با اختلاف زیاد از رقبا

 بر اساس آمار منتشر شده از سوی مؤسسه تحلیل صنعت Jato Dynamics، داچیا ساندرو توانست در سال میلادی گذشته عنوان پرفروش‌ترین خودروی اروپا را با اختلافی قابل‌توجه از رقبا به دست آورد. در مجموع 268,101 دستگاه از این هاچ‌بک اقتصادی در سراسر اروپا به ثبت رسید که  حدود 50 هزار دستگاه بیشتر از رنو کلیو بود که در رتبه دوم قرار گرفت.

فولکس‌ واگن گلف نیز با ثبت 215,715 دستگاه در جایگاه سوم قرار گرفت. در همین حال، تسلا مدل Y که در سال 2023 عنوان پرفروش‌ترین خودروی اروپا را در اختیار داشت، با کاهش 17 درصدی فروش مواجه شد و تعداد ثبت‌شده آن به 209,214 دستگاه رسید. این میزان فروش همچنان مدل Y را به محبوب‌ترین خودروی برقی در اروپا تبدیل کرد و جایگاه خود را به‌عنوان پرفروش‌ترین مدل الکتریکی حفظ نمود.

 

رشد پایدار بازار شاسی‌بلندها

در سال میلادی گذشته، شاسی‌بلندها همچنان جایگاه خود را به‌عنوان محبوب‌ترین سگمنت خودرویی در اروپا تثبیت کردند و سهم آن‌ها از بازار به رکورد 54 درصد رسید. در مجموع، 6.92 میلیون دستگاه خودروی شاسی‌بلند در این قاره به فروش رسید که نسبت به سال 2023، رشدی 4 درصدی را نشان می‌دهد. از میان 50 خودروی پرفروش اروپا، 27 مدل از نوع SUV بودند که نشان‌دهنده ادامه روند افزایش تقاضا برای این کلاس خودرویی است.

 

افزایش فروش سوپرمینی‌ها

در حالی‌ که شاسی‌بلندها بیشترین سهم را در بازار داشتند، سوپرمینی‌ها نیز رشد جزئی 1.3 درصدی را تجربه کردند و فروش آن‌ها به 2 میلیون دستگاه رسید که معادل 15.5 درصد از کل بازار خودرو در اروپا است. در مقابل، سگمنت‌های دیگر مانند کلاس C (هاچ‌بک‌های کامپکت) و کلاس D (سدان‌های متوسط) کاهش فروش داشتند و به ترتیب 1.3 و 3.3 درصد افت کردند.

 

کاهش سهم خودروهای برقی

سهم خودروهای برقی از بازار با کاهش جزئی همراه بود و از 15.7 درصد در سال 2023 به 15.4 درصد در سال گذشته رسید. در مقابل، خودروهای بنزینی توانستند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند و از 47.9 درصد به 48.4 درصد افزایش یافتند. موسسه Jato Dynamics دلیل افت فروش خودروهای برقی را حذف برخی مشوق‌های دولتی و همچنین قیمت بالای متوسط این مدل‌ها اعلام کرده است. پیش‌بینی می‌شود که با عرضه مدل‌های برقی ارزان‌قیمت‌تر، ازجمله رنو 5 و فیات گراند پاندا، بازار خودروهای الکتریکی در سال 2025 روندی صعودی را تجربه کند.

 

افت فروش خودروهای دیزلی

از سوی دیگر، خودروهای دیزلی همچنان به کاهش سهم خود در بازار ادامه دادند و با افت 1.7 درصدی نسبت به سال قبل، به 14.3 درصد رسیدند. مدل‌های هیبریدی-برقی قابل شارژ (PHEV) نیز با کاهش مواجه شدند و سهم آن‌ها از 7.7 درصد به 7.3 درصد کاهش یافت، اما در نقطه مقابل، خودروهای هیبریدی رشد قابل‌توجهی داشتند و سهم آن‌ها از بازار از 9.9 درصد به 11.8 درصد افزایش پیدا کرد.

source

توسط khodrocamp.ir