حواله‌های سفارشی مانع خصوصی سازی ایران خودرو می‌شود؟

ایران خودرو
ایران خودرو

یک عضو شورای رقابت با اشاره به تنظیم دادخواست جدید توسط دبیرخانه ستاد هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای بررسی عمیق‌تر نحوه واگذاری سهام دولت و انتقال مدیریت به بخش خصوصی پیش از واگذاری مالکیت، تصریح کرد که جریانی به دلیل ذی‌نفع بودن، مانع خصوصی‌سازی ایران خودرو می‌شود.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محسن بهرامی ارض اقدس، پس از جلسه روز گذشته هیئت تجدیدنظر شورای رقابت و در توضیح درباره نامه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تأکید کرد: «با توجه به اینکه برخی شرکت‌های دولتی به لحاظ ارزش‌گذاری، دارایی‌های سنگینی دارند و برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی ذی‌نفعان و مدیران هنگام خصوصی‌سازی و تغییر مدیریت به بخش خصوصی، این دادخواست از سوی دبیرخانه اقتصادی سران سه قوه ارائه شده است. این اقدام، ایده‌ای بسیار خوب است که جلوی بسیاری از کارشکنی‌ها و سوءاستفاده‌ها را خواهد گرفت.»

تأیید اهلیت برای انتقال مالکیت

دبیر سابق ستاد تنظیم بازار ادامه داد: «خصوصی‌سازی ناقص و غیر اصولی در نیشکر هفت‌تپه، دشت مغان و چندین مورد دیگر باعث ایجاد مشکلاتی برای اعضای شورای رقابت و مالکان خصوصی شد. بنابراین، برای جلوگیری از تکرار این تجربیات تلخ و تضمین روند صحیح خصوصی‌سازی، ابتدا مدیریت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و پس از آنکه اهلیت مدیریت بخش خصوصی تأیید شد، مالکیت نیز منتقل خواهد شد. این روش، مانع از کارشکنی برخی ذی‌نفعان، از جمله در صنعت خودروسازی، در روند خصوصی‌سازی می‌شود.»

کروز مشکلی برای خرید سهام ایران‌خودرو ندارد

به گفته وی، طبق قانون تجارت، شرکت‌هایی که سهامدار هستند، در اولویت خرید سهام عرضه‌شده قرار دارند و شرکت‌های فعلی مشکلی برای خرید سهام ایران‌خودرو ندارند.

حواله‌های سفارشی با نرخ دولتی

معاون اسبق وزیر صمت اظهار داشت: «ایران‌خودرو و سایپا شرکت‌هایی هستند که هر سال صدها نیروی سفارشی استخدام می‌کنند. وابستگان آن‌ها بدون سابقه و اهلیت، در هیئت‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه مشغول به کار می‌شوند، حواله‌های سفارشی با نرخ دولتی دریافت می‌کنند و از هزاران رانت دیگر بهره‌مند می‌شوند. همین مسئله سبب شده این گروه تمام‌قد در برابر واگذاری سهام مقاومت کنند و در کل، مخالف هرگونه خصوصی‌سازی باشند.»

مالکیت ۵ درصد سهام

وی افزود: «دولت با در اختیار داشتن تنها ۵ درصد سهام، مدیرعامل و هیئت‌مدیره را تعیین می‌کند. این مسئله باعث شده در تمام این سال‌ها، این شرکت‌ها میلیاردها تومان زیان ببینند. در واقع، منافع ۹۵ درصد سهامداران، در اختیار ۵ درصدی است که مدیریتی جز ضرر و رانت نداشته است.»

رانت مخالفان خصوصی‌سازی ایران‌خودرو

این عضو شورای رقابت تأکید کرد: «امروز دو جریان در اقتصاد کشور وجود دارد. گروه نخست به دنبال اجرای اصل ۴۴ و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در زمینه واگذاری شرکت‌های دولتی و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری هستند که شورای رقابت مسئول اجرای این سیاست است. در مقابل، گروه دوم، به دلیل ذی‌نفع بودن در بنگاه‌داری دولتی و بهره‌مندی از رانت‌های موجود، مخالف واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت‌ها هستند. این گروه در جریان واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو کاملاً فعال هستند.»

پیچ تاریخی خصوصی‌سازی

بهرامی ارض اقدس تصریح کرد: «امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم و نحوه برخورد سران قوا با این مسئله می‌تواند سیگنال مشخصی به بخش خصوصی بدهد. تا جایی که اطلاع دارم، سران قوا موافق خصوصی‌سازی و خروج دولت از بنگاه‌داری هستند. شخص رئیس‌جمهور نیز بارها بر این مسئله تأکید کرده است. مقام معظم رهبری نیز ۱۵ سال پیش خواستار تحقق این امر شدند و اصل ۴۴ را ابلاغ کردند. با توجه به این یکپارچگی و انتظار بخش خصوصی از دولت، امیدوارم از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم.»

source

توسط khodrocamp.ir