آریزو 8 در برابر هیوندای سوناتا جدید؛ تنها تفاوت، اصالت است

آریزو 8 در برابر هیوندای سوناتا جدید
آریزو ۸ در برابر هیوندای سوناتا جدید

در این محتوا به سراغ مقایسه آریزو ۸ با هیوندای سوناتا جدید آمده ایم. اصالت تنها تفاوت چینی ها با رقبا است؟


تیگو 8


تیگو 8

سگمنت سدان های نیمه لوکس سایز متوسط همچنان در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. در این بین بی تردید یکی از محبوب ترین سدان های این سایز در آسیای شرقی، هیوندای سوناتا است که آمار فروش بسیار خوبی هم در بازار آمریکا و خاورمیانه دارد. چینی ها نیز که همواره به دنبال کسب سهم از هر سگمنتی هستند، در این دسته هم خودرو هایی دارند که اتفاقا یکی از آن ها به نام چری آریزو ۸ تحت عنوان فونیکس آریزو ۸ در ایران عرضه شده و به یکی از پرطرفدار ترین خودرو های چینی بازار مبدل شده است. در این محتوا قصد داریم به مقایسه پارامتریک و زیبایی شناختی دو خودروی سوناتا ۲۰۲۴ و آریزو ۸ بپردازیم و ببینیم تفاوت چینی ها با رقبای نامدار در چه مواردی است؟

هیوندای سوناتا و آریزو ۸

کار را با ظاهر دو خودرو آغاز می کنیم. ظاهر سوناتای جدید به حدی جذاب است که در مواجهه ی اول با آن به سختی می توانید چشم از آن بردارید. دی لایت های باریک و نواری به همراه جلوپنجره عریض و خطوط سیال، زیبایی خاصی به سوناتا بخشیده اند. طراحان هیوندای کاپوت کاملاً جدید با خطوط متفاوت را برای هیوندای سوناتا ۲۰۲۴ طراحی کرده اند و قطعات تزیینی مشکی رنگ در جای جای بدنه اضافه شده است. در نمای عقب هم چراغ ها طراحی کاملاً جدیدی دارند و به سبک و سیاق چراغ های جلو طراحی شده اند.

آریزو ۸ را می بایست اولین گام چری برای ورود به سگمنت سدان های بزرگ به حساب آورد. اگر پیگیر خودروهای چینی باشید، با اولین نگاه به آریزو ۸ در می یابید که سبک طراحی دماغه این خودرو متشکل از چراغ ها، سپر و جلوپنجره Xشکل و همچنین نمای عقب و چراغ های پیوندی‌اش را پیش از این در خودروی تیگو ۸ پرو فیس لیفت دیده بودید. پیکره کلی خودرو تراش‌خورده به نظر می رسد و تقریباً در هیچ نمایی نمی توان به آن ایراد خاصی را وارد دانست. البته باید گفت به کارگیری مه شکن های دایره ای در نمای جلو که اکثر خطوط تیز و شکسته هستند، چندان در نگاه اول جذاب به نظر نمی رسد. گرافیک جلوپنجره نیز به طور کلی می توانست بهتر از آن‌چه اکنون است، باشد.

به طور کلی باید گفت در بخش ظاهری آریزو ۸ چینی نسبت به سوناتای کره ای تقریبا هیچ چیز کم نداشته و با دو سدان زیبا از شرق آسیا مواجه هستیم.

امکانات دو خودرو

از مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های رفاهی و ایمنی جذاب‌ترین سدان نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ می‌توان به هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار بین خطوط فعال، دسته‌دنده چرخان واقع در پشت غربیلک فرمان، جلوپنجره دولایه (عایق صدا)، کلاستر دیجیتال، دنده پشت فرمان، شیشه‌های دوجداره جلو، اتو لایت، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، ترمز پارک برقی، اتوهلد، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو و… اشاره کرد.

