به گزارش پرشین خودرو، گیربکس اتوماتیک دنا پلاس توربو یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک (AT) است که توسط شرکت چینی DAE (Dongan Automotive Engine) تولید می‌شود. این گیربکس با کد فنی F۶A۱ شناخته می‌شود و از تکنولوژی تیپ‌ترونیک بهره می‌برد که امکان تعویض دنده‌ها به صورت دستی را نیز فراهم می‌کند. 

تعمیر گیربکس دنا اتوماتیک

صداهای مختلف گیربکس دنا پلاس اتوماتیک

گیربکس دنا پلاس اتوماتیک ممکن است صداهای مختلفی تولید کند که هر صدا می‌تواند نشان‌دهنده مشکل خاصی باشد. در ادامه به انواع صداهای احتمالی، علت آن‌ها و روش رفع اشاره می‌کنیم:

۱. صدای زوزه یا ناله (Whining)

علت‌ها:

  • کمبود روغن گیربکس: سطح روغن پایین باعث کاهش روانکاری و اصطکاک زیاد می‌شود.
  • کیفیت پایین یا آلوده بودن روغن گیربکس: وجود آلودگی یا تخریب روغن عملکرد گیربکس را مختل می‌کند.
  • خرابی بلبرینگ‌ها یا چرخ‌دنده‌ها: فرسودگی بلبرینگ‌ها یا چرخ‌دنده‌ها می‌تواند عامل ایجاد صدا باشد.

نحوه رفع:

  • بررسی و تعویض روغن: سطح روغن را بررسی کرده و در صورت نیاز روغن را تعویض کنید.
  • بازرسی تخصصی: در صورت ادامه صدا، به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید تا بلبرینگ‌ها یا چرخ‌دنده‌های معیوب تعویض شوند.

۲. صدای تق‌تق یا ضربه (Clunking)

علت‌ها:

  • خرابی دسته‌موتور یا دسته‌گیربکس: آسیب به این قطعات باعث افزایش لرزش و ایجاد صدا می‌شود.
  • فرسودگی قطعات داخلی: قطعات متحرک داخلی ممکن است فرسوده یا شل شده باشند.
  • مشکلات در پلوس‌ها یا اتصالات محوری: شل شدن یا خرابی پلوس‌ها می‌تواند صدا ایجاد کند.

نحوه رفع:

  • بررسی دسته‌موتور: وضعیت دسته‌موتور و دسته‌گیربکس را چک کنید و در صورت آسیب، آن‌ها را تعویض کنید.
  • بازرسی پلوس‌ها: پلوس‌ها و اتصالات محوری را بازبینی کرده و در صورت خرابی، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

۳. صدای غژغژ (Grinding)

علت‌ها:

  • خرابی دنده‌ها: ساییدگی دنده‌ها ممکن است عامل این صدا باشد.
  • مشکلات در سیستم کلاچ هیدرولیک (برای حالت تیپ‌ترونیک): خرابی یا نشتی در مدار هیدرولیک کلاچ می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

نحوه رفع:

  • بررسی قطعات داخلی: قطعات دنده‌ای را بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • بازرسی سیستم هیدرولیک: سیستم کلاچ هیدرولیک را چک کرده و در صورت نشتی یا خرابی، آن را تعمیر کنید.

۴. صدای سوت‌مانند (Hissing)

علت‌ها:

  • اشکال در پمپ روغن گیربکس: عملکرد نادرست پمپ روغن می‌تواند صدا تولید کند.
  • گرفتگی فیلتر روغن: فیلتر کثیف یا مسدود باعث فشار زیاد به روغن و ایجاد صدا می‌شود.

نحوه رفع:

  • تعویض فیلتر روغن: فیلتر روغن گیربکس را تعویض کنید.
  • بررسی پمپ روغن: در صورت تداوم صدا، پمپ روغن را بررسی کرده و در صورت خرابی، آن را تعویض کنید.

