مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی، اعلام کرد براساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 95 ، ستاد حمل و سوخت را مکلف کرده که از شارژ و صدور کارت سوخت وسایل نقلیهای که فاقد بیمه نامه هستند، جلوگیری کند ولی همچنان این قانون به شکلی که باید اجرا نمی شود. البته از دو سال قبل این قانون برای نفت و گازسوزها اجرا شده ولی درباره بنزین سوزها نظر بر اجرای مرحله به مرحله آن بود و اول با تاکسی ها و وانت بارها شروع شد و از میان 360 هزار دستگاه تاکسی زرد و سبز، بدون احتساب تاکسیهای اینترنتی، حدود 30 هزار خودرو بیمه شخص ثالث هم نداشتند که قریب به 10 درصد است که این آمار در تاکسی های اینترنتی به مراتب خیلی بالاتر است.
وی همچنین افزود نزدیک به یک میلیون وانت بار در کشور وجود دارد که کمتر از 300 هزار دستگاه بیمه نامه شخص ثالث ندارند که مرحله به مرحله ستاد حمل ونقل سوخت بالای 200 هزار کارت سوخت را این خودروها را باطل کرده که ممکن است تعدادی از آنها تردد داشته و تعدادی هم در پارکینگ منازل باشد که در حال باطل شدن کارت های سوخت این خودروها است.
مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی توضیح داد در حال تلاش هستیم تا قبل از اینکه اگر دولت در زمانی که صلاح بداند، نسبت به اصلاح قیمت های حامل های انرژی اقدام کند، دیگر مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. 13 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و از این تعداد حدود 12 میلیون احتمالا در حال تردد هستند و حدود 1 میلیون اسقاطی و از رده خارج است که از این تعداد تنها کمتر از 2 میلیون بیمه نامه ثالث دارند. بطور دقیق نمی توان گفت که چه تعداد از این 12 میلیون موتور سیکلت کارت سوخت دارند ولی براساس برآوردها حدود 6 میلیون حتماً و قطعاً کارت سوخت دارند.
آقای قمصریان توضیح داد با اشاره به اینکه از 2 میلیون موتور سواری که بیمه ثالث دارند، ممکن است افرادی باشند که کارت سوخت نداشته باشند. اگر این دو میلیون بیمه نامه دار کارت سوختشان به سامانه متصل باشد تا 6 میلیون دارنده قطعی کارت سوخت، یعنی تکلیف کارت سوخت 4 میلیون دیگر مشخص نیست، درحالی که تکلیف و قانون است که مردم بیمه نامه بخرند و هم وظیفه حاکمیت است که بخواهد در این زمینه حکمرانی کند.
وی افزود در خودروهای سواری نیز حدود 27 تا 28 میلیون دستگاه سواری وجود دارد که وانت و تاکسی ها نیز جز این تعداد هستند ولی حدود 2 میلیون دستگاه به دلایل مختلف از جمله اسقاطی بودن بیمه نامه ندارد که می توان کارت سوخت آنها را نیز بست، چون بیمه نامه ندارند.
براساس بخشنامه بیمه مرکزی، ممکن است در آینده بسیار نزدیک کارت سوخت خودروهای بدون بیمه نامه با هماهنگی هایی که میان دستگاه های مختلف قطع شود. درواقع بزودی زیرساخت های لازم برای اتصال دستگاه های مختلف متولی سوخت خودروها به یکدیگر از جمله راهداری، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و بیمه مرکزی تکمیل خواهد شد و به محض اتمام آن، این قانون نیز برای تمامی خودروها اجرایی می شود. در صورت نداشتن بیمه نامه کارت سوخت وسایل نقلیه ای که بیمه نامه ندارند، بسته خواهد شد. البته بعد از تهیه بیمه نامه شخص ثالث کارت سوخت این وسایل دوباره متصل خواهد شد و می توانند از کارت ها استفاده کنند.
البته لازم به ذکر است که هنوز زمان دقیق اجرای این طرح مشخص نیست اما در جریان است و به زودی اجرایی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالههای زمان صدور کارت سوخت و جریمه بیمه شخص ثالث 1403 و بخشودگی جرایم دیرکرد بیمه را مطالعه نمایید.
source