محدودیت‌های ارزی و تعرفه بالا، انحصار خودروسازان را تثبیت می‌کند/ اختصاصی

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تصمیمات اخیر درباره کاهش میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو و عدم کاهش تعرفه‌ها انتقاد کرد و آن را عاملی در جهت تقویت انحصار خودروسازان داخلی و تضعیف حقوق مصرف‌کنندگان دانست.


تیگو 8


تیگو 8

سید کریم معصومی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اسب بخار، با انتقاد از تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر محدود کردن سقف تأمین ارز واردات خودرو به دو میلیارد یورو و عدم کاهش تعرفه واردات از ۱۰۰ به ۶۰ درصد، این سیاست‌ها را مغایر با منافع عمومی دانست و تأکید کرد که این تصمیمات، رقابت را در صنعت خودرو از بین برده و بر انحصار خودروسازان داخلی دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های سنگین و محدودیت ارزی، قدرت خرید مردم را کاهش داده و مانع از دسترسی آن‌ها به خودروهای باکیفیت می‌شود، گفت: این تصمیم، ضمن تثبیت انحصار خودروسازان داخلی، منجر به ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور خواهد شد. مردم حق دارند که در یک بازار رقابتی، به محصولاتی با کیفیت بهتر و قیمت منطقی دسترسی داشته باشند، اما سیاست‌های کنونی این امکان را از آن‌ها سلب کرده است.

محدودیت ارزی؛ عامل حذف رقابت و افزایش قیمت‌ها

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی همچنین به تأثیر مستقیم کاهش میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: محدودیت تأمین ارز برای واردات خودرو عملاً رقابت را از میان برداشته و باعث می‌شود بازار داخلی تنها در اختیار خودروسازان داخلی باقی بماند. این موضوع نه‌تنها کیفیت محصولات داخلی را ارتقا نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز خواهد شد.

وی با اشاره به تجربیات جهانی در صنعت خودروسازی تأکید کرد: کشورهای پیشرفته نشان داده‌اند که توسعه پایدار در صنعت خودرو، تنها در بستر رقابت و همراهی با فناوری‌های روز جهان امکان‌پذیر است. اما سیاست‌های فعلی، نه‌تنها رقابت را از بین برده بلکه مانع از اصلاح و بهبود صنعت خودروی کشور نیز شده است.

لزوم بازنگری در تصمیمات برای حمایت از مصرف‌کننده

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا در این تصمیمات بازنگری کند و گفت: انتظار داریم که مسئولان با بررسی مجدد این سیاست‌ها، رویکردی را اتخاذ کنند که به نفع مصرف‌کننده باشد. کاهش تدریجی تعرفه‌های وارداتی و مدیریت منطقی تأمین ارز می‌تواند ضمن ایجاد رقابت سالم، به تقویت تولید داخلی نیز کمک کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس در ادامه تأکید کرد: ادامه این وضعیت، تنها به نارضایتی عمومی، افزایش شکاف اقتصادی و کاهش اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی منجر خواهد شد. در حالی که با اصلاح این تصمیمات، می‌توان فشار اقتصادی بر مردم را کاهش داد، فضای رقابتی سالمی در بازار خودرو ایجاد کرد و در نهایت به بهبود کیفیت و قیمت محصولات داخلی دست یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هدف از واردات خودرو، دسترسی همه اقشار جامعه به خودروهای باکیفیت بود، امروز نباید شاهد تعرفه‌های سنگین و محدودیت‌های ارزی باشیم که این هدف را از بین برده‌اند. اصلاح این سیاست‌ها نه‌تنها به نفع مصرف‌کنندگان است، بلکه به توسعه صنعت خودرو نیز کمک خواهد کرد.

source

توسط khodrocamp.ir