معرفی کی تی ام 125 Enduro و 390 Enduro مدل 2025
بهزودی پس از معرفی مدلهای جدید SMC R، کی تی ام همچنین نسخههای اندورو (Enduro) از هر دو موتورسیکلت را معرفی کرد. KTM 125 Enduro و ۳۹۰ Enduro مانند سوپر موتاردهای این برند بر روی یک پلتفرم مشابه ساخته شدهاند و به جز پیشرانه، عمدتاً با یکدیگر مشابه هستند. این مدلهای جدید برای گواهینامههای A1 و A2 مناسب هستند.
کی تی ام اعلام کرده است این موتورسیکلت ها در نیمه اول سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهند بود. قیمت KTM 125 Enduro در اروپا ۶.۵۹۰ یورو و قیمت نسخه ۳۹۰ آن ۷.۵۵۰ یورو به همراه هزینههای تحویل است.
شاسی مشابه برای مدلهای جدید اندورو
دو مدل جدید دارای یک شاسی لولهای جدید است که توسط KTM توسعه یافته است. هرچند این فریم براساس فریم مدلهای Duke طراحی شده، اما برند اعلام کرده که این فریم برای بهبود عملکرد خارج از جاده تنظیم شده است. به همین منظور، زاویه سر فرمان کوچکتر شده و در نتیجه، فاصله محور نیز کمی کوتاهتر شده است. سیستم تعلیق با امکان تنظیم ارتفاع یکبار دیگر بازنگری شده و نسبت به مدلهای Duke، اکنون ۸۰ میلیمتر طولانیتر شده است و در مجموع ۲۳۰ میلیمتر دامنه حرکتی دارد.
هر دو موتورسیکلت دارای یک رینگ عقب ۱۸ اینچی و یک رینگ جلو ۲۱ اینچی هستند. این رینگ ها با لاستیکهای اندوروی Metzeler Karoo 4 تجهیز شدهاند. برای ظاهر مدلهای اندورو، از یک مخزن سوخت جدید با ظرفیت ۹ لیتر استفاده شده است. این مخزن باریکتر شده است تا احتمال آسیب در صورت زمین خوردگی کمتر شود.
مشخصات فنی
پیشرانه جدید کی تی ام، LC4c پایهای برای انتقال قدرت در مدلهای جدید است. این پیشرانه به طور طبیعی مطابق با استاندارد Euro5+ است، که بخشی از آن به دلیل سیستم اگزوز جدید با کاتالیست دوگانه است. مدل ۱۲۵ SMC R دارای حجم سیلندر ۱۲۵ سیسی است و ۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و برای گواهینامه A1 مناسب است. نسخه ۳۹۰ دارای حجم سیلندر ۳۹۸.۷ سیسی و ۴۵ اسب بخار قدرت است، که این مدل برای گواهینامه A2 مناسب است.
به دلیل طراحی اگزوز، نیازی به یک سر اگزوز معمولی نیست. برای داشتن ظاهر مناسب، محفظه فیلتر هوا دوباره طراحی شده است و فاصله بیشتری از زمین ایجاد می کند. یک سیستم تغییر دنده سریع (quickshifter) به صورت اختیاری در دسترس است، هر دو نسخه به طور استاندارد دارای کلاچ لغزشی (slipper clutch) هستند.
الکترونیک و ارتباطات
مدل ۲۰۲۵ KTM 390 Enduro تقریباً همان بسته الکترونیکی را دارد که نسخه SMC R ارائه میدهد، که در آن راننده میتواند از چندین حالت رانندگی انتخاب کند. در حالت اسپرت، راننده میتواند از سه گزینه مختلف برای سیستم ABS انتخاب کند. بهطور خاص برای خط تولید مدلهای اندورو، امکان خاموش کردن جداگانه ABS عقب اضافه شده است. علاوه بر این، سیستم ABS و کنترل کشش نیز میتوانند بهطور کامل خاموش شوند. KTM 125 Enduro حالتهای رانندگی قابل تنظیم ندارد، اما گزینههای مختلفی برای سیستم ABS دارد.
تمام تنظیمات میتوانند از صفحه نمایش دیجیتال TFT 4.2 اینچی و جویاستیک روی فرمان انجام شوند. در هر دو مدل، از طریق صفحه نمایش همچنین امکان اتصال گوشی به صورت بلوتوث یا از طریق اپلیکیشن KTM Connect وجود دارد. با این کار میتوان از قابلیتهای ارتباطی استفاده کرد یا ناوبری را روی صفحه نمایش موتورسیکلت نمایش داد.
KTM اعلام کرده است مدلهای جدید از نیمه اول سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهند بود.
KTM کی تی ام کی تی ام 125 Enduro کی تی ام 390 Enduro
source