۵. صدای تقه هنگام تعویض دنده (Thumping)

علت‌ها:

  • تنظیم نبودن سیستم تعویض دنده: مشکلات در واحد کنترل گیربکس (TCU) یا تنظیمات آن.
  • ضعف در فشار روغن: فشار کم روغن ممکن است باعث بد عمل کردن کلاچ‌های داخلی شود.

نحوه رفع:

  • تنظیم TCU: واحد کنترل گیربکس را به‌روزرسانی یا تنظیم کنید.
  • بررسی فشار روغن: فشار روغن را چک کنید و در صورت نیاز به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

تعمیرگاه گیربکس دنا اتوماتیک

مشکلات گیربکس دنا پلاس اتوماتیک

مشکلات گیربکس اتوماتیک دنا پلاس ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کیفیت ساخت، شرایط نگهداری، یا نحوه رانندگی ایجاد شوند. این مشکلات شامل مسائل رایجی است که در ادامه به‌طور کامل توضیح داده می‌شود:

۱. تأخیر در تعویض دنده

علت‌ها:

  • خرابی شیرهای برقی (Solenoid)
  • فشار نامناسب روغن گیربکس
  • نقص در واحد کنترل گیربکس (TCU)

راه‌حل:

  • بررسی و تعویض شیرهای برقی معیوب
  • تنظیم یا تعمیر واحد کنترل گیربکس
  • سرویس روغن و فیلتر گیربکس

۲. صداهای غیرعادی گیربکس

علت‌ها:

  • فرسودگی یا خرابی بلبرینگ‌ها و دنده‌ها
  • کمبود یا کیفیت پایین روغن گیربکس
  • مشکلات در پمپ روغن گیربکس

راه‌حل:

  • تعمیر یا تعویض قطعات معیوب
  • تعویض روغن گیربکس با نمونه توصیه‌شده
  • بررسی و تعویض پمپ روغن در صورت نیاز

۳. لرزش و ارتعاش هنگام رانندگی یا تعویض دنده

علت‌ها:

  • خرابی دسته‌گیربکس یا دسته‌موتور
  • بالانس نبودن قطعات داخلی
  • عملکرد نادرست کلاچ‌ها

راه‌حل:

  • تعویض یا تعمیر دسته‌گیربکس و دسته‌موتور
  • بررسی و تنظیم بالانس داخلی قطعات
  • تعمیر یا تعویض کلاچ‌ها

۴. نشت روغن گیربکس

علت‌ها:

  • خرابی کاسه‌نمد یا واشرهای گیربکس
  • ترک‌خوردگی در محفظه گیربکس
  • نصب نادرست قطعات

راه‌حل:

  • تعویض کاسه‌نمدها و واشرها
  • تعمیر یا تعویض محفظه در صورت ترک‌خوردگی
  • اطمینان از نصب صحیح قطعات

۵. داغ شدن بیش‌ازحد گیربکس

علت‌ها:

  • کمبود یا کیفیت پایین روغن
  • مشکل در سیستم خنک‌کننده گیربکس
  • رانندگی در شرایط سنگین مانند ترافیک یا سربالایی طولانی

راه‌حل:

  • تعویض روغن گیربکس با نمونه مناسب
  • بررسی و تعمیر سیستم خنک‌کننده
  • اجتناب از رانندگی طولانی‌مدت در شرایط سخت

۶. گیر کردن در یک دنده (Fail-safe Mode)

علت‌ها:

  • خرابی سنسور سرعت یا موقعیت دنده
  • مشکلات نرم‌افزاری در واحد کنترل گیربکس
  • خطای برقی در سیستم گیربکس

راه‌حل:

  • بررسی و تعویض سنسورهای خراب
  • ریست یا به‌روزرسانی نرم‌افزار TCU
  • بررسی سیستم برق و اتصالات

۷. تقه زدن هنگام تعویض دنده

علت‌ها:

