کاهش مصرف 666 میلیون لیتر با اسقاط 72 هزار خودروی فرسوده

اسقاط 72 هزار خودروی فرسوده
اسقاط ۷۲ هزار خودروی فرسوده

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، اسقاط ۷۲ هزار خودروی فرسوده در سال ۱۴۰۲ موجب کاهش ۶۶۶ میلیون لیتری مصرف سوخت شد. این کاهش مصرف از توزیع ۱۵۲ میلیون دلار یارانه پنهان سوخت جلوگیری کرده است.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خودروهای فرسوده یکی از اصلی ترین عوامل افزایش آلودگی هوا و مصرف سوخت معرفی می شود. بنا بر گزارش ها مصرف خودروهای فرسوده در ۱۰۰کلیومتر ۱۳.۴ لیتر بیش‌تر از خودروهای معمولی است. با توجه به میزان مصرف خودروهای تولید داخل، که میانگین ۱۱ تا ۱۲ درصد اعلام می شود، این خودروها در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۲۵ لیتر بنزین مصرف می کنند.

در این شرایط گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد اسقاط ۷۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده، گذشته از تأثیری که در کاهش آلودگی هوا داشته، نقش مهمی نیز در کاهش مصرف سوخت ایفا کرده است.

در این گزارش آمده است: «یکی از نکات کلیدی که باید به آن اشاره شود، مدیریت ناترازی انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. گسترش اسقاط خودروهای فرسوده، به‌ویژه در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل، یکی از مؤثرترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود مصرف سوخت و کنترل ناترازی انرژی در کشور است. خودروهای فرسوده به دلیل مستهلک شدن قطعات، به‌ویژه قطعات قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، مصرف سوخت بیش‌تری نسبت به مدل‌های جدید دارند. به‌طور میانگین، هر خودروی فرسوده سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد بیش‌تر از خودروهای نو سوخت مصرف می‌کند. با حذف این خودروها، شاهد کاهش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی خواهیم بود.

علاوه بر این، با توجه به ظرفیت صادراتی سوخت به کشورهای هم‌جوار، در صورت اصلاح مصرف بنزین در داخل کشور، فرصت‌های درآمدزایی ارزی نیز از دست می‌رود. عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲، اگرچه نسبت به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ فاصله دارد، اما با رشد نسبی همراه بوده است. این پیشرفت می‌تواند در صرفه‌جویی گسترده در مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای دولت تأثیرگذار باشد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ اسقاط خودروهای فرسوده باعث کاهش بیش از ۶۶۶ میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل ۱۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از ۴۴۷ میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی شده است. این ارقام نشان‌دهنده اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش مصرف سوخت و افزایش درآمدهای دولت است.

از منظر ایمنی نیز خودروهای فرسوده خطرات جدی دارند. طراحی قدیمی پلت‌فرم‌ها و استهلاک قطعات باعث کاهش ایمنی این خودروها می‌شود. در سال ۱۴۰۲ اگرچه شاهد کاهش ۸ درصدی در تعداد کشته‌های تصادف‌های جاده‌ای بودیم، اما شرایط ایمنی و تلفات همچنان مناسب نیست. بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد امکانات اولیه ایمنی، مانند کیسه هوا و… هستند که این مسئله باعث افزایش خطرات جاده‌ای می‌شود. توجه به اسقاط خودروهای فرسوده و استفاده از پلت‌فرم‌های جدید می‌تواند به بهبود ایمنی جاده‌ها کمک کند.

در کنار این موارد، آلودگی هوای کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران، یکی دیگر از چالش‌های جدی است. سالانه حدود هزار تن آلودگی در تهران تولید می‌شود که بخش زیادی از آن مربوط به منابع آلاینده متحرک است. براساس مطالعات، منابع متحرک در تهران مسئول ۷۲ درصد از آلودگی هوا هستند. خودروهای فرسوده سهم زیادی در این آلودگی دارند و خروج سریع آن‌ها از ناوگان حمل و نقل می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند و تعداد روزهای هوای پاک را افزایش دهد.

source

توسط khodrocamp.ir