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی آریزو ۸ که در کاتالوگ شرکت مدیران خودرو ذکر شده است، می توان به مواردی همچون فرمان برقی، رینگ های ۱۸ اینچی، ده عدد کیسه هوا (کیسه هوای ردیف جلو ۲ عدد، کیسه هوای زانویی راننده و سرنشین جلو ۲ عدد، کیسه هوای کناری ردیف جلو ۲ عدد، کیسه هوای کناری ردیف عقب ۲ عدد، کیسه هوای پرده ای ۲ عدد)، دوربین ثبت وقایع، ایزوفیکس، سیستم ضد سرقت موتور و بدنه، دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت HD، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو، سنسور باران، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری بوش ۹.۳، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم رانندگی خودکار ADAS، دی لایت، کروز کنترل، چراغ مشایعت، خروجی اگزوز چهارگانه، اپل کارپلی و اندروید اتو، ۱۲ اسپیکر، فرمان برقی مجهز به گرم‌کن، ترمز پارک برقی و اتوهلد، صندلی راننده ۶ حرکته برقی به همراه حافظه سه حالته، صندلی سرنشین چهارجهت برقی، گرم‌کن صندلی های ردیف جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، مجهز به کول باکس و هات باکس، سیستم کنترل صوتی، سیستم تهویه دوگانه، سیستم کنترل کیفیت هوای کابین، نورپردازی کابین، ورود و استارت بدون کلید، آینه های کناری برقی مجهز به گرم‌کن و حافظه، آینه وسط الکتروکرومیک و… اشاره کرد.

در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی باید گفت هر دو خودرو وضعیت بسیار خوبی دارند اما به دلیل محدودیت های واردات، سوناتا نسبت به آریزو ۸ اندکی دست خالی تر ظاهر می شود.

مشخصات فنی سوناتا و آریزو ۸

سوناتا قرار است با دو مشخصات فنی وارد بازار شود که نسخه ۲ لیتری آن برای سامانه جانبازان و نسخه ۱.۵ لیتری آن نیز برای سامانه عادی است.

هیوندای سوناتا ویژه جانبازان به پیشرانه ۲ لیتری توربو GDi مجهز است که می‌تواند ۲۴۴ اسب بخار توان و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلو تحویل دهد.

نسخه وارداتی ویژه سامانه عادی این شرکت نیز کاملاً از لحاظ فنی با کیا K5 توربو یکسان است. سوناتا ۱.۵ لیتری در بخش قوای محرکه و مشخصات فنی به پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم مجهز شده است که حداکثر می تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می‌شود. نسخه ۲ لیتری سوناتا هیچ جای حرف و حدیثی واقعا ندارد.

فونیکس آریزو ۸ به پیشرانه ۲ لیتر توربو TGDi (پیشرانه تیگو ۸ پرومکس) مجهز است. پیشرانه ۲ لیتری توربو در این خودرو توان تولید نهایت قدرت ۲۵۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر به چرخ های جلو خواهد رسید. تعلیق جلوی آریزو ۸ از نوع مک فرسون و عقب آن مولتی لینک است. وزن خودرو ۱۵۳۹ کیلوگرم و شتاب صفر تا صد آن در کاتالوگ شرکت، ۷.۶ ثانیه ذکر شده است.

سخن پایانی

بی تردید سوناتای جدید در بازار ایران نسبت به عددی که آریزو ۸ در بازار خرید و فروش می شود، قیمتی دو برابری (بین ۴ الی ۵ میلیارد) خواهد داشت. با ابن حال در مقایسه پارامتریک و سبک طراحی شاهد هستیم که چینی ها پا به پای برند های معتبر جهانی در حال حرکت هستند و تنها نکته ی آن ها اصالت برند است. نکته دیگر هم آن است که باید دید در دراز مدت آیا متریال چینی ها دوام برند های دیگر را دارد یا خیر که البته این روز ها تقریبا هیچ برندی به لحاظ نوع متریال، کیفیت و دوام سابق را ندارد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.

source

توسط khodrocamp.ir