روزهای حساس آبی پوشان جاده مخصوص با کروز و شواری رقابت

سهام داران ایران خودرو
سهام داران ایران خودرو

با توجه به زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده سهام داران ایران خودرو و حرف و حدیث هایی مبنی بر واگذاری سهام دولت به کروز، روزهای حساس آبی پوشان جاده مخصوص به دقایق پایانی رسیده و جدال مخالفان و موافقان در حال رسیدن به نقطه جوش است.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، همزمان شدن بحث واگذاری سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و شرکت سرمایه گذاری سمند، با جدی شدن زمزمه های خرید این سهام توسط کروز، که هم اکنون نیز بیش از ۳۰ درصد سهم قابل توجهی از سهام ایران خودرو را در اختیار دارد، برگزاری مجمع پیش روی آبی پوشان جاده مخصوص را به یکی از بحث برانگیزترین مجامع سال های اخیر بدل کرده است.

این مسئله باعث شده است طی روزهای اخیر این دادوستد که هنوز به طور رسمی نام خریدارانش اعلام نشده است به یک جدال حساس بدل شود. به نحوی که ۱۴۰ نماینده به صورت علنی مخالفت خود را با در اختیار داشتن سهام ایران خودرو توسط کروز اعلام کرده اند و از سوی دیگر، موافقان این مسئله را به مسائلی دیگر مرتبط می دانند.

با این حال، آن‌چه این مجمع را بیش از پیش مهم و حساسیت‌زا کرده است، به موضوع تأیید مالکیت کروز مرتبط می شود. جایی که نگاه ها را به شورای رقابت دوخته است.

مروری شکایت ایران خودرو از کروز

این مسئله به شکایت از کروز تحت عنوان عضویت شرکت های قطعه ساز در هیئت مدیره ایران خودرو در اسفند ۱۴۰۱ مرتبط می شود.

بعد از این شکایت شورای رقابت با توجه به این‌که عضویت یک قطعه‌ساز در هیئت مدیره ایران خودرو به معنای دسترسی به تمام اطلاعات شرکت بالادستی (خودروساز) است و رانت اطلاعات برای شرکت قطعه‌سازی کروز و زیرمجموعه‌ آن را مهیا می‌سازد؛ براساس فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دستور به واگذاری سهام شرکت ایران خودرو توسط سهام‌داران مزبور صادر کرد تا حدی که دیگر عضو هیئت مدیره نداشته باشند.

شرکت کروز هم که خود را از نظر قانونی مالک سهام خریداری‌شده می دانست با اعتراض به رأی، توانست در هیئت تجدیدنظر شورای رقابت، رأی را به نفع خود تغییر دهد.

ایران خودرو نیز در اعتراض به این رأی پرونده را به دیوان عدالت اداری سپرد. در نتیجه حکم بر لزوم بررسی مجدد پرونده توسط هیئت تجدیدنظر صادر شد و به این هیئت دو ماه مهلت داد تا رأی جدیدی صادر کند.

با این حال بعد از گذشت ۴ ماه هنوز رأی نهایی و جدید صادر نشده است. این در حالی است که تکلیف رأی باید تا پیش از روز برگزاری مجمع در تاریخ ۱۷ بهمن مشخص شود.

با توجه به این موضوع آن‌گونه که شنیده می شود، این موضوع در تاریخ ۱۵ بهمن ماه در دستور کار هیئت تجدیدنظر قرار خواهد گرفت.

در این میان نتیجه رأی و نظر هیئت تجدیدنظر در ترکیب آینده ایران خودرو نقش و اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

کروز عضو هیئت مدیره یا تعیین کننده مدیرعامل

آن‌گونه که شنیده می شود، اگر رأی هیئت تجدیدنظر بر عدم حضور نمایندگان کروز در هیئت مدیره تأکید کند، آنگاه کروز با توجه به سهامی که در اختیار دارد می تواند در تعیین مدیرعامل نقش اساسی داشته باشد.

این مئله با توجه به جایگاه ایران خودرو در صنعت و بازار خودروی کشور و همچنین ارتباط با زنجیره تأمین، مجمع پیش رو را بیش از پیش حساس کرده است.

به باور برخی نتیجه رأی هیئت تجدیدنظر شورای رقابت و ترکیب جدید هیئت مدیره ایران خودرو می تواند نقش بسیار مهمی در آینده خودروسازی کشور ایفا کند.

source

توسط khodrocamp.ir