  • خرابی کلاچ‌های داخلی
  • فشار غیرطبیعی روغن
  • خرابی واحد کنترل گیربکس

راه‌حل:

  • تعمیر یا تعویض کلاچ‌ها
  • تنظیم فشار روغن
  • تعمیر یا تعویض TCU

۸. عدم حرکت خودرو در حالت D یا R

علت‌ها:

  • خرابی کامل کلاچ‌ها
  • نقص در شیرهای برقی یا پمپ روغن
  • پایین بودن سطح روغن گیربکس

راه‌حل:

  • تعویض کلاچ‌های خراب
  • تعمیر یا تعویض شیرهای برقی و پمپ روغن
  • بررسی و افزودن روغن مناسب

۹. کاهش عمر گیربکس

علت‌ها:

  • عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای
  • استفاده از روغن نامناسب یا تعویض نکردن آن
  • رانندگی نامناسب (شتاب‌گیری یا ترمز ناگهانی)

راه‌حل:

  • سرویس منظم گیربکس طبق دستورالعمل سازنده
  • استفاده از روغن‌های استاندارد و توصیه‌شده
  • رانندگی با دقت و اجتناب از فشار بیش‌ازحد به خودرو

۱۰. مشکلات در حالت تیپ‌ترونیک

علت‌ها:

  • خرابی سنسورها یا ماژول تیپ‌ترونیک
  • عدم عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک کلاچ

راه‌حل:

  • تعمیر یا تعویض ماژول تیپ‌ترونیک
  • بررسی و تعمیر سیستم هیدرولیک

دنالند

مشکلات گیربکس دنا پلاس اتوماتیک از نگاه مشتری

مشکلات گیربکس دنا پلاس اتوماتیک از نگاه مشتریان اغلب به تجربه‌های عملی و روزمره آن‌ها از رانندگی با خودرو مرتبط است. این مشکلات بیشتر به کیفیت عملکرد، راحتی، و دوام گیربکس مربوط می‌شود.

۱. تأخیر در تعویض دنده

نظر مشتریان:

  • بسیاری از مشتریان از تأخیر هنگام تعویض دنده، به‌ویژه در شتاب‌گیری یا سربالایی‌ها شکایت دارند.
  • این تأخیر باعث کاهش شتاب خودرو و تجربه ناخوشایند در رانندگی می‌شود.

دیدگاه:

  • این مشکل ممکن است ناشی از کیفیت پایین نرم‌افزار کنترل گیربکس (TCU) یا خرابی شیرهای برقی باشد.

۲. صدای غیرعادی گیربکس

نظر مشتریان:

  • برخی رانندگان از صدای زوزه یا تق‌تق هنگام حرکت در سرعت‌های بالا یا تعویض دنده‌ها گزارش داده‌اند.
  • این صداها حس اطمینان را در مشتریان کاهش می‌دهد و به‌ویژه در خودروهای جدید، غیرقابل قبول است.

دیدگاه:

  • این مشکل ممکن است به علت کیفیت ساخت پایین قطعات داخلی یا کمبود روغن گیربکس باشد.

۳. لرزش خودرو هنگام تعویض دنده

نظر مشتریان:

  • لرزش در هنگام تعویض دنده در سرعت‌های پایین، به‌ویژه در ترافیک‌های شهری، از مواردی است که مشتریان به آن اشاره می‌کنند.
  • این لرزش‌ها اغلب احساس ناخوشایندی به راننده منتقل می‌کند و رانندگی را دشوار می‌کند.

دیدگاه:

  • ممکن است خرابی دسته‌گیربکس یا دسته‌موتور، و یا کلاچ‌های داخلی عامل این مشکل باشند.

