ساخت یک موتور الکتریکی داخل چرخ توسط پورشه در سال ۱۹۰۰ 

فردیناند پورشه، بنیان‌گذار کمپانی مهندسی پورشه، بیش از یک قرن پیش موتورهای الکتریکی داخل چرخ را طراحی کرد؛ نوآوری‌ای که امروز در خودروهای الکتریکی مدرن مورد بحث است. 


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بیش از ۱۲۰ سال پیش، فردیناند پورشه، که بعدها نامش با خودروهای اسپرت پورشه گره خورد، روی فناوری‌ای کار می‌کرد که حالا یکی از موضوعات کلیدی در طراحی خودروهای الکتریکی مدرن است. موتورهای الکتریکی داخل چرخ. این فناوری که به‌تازگی در خودروهای الکتریکی مورد توجه قرار گرفته، در سال ۱۹۰۰ در نمایشگاه جهانی پاریس معرفی شد. 

در سال ۱۸۹۸، پورشه جوان که تنها ۲۴ سال داشت، اولین خودروی الکتریکی خود را طراحی کرد. او در همکاری با شرکت اتریشی Jacob Lohner & Co.، موتورهایی ساخت که در چرخ‌های جلوی خودرو جاگذاری شده بودند. این خودرو، که به نام Lohner-Porsche شناخته شد، دارای موتورهایی بود که هرکدام ۲.۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند و توانستند خودرو را به سرعت ۱۹.۸ مایل بر ساعت برسانند. 

این خودرو همچنین به سیستم ترمز چهارچرخ مجهز بود، که در آن زمان یک فناوری بسیار پیشرفته محسوب می‌شد. 

توسعه موتورهای چرخ‌محور 

پورشه با همکاری لودویگ لونهر، موتورهایی با سه اندازه مختلف طراحی کرد که توان آنها تا ۱۱.۸ اسب بخار می‌رسید. این موتورها که برای کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای سواری طراحی شده بودند، از باتری‌های سرب‌اسیدی استفاده می‌کردند و تا ۳۱ مایل مسافت را با یک بار شارژ طی می‌کردند. 

پورشه حتی یک خودروی مسابقه‌ای تمام‌چرخ محرک به نام La Toujours Contente (به معنای “همیشه خوشحال”) طراحی کرد که هر چرخ آن به یک موتور ۱۳.۸ اسب بخاری مجهز بود. 

اولین هیبرید جهان 

بزرگ‌ترین نوآوری پورشه در آن زمان، ترکیب موتورهای چرخ‌محور با یک موتور بنزینی بود تا مشکل کمبود زیرساخت‌های شارژ حل شود. این فناوری که در خودروی Semper Vivus (به معنای “همیشه زنده”) معرفی شد، به اولین خودروی هیبریدی جهان تبدیل شد. حدود ۳۰۰ دستگاه از این خودروها تولید شد که شامل ۴۰ دستگاه برای آتش‌نشانی وین و تعدادی تاکسی بود. 

بازگشت موتورهای داخل چرخ 

امروزه، موتورهای داخل چرخ دوباره به دنیای خودرو بازگشته‌اند. در سال ۲۰۲۳، خودروساز چینی دانگ‌فنگ اولین خودروی مسافری با این فناوری را معرفی کرد. پیش از آن، خودروهایی مانند Lightyear 0 و Lordstown Endurance نیز این فناوری را به کار بردند، اما نتوانستند به تولید انبوه برسند. 

علاوه بر این، برندهایی مانند فراری و لکسوس نیز در حال تحقیق و توسعه روی موتورهای داخل چرخ برای خودروهای الکتریکی آینده خود هستند. 

پورشه، با نوآوری‌های پیشگامانه‌ای همچون موتورهای داخل چرخ، نشان داد که چگونه ایده‌های پیشرفته می‌توانند پایه‌گذار فناوری‌های آینده باشند. این میراث نوآوری همچنان در خودروهای مدرن الکتریکی دیده می‌شود و تأثیر آن حتی پس از گذشت بیش از یک قرن باقی مانده است.

source

توسط khodrocamp.ir