پاسخ ضیغمی به نبود خودروهای وارداتی زیر یک میلیارد تومان در بازار

خودروهای وارداتی زیر یک میلیارد تومان
خودروهای وارداتی زیر یک میلیارد تومان

در حالی که بسیاری از مردم به دنبال خرید خودروهای وارداتی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان هستند، اما در ششمین نمایشگاه خودروی تهران حتی یک مدل از این خودروها دیده نمی‌شود.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در وزارت صمت، در گفت‌وگو با اسب بخار در توضیح این موضوع به تعرفه‌های بالا، نرخ ارز و استانداردهای سخت‌گیرانه اشاره کرده و تأکید دارد که واردات خودروهای اقتصادی به کشور عملاً با مانع مواجه شده است.

تعرفه‌های بالا و نرخ ارز، سد راه واردات خودروهای ارزان‌قیمت

با افزایش تقاضای عمومی برای خودروهای وارداتی اقتصادی، بسیاری انتظار داشتند که مدل‌های زیر یک میلیارد تومان وارد کشور شود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی در بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی کشور، هیچ خودرویی با این محدوده قیمتی وجود ندارد.

مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در وزارت صمت، در پاسخ به این پرسش که چرا چنین خودروهایی در بازار نیستند، توضیح داد: خودروهای اقتصادی که بتوانند با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان به دست مردم برسند، عملاً در شرایط فعلی قابل واردات نیستند. پایین‌ترین خودرویی که در حال حاضر برای واردات بررسی شده، قیمتی در حدود ۹۵۰۰ یورو دارد. برخی از مدل‌هایی که ما وارد می‌کنیم، مانند چانگان، قیمت پایه‌ای در حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار یورو دارند که در تعریف جهانی جزو خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند.

اما چرا این خودروها پس از واردات به ایران چندین برابر قیمت اصلی خود در بازار جهانی عرضه می‌شوند؟ ضیغمی می‌گوید دلیل اصلی، تعرفه‌های سنگین و مالیات‌های متعدد است که باعث می‌شود قیمت نهایی خودروها به شدت افزایش یابد.

وی افزود: حتی اگر ما بتوانیم خودروهایی با قیمت جهانی کمتر از ۱۰ هزار یورو پیدا کنیم، باز هم با محاسبه نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی، مالیات و سایر هزینه‌های جانبی، قیمت نهایی خودرو به بیش از یک میلیارد تومان خواهد رسید. این وضعیت به‌ویژه برای خودروهای بنزینی شدیدتر است.

خودروهای ارزان‌قیمت با استانداردهای ایران همخوانی ندارند؟

یکی دیگر از موانع جدی واردات خودروهای اقتصادی، عدم تطابق آن‌ها با استانداردهای ایران است.

ضیغمی در این باره توضیح داد: خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو که بتوانند استانداردهای سخت‌گیرانه ایران را پاس کنند، بسیار کم هستند. ما در حال حاضر برخی مدل‌های برقی با قیمت‌های کمتر داریم، اما بعید است که این خودروها بتوانند در بازار داخلی ایران عرضه شوند. علاوه بر این، خودروهایی که وارد می‌شوند باید از نظر تأمین قطعات و خدمات پس از فروش هم قابل اتکا باشند تا بعد از یک سال دچار چالش‌های کیفی نشوند.

به گفته وی: «وزارت صمت در تلاش است که با کاهش ارزش گمرکی برخی خودروهای ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ دلاری، برندهای جدیدی را وارد کند، اما در نهایت تعرفه‌های بالا اجازه نمی‌دهد که قیمت نهایی این خودروها کاهش یابد.»

مدیر پروژه واردات خودرو در ادامه گفت: قرار بود واردات برای عموم مردم باشد، اما واقعیت این است که با شرایط فعلی تعرفه‌ها و سیاست‌های وارداتی، خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی به‌راحتی وارد کشور نخواهند شد. به نظر می‌رسد که تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که عملاً اجازه ورود خودروهای زیر یک میلیارد تومان را نمی‌دهند.

source

توسط khodrocamp.ir