۴. داغ شدن گیربکس در رانندگی طولانی‌مدت

نظر مشتریان:

  • در مسافت‌های طولانی یا رانندگی در شرایط سخت (مانند سربالایی یا ترافیک)، برخی کاربران از داغ شدن گیربکس شکایت کرده‌اند.
  • این مشکل اغلب با کاهش عملکرد گیربکس و ورود خودرو به حالت ایمن (Fail-safe mode) همراه است.

دیدگاه:

  • سیستم خنک‌کننده روغن گیربکس ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.

۵. نشت روغن گیربکس

نظر مشتریان:

  • نشت روغن گیربکس یکی دیگر از موارد رایجی است که مشتریان به آن اشاره می‌کنند.
  • این مشکل در خودروهای نو نیز گزارش شده و باعث نگرانی در مورد دوام و کیفیت ساخت خودرو شده است.

دیدگاه:

  • خرابی کاسه‌نمدها، واشرها، یا اتصالات نادرست ممکن است علت نشت باشد.

۶. تقه زدن هنگام تعویض دنده

نظر مشتریان:

  • تجربه تقه زدن یا تکان خوردن هنگام تعویض دنده به‌خصوص در حالت D یا R، توسط مشتریان گزارش شده است.
  • این مورد در رانندگی شهری آزاردهنده است و باعث کاهش راحتی می‌شود.

دیدگاه:

  • خرابی کلاچ‌های داخلی، فشار نامناسب روغن، یا تنظیم نبودن TCU ممکن است دلیل این مشکل باشد.

۷. کاهش شتاب در حالت تیپ‌ترونیک

نظر مشتریان:

  • برخی مشتریان گزارش داده‌اند که در حالت تیپ‌ترونیک، شتاب خودرو به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • این موضوع باعث می‌شود حالت دستی گیربکس کارایی مورد انتظار را نداشته باشد.

دیدگاه:

  • این مشکل معمولاً به نقص در سنسورهای تیپ‌ترونیک یا محدودیت‌های نرم‌افزاری مربوط است.

۸. هزینه‌های نگهداری بالا

نظر مشتریان:

  • مشتریان هزینه‌های مربوط به تعویض روغن، سرویس دوره‌ای، و تعمیر قطعات گیربکس را بالا می‌دانند.
  • همچنین، برخی از افراد از کمبود قطعات یدکی اصلی و تأخیر در تأمین آن‌ها شکایت دارند.

دیدگاه:

  • عدم دسترسی به قطعات اورجینال و استفاده از روغن‌های غیرتوصیه‌شده می‌تواند عامل افزایش هزینه‌ها باشد.

۹. کاهش عمر گیربکس

نظر مشتریان:

  • برخی مشتریان از نیاز به تعمیرات زودهنگام گیربکس، حتی در کیلومترهای پایین (زیر ۵۰,۰۰۰ کیلومتر)، ابراز نارضایتی کرده‌اند.
  • این موضوع باعث کاهش اعتماد به کیفیت ساخت خودرو می‌شود.

دیدگاه:

  • عدم انجام سرویس به‌موقع یا استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت ممکن است دلیل این مشکل باشد.

۱۰. پاسخ ضعیف در سربالایی‌ها

نظر مشتریان:

  • گیربکس در مسیرهای شیب‌دار عملکرد مناسبی ندارد و تعویض دنده‌ها با تأخیر یا کاهش قدرت همراه است.
  • این مشکل به‌ویژه در خودروهای پرمسافر یا با بار سنگین بیشتر نمایان می‌شود.

دیدگاه:

  • ضعف در مدیریت گشتاور یا تنظیمات نادرست نرم‌افزاری از دلایل احتمالی این مشکل است.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک دنالند

مدیریت: عباس حاج میری ۰۹۱۰۶۸۱۷۲۸۳
آدرس: تهران، انتهای یادگار امام جنوب، سی متری جی به سمت سعدی، نبش خیابان فتح آبادی، گاراژ ۱۱۰، سوله دنالند
https://daeland.com/?p=۲۱۷۷

source

توسط khodrocamp.ir