مرسدسبنز آکتروس یکی از شناختهشدهترین کامیونهای دنیاست، که با هر مدل جدیدش توانسته به عنوان کامیون برتر سال اروپا شناخته شود. جدیدترین نسخه از این کشنده که به نام procabin شناخته میشود، با موتور برقی نیز عرضه خواهد شد تا به عنوان یک کامیون پاک و سبز نیز شناخته شود. این خودرو نسبت به نسل قبل خود، نوآوریهای زیادی دارد که ایمنی آن را افزایش داده و رانندگی با آن را راحتتر کرده است.
آکتروس ProCabin با یک طراحی خاص
کابین نسل ششم آکتروس از سمت مرسدسبنز به نام procabin معرفی و نامگذاری شده، که اشاره به حرفهای بودن این کابین در تمام ابعاد است. از اصلیترین اهداف طراحان آکتروس procabin رسیدن به کارایی، ایمنی، بازده و آیرودینامیک بوده تا در نهایت، ایمنی، راحتی رانندگی، کاهش مصرف سوخت و آلایندهها و کاهش هزینههای عملیاتی حملونقل جادهای به دست آید. در این کشنده از جدیدترین سیستمهای ایمنی و کمک حرکتی استفاده شده تا هم راحتی کار با آن بالا رود و هم ایمنی بیشتری برای راننده و خودروهای دیگر را شاهد باشیم.
داشبورد آکتروس نسل چهارم یکی از زیباترین داشبوردها در بین کشندهها بود که این طراحی در نسل بعدی نیز بدون تغییر باقی ماند و حالا داشبورد نسل ششم آکتروس نیز از مان طرح و خطوط استفاده میکند. در وسط داشبورد یک صفحهنمایش قرار دارد که برای کار با سیستمهایی مثل تهویهمطبوع، رهیاب ماهوارهای، تلفن، سرگرمی و… است. راهاندازی این بخشها هم با کلیدهای قرار داده شده هست و هم به صورت لمسی با کمک صفحهنمایش و هم میتوان از طریق دستورات صوتی، این کار را انجام داد.
طرح خاص مرسدسبنز در چیدمان و جانمایی صندلی شاگرد و تختخواب که به نام Solo Star است، در این کابین نیز پیاده شده. در این طراحی، تختخواب پایینی جمع شده و به پشت اتاق میچسبد و در این صورت، صندلی شاگرد میتواند تا انتها به دیوار کابین بچسبد که در نتیجه یک فضای بزرگ و باز در جلوی صندلی شاگرد ایجاد میشود. در زمان خواب هم صندلی شاگرد تا میشود و تخت روی آن قرار میگیرد. البته که امکان قرارگرفتن تختخواب و صندلی شاگرد مثل حالت عادی نیز در این کامیون وجود دارد. طول تختخواب پایین برابر با 2.2 متر و پهنای آن نیز 70 سانتیمتر بوده و 11 سانتیمتر ضخامت استاندارد دارد که قابل سفارش تا 15 سانتیمتر نیز هست. تختخواب بالا نیز همین ابعاد را دارد، با این تفاوت که ضخامت آن در حدود 45 میلیمتر است. در زیر تخت پایین، دو عدد یخچال نیز قرار دارد. در داخل کابین، دو عدد میز نیز طراحی شده که برای غذاخوری و کار با لپتاپ است.
وقتی به نمای ظاهری و کابین این کشنده نگاه میکنیم، بیشتر شبیه به یک خودرو مفهومی و یک طرح کانسپت است تا یک کشنده تولید انبوه که آن هم به خاطر رعایت هرچه بیشتر اصول آیرودینامیک در این خودرو است. برای مثال ابعاد جلوپنجره تا حد ممکن کم شده تا هوای کمتری به زیر اتاق هدایت شود و در نتیجه آشفتگی کمتری در زیر کابین ایجاد شود. البته هوارسانی به رادیاتور به مقدار کافی صورت میگیرد. یا مثلاً در نسخه الکتریکی، حتی قالپاق چرخها نیز حساب شده طراحی شده است، تا کمترین درگیری با هوای اطراف را داشته باشد. همچنین کابین نسبت به نسل قبل، به مقدار 8 سانتیمتر به سمت جلو کشیده شده است که آیرودینامیک آکتروس نسل ششم را ارتقا میدهد. طراحی نمای جلو و خصوصاً جلوپنجره باعث کاهش سهدرصدی در مصرف سوخت نسبت به نسل قبل شده است. چراغهای جلو در عین LED بودن، بسیار هوشمند هستند و مسیر را با توجه به شرایط جاده و ترافیک، روشن میکنند.
