.
فورد
source