اخیراً مجوز ثبت سفارش واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده برای افراد حقیقی با مجوز موردی و همچنین برای دارندگان کارت بازرگانی صادر شده است. این تصمیم حاوی نکات مهمی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پشت پرده مجوز موردی ترخیص خودروهای کارکرده

نکته اول: زمان محدود برای دریافت مجوز

بیشتر از دو ماه به پایان سال ۱۴۰۳ باقی نمانده است و مجوز ثبت سفارش بر اساس ضوابط قانون بودجه این سال ابلاغ شده است. این موضوع باعث می‌شود که سوالات زیادی در مورد اینکه چه افرادی موفق به اخذ مجوز واردات خودرو خواهند شد، مطرح شود. چالش اصلی این است که ممکن است زمان کافی برای ثبت درخواست‌ها وجود نداشته باشد.

نکته دوم: روش ثبت سفارش

ثبت سفارش برای افراد حقیقی به روش ثبت آماری و صرفاً با ارز یورو معرفی شده است. این روش مشابه فرآیند ثبت آماری واردات به مناطق آزاد و ته‌لنجی (خرید کالا از کشتی‌های وارداتی) است و به مراتب نسبت به ثبت سفارش‌های تجاری آسان‌تر می‌باشد. با این حال، وجود مجوز موردی برای افراد حقیقی و زمان کوتاه، ابهاماتی را در مورد نحوه اجرای این مصوبه ایجاد کرده است.

نکته سوم: سقف قیمت خودروها

مبلغ “فوب” (Free on Board – قیمت در محل بارگیری) برای واردات خودروهای نو ۴۰,۰۰۰ یورو و برای خودروهای کارکرده ۲۰,۰۰۰ یورو تعیین شده است. این بدان معناست که افراد حقیقی برای وارد کردن خودروهای با حجم موتور حداکثر ۲۵۰۰ سی‌سی مجاز خواهند بود.

نکته چهارم: نرخ ارز برای واردات

بند ۶ این مصوبه، به روش تأمین ارز برای ثبت آماری واردات اشاره کرده و اعلام کرده که ثبت آماری تنها با استفاده از ارزهای بانکی امکان‌پذیر است. بنا به این بند، نرخ دلار تخصیصی برای واردات خودروهای جدید و کارکرده (هیبریدی و برقی) حدود ۶۶,۰۰۰ تومان خواهد بود.

با توجه به این نکات، می‌توان گفت که ورود خودروهای برقی و هیبریدی جدید به بازار ایران ممکن است فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان به این نوع خودروها باشد، اما زمان محدود و فرآیندهای اداری، چالش‌های خاصی را نیز به همراه خواهد داشت. امیدواریم با شفافیت بیشتر از طرف مسئولان، مشکلات موجود حل شود و افق‌های جدیدی برای بازار خودروهای برقی و هیبریدی در ایران گشوده شود.

source

توسط khodrocamp.ir