پیشرانه و قوای محرکه آکتروس ProCabin
چند سالی است که موتورهای خورجینی از خط تولید کامیونهای مرسدسبنز کنار گذاشته شدهاند. پیشرانههای آکتروس جدید نیز همگی از نوع خطی شش سیلندر هستند که قویترین آنها، پیشرانه 15.6 لیتری معروف OM473 با 616 اسب بخار قدرت است. این موتور همچنین با قدرتهای 440 و 513 اسببخاری نیز تولید میشود. از دیگر موتورهای جدید آکتروس، نسل سوم پیشرانه 12.8 لیتری OM471 است، که از 420 اسببخار تا 530 اسببخار خروجی دارد. این پیشرانه در آخرین دنده گیربکس که دنده 12 است، مقدار 200 نیوتنمتر افزایش گشتاور تولیدی خواهد داشت که کشش کشنده را در دندههای سرعتی، بیشتر میکند. البته این افزایش گشتاور در بعضی مدلها نه فقط در دنده آخر بلکه در دنده 7 تا یازده نیز اتفاق میافتد.
نسل دوم این پیشرانه نیز با قدرتهای 420 تا 530 اسببخار نیز قابل سفارش است. همچنین موتور 10.7 لیتری سری OM470 را نیز در لیست پیشرانهها قرار داده که خروجی آن هم از 325 اسببخار تا 450 اسببخار هست. همه این موتورها دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 هستند و برای آنها، گیربکس پاورشیفت مرسدسبنز با تکنولوژی PPC که مخفف عبارت Predictive Powertrain Control هست، در نظر گرفته شده.
تیپهای حرکتی متنوع آکتروس Procabin
در حال حاضر آکتروس Procabin در دو نوع دو و سه محور با تیپهای حرکتی 2×4 و 4×6 و 2×6 عرضه میشود و البته در آینده، تیپهای متنوع دیگری نیز تولید خواهد شد. کابین این کشنده نیز شامل Procabin-stream و Procabin-big و Procabin-giga هست، که عرض هر سه نوع کابین برابر با 2500 میلیمتر و طول آنها برابر با 2380 میلیمتر است. ارتفاع کف اتاق تا سقف در مدل استریم برابر با 1970 میلیمتر و این اندازه در کابین بیگ و گیگا به ترتیب برابر با 1990 و 2130 میلیمتر است.
مدل دو محور فقط آرایش محوری 2×4 دارد؛ اما مدل سه محور شامل انواع مختلفی میشود که شامل سه محوره تک دیفرانسیل هشت چرخ با یک محور فرمانپذیر که محور ساده دوم میتواند در وسط یا عقب کامیون باشد، سه محوره تک دیفرانسیل هشت چرخ با دو محور فرمانپذیر که محور دوم فرمانپذیر میتواند در عقب یا وسط کامیون باشد، سه محوره تک دیفرانسیل ده چرخ و در نهایت، سه محوره دو دیفرانسیل ده چرخ خواهد بود که در این دو مدل آخری، فقط محور جلو به صورت فرمانپذیر است و خبری از محور فرمانپذیر دوم نخواهد بود.
نسخه الکتریکی با نام eActros 600
نسخه الکتریکی آکتروس procabin با نام eActros 600 معرفی شده است و توانایی طیکردن بیش از 500 کیلومتر را با هر بار شارژ دارد. مرسدسبنز این کشنده را یک تغییردهنده بازی معرفی کرده، که به خاطر برد بالای این کشنده در حالت تمام برقی است. موتور برقی این کشنده در حالت مداوم میتواند 536 اسببخار توان تولید کند که البته بیشترین مقدار این خروجی میتواند به 804 اسببخار نیز برسد. گیربکس این کشنده یک گیربکس ۴سرعته با تکنولوژی PPC است، که بر اساس دادههای GPS میتواند دنده مناسب با مسیر پیش رو را انتخاب کند.
باتریهای این کشنده از نوع لیتیوم-آهن-فسفات هستند، که در مدتزمان 30 دقیقه از 20 درصد به 80 درصد شارژ میرسند. این باتریها شش سال گارانتی دارند و عمر آنها در حدود 1.2 میلیون کیلومتر گفته شده است. این کامیون دارای 12 ماه گارانتی بدون قیدوشرط است و کل قطعات سیستم انتقال قدرت نیز سه سال گارانتی بدون درنظرگرفتن مسافت طی شده دارد. مقدار صرفهجویی این کشنده در مقایسه با یک آکتروس 1845 دیزلی بعد از 5 سال استفاده در حدود 100 هزار یورو است. ضمن اینکه به طور متوسط در حدود 40 تا 50 تن کاهش تولید دیاکسیدکربن را با این کشنده شاهد خواهیم بود.
چهار نوآوری ایمنی آکتروس ProCabin
در آکتروس procabin چهار سیستم ایمنی خاص دیده میشود که همگی در جدیدترین نسخههای خود هستند.
سیستم Active Sideguard Assist برای بررسی و پایش نقاط کور در سمت سرنشین است. اگر این سیستم مانعی مثل دوچرخه یا عابر پیاده را تشخیص دهد و راننده تصمیم به گردش به آن سمت را داشته باشد، هشداری تصویری در نمایشگر پشت فرمان به راننده داده میشود. اگر راننده ترمزگیری نکند، هشدار صوتی و تصویری به او داده میشود و باز هم اگر راننده توجهی نکند، سیستم Active brake این کشنده به صورت خودکار و اتوماتیک، کشنده را متوقف خواهد کرد. این سیستم در سرعتهای بالای 20 کیلومتر برساعت فعالیت دارد.
نسل ششم سیستم Active Brake Assist دیگر تکنولوژی ایمنی آکتروس نسل ششم است، که با دوربینهای خود، یک زاویه 270 درجه در مسیر پیش رو را بررسی میکند. اگر مانعی مثل خودرو، عابر پیاده و یا دوچرخه در جلو خودرو حاضر شود، بعد از اخطار تصویری و صوتی، اگر راننده برای کاهش سرعت و ترمزگیری اقدامی نکند، سیستم ابتدا با ترمزگیری سعی در کاهش سرعت میکند و اگر بازهم اقدامی از سمت راننده صورت نگیرد، تمام سیستمهای توقفی خودرو وارد عمل میشوند تا کشنده در کوتاهترین زمان و کمترین مسافت متوقف شود. این سیستم در سرعت بالای 60 کیلومتر عمل میکند.
از تکنولوژیهای دیگر این کشنده میتوان به نسل اول Front Guard Assist اشاره کرد، که در سرعت بالای 15 کیلومتر برساعت فعال میشود. اگر مانعی مثل خودرو یا عابر پیاده در فاصله چهارمتری خودرو قرار بگیرد که جزء نقاط کور راننده هست، هشدارهای صوتی و تصویری به راننده داده میشود و در صورت عدم توجه، ترمزگیری به صورت خودکار انجام خواهد شد.
نسل سوم تکنولوژی Active Drive Assist برای جلوگیری از خروج کشنده از جاده و عبور از خطوط مسیر است. این سیستم وقتی متوجه خروج کشنده از مسیر مستقیم میشود و خطوط جاده را لمس میکند در ابتدا با هشدار به راننده از او میخواهد که مسیر را اصلاح کند و اگر راننده اقدامی انجام ندهد، کشنده به طور خودکار مسیر را اصلاح کرده و خودرو را به بین خطوط باز میگرداند. این سیستم همچنین فاصله خودرو با خودروهای جلو را نیز کنترل و اصلاح میکند. سیستم Active Drive Assist اگر بعد از هشدارهایی که به راننده داد، تشخیص دهد که وی خواب و یا بیهوش شده، خودرو را متوقف خواهد کرد. از دیگر هوشمندی این سیستم اینجاست که اگر در حین بازگرداندن خودرو به مسیر اصلی تشخیص دهد که این کار باعث تصادف خودروهای پشتی میشود، خودرو را در همان مسیر جدید هدایت میکند.
source