به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طرفداران بهترین موتور سنگین مجاز در ایران صرفاً به کارراهبنداز بودن موتورسیکلت رضایت نمیدهند. قدرت، شتاب و غرش موتور در حرکت و کورس، جان موتوربازها را تازه میکند. به دلایل متعددی که برخی از آنها مربوط به تحریمها هستند و برخی به هنجارهای اجتماعی و فرهنگ راهنمایی و رانندگی، قوانین سفت و سختی برای واردات موتورهای حجم انجین بالا وضع شده است. با این وجود راه درروهای قانونی (و غیرقانونی) برای رخنمایی تیزپایان جاده و پیست نیز باقی مانده تا کشورمان از حضور موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران، صددرصد محروم نشود.
در این گزارش به معرفی ۱۲ تا از بهترین موتورهای سنگین در ایران خواهیم پرداخت که به صورت قانونی قابل معامله هستند، اما با تعهدهای سختگیرانه در راستای حفظ ایمنی راکب و شهروندان.
بیشتر بخوانید: آشنایی با موتورسیکلت های ایرانی برتر بازار
بهترین موتور سنگین مجاز در ایران با انجین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سی سی
معرفی موتورهای سنگین حاضر در ایران را از پایینترین حجم بیش از سطح مجاز شروع میکنیم. نهادهای دولتی و واردکنندگان بخش خصوصی، تمهیدات و مقرراتی برای تردد با موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران اندیشیدهاند. در چارچوب آنها، علاقمندان و دارندگان بودجه کافی، این فرصت را دارند که لذت سواری با موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران را تجربه نمایند.
KTM ۳۹۰ Duke
- حجم انجین: ۳۷۳ سیسی
- توان: ۴۴ اسب بخار
- گشتاور: ۳۵ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: حدود ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت
سری دوک برند KTM طرفداران زیادی دارد و علاقمندان به بهترین موتور سنگین مجاز در ایران را نیز ناامید نمیگذارد. KTM ۳۹۰ Duke با انجین تکسیلندر ۳۷۳ سیسی و بدنه نیکد، ترکیبی از قدرت و سبکی را ارائه میدهد که در کلاس خودش بینظیر است. این موتورسیکلت با تولید ۴۴ اسب بخار قدرت و ۳۵ نیوتنمتر گشتاور، شتابگیری سریع و تجربه رانندگی هیجانانگیزی را به ارمغان میآورد. حداکثر سرعت آن حدود ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتور سیکلت در این کلاس، عملکردی قابل توجه محسوب میشود.
دوک ۳۹۰ با طراحی بدون فلاپ و ارگونومی مناسب، برای استفاده در محیطهای شهری و مسیرهای پرپیچوخم ایدهآل است. شاسی فولادی سبک و سیستم تعلیق WP، کنترل و پایداری بالایی را در شرایط مختلف جادهای فراهم میکند. در مشخصات فنی موتورهای سنگین مجاز این کلاس، آپشنهایی از جمله مانیتور دیجیتال و ترمز ABS نیز درنظر گرفته شده که تا حد مناسبی راحتی و آسایش راننده را تضمین میکنند.
Honda CB۴۰۰SF
- حجم انجین: ۳۹۹ سیسی
- توان: ۵۵ اسب بخار در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۴۰.۲ نیوتنمتر در ۷,۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
این موتورسیکلت در سال ۱۹۹۲ معرفی و تا سال ۲۰۲۲ تولید شد. طراحی کلاسیک و بیزمان آن، همراه با فناوریهای مدرن، ترکیبی جذاب از گذشته و حال را مینمایاند. موتور چهار سیلندر خطی با خنککننده مایع، عملکردی روان و قدرتمند ارائه میدهد که در کنار سیستم VTEC هوندا، ملزومات یک رانندگی هیجان انگیز را در اختیار راکب میگذارد.
در ایران، به دلیل محدودیتهای قانونی برای موتورسیکلتهای با حجم بالای ۲۵۰ سیسی، CB۴۰۰SF به عنوان یکی از موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران شناخته میشود. این موتورسیکلت در دسته نیکد (Naked) قرار میگیرد که برای استفاده شهری و جادهای جوابگوست.
تجربه رانندگی با CB۴۰۰SF ترکیبی از راحتی و هیجان است. شتابگیری قوی، همراه با تعادل و پایداری بالا، حس اطمینان و لذت را منتقل میکند. سیستم تعلیق با کیفیت و ترمزهای قوی، در شرایط مختلف جادهای کنترل دقیق و پاسخگویی سریعی دارند. شاید بتوان هوندا سی بی ۴۰۰ را ارزان ترین موتور سیکلت های مجاز سنگین دانست که درحال حاضر داخل کشور معامله میشود.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد CB۴۰۰SF، سیستم VTEC آن است که با تغییر تعداد سوپاپهای فعال در دورهای مختلف، هم مصرف سوخت بهینه و هم عملکرد بالایی را ارائه میدهد. این تکنولوژی، همراه با طراحی ارگونومیک و صندلی راحت، CB۴۰۰SF را به گزینهای جذاب در بین موتورسیکلتهای سنگین قانونی در ایران تبدیل کرده است.
KTM SX-F ۴۵۰
- حجم انجین: ۴۴۹٫۹ سیسی
- توان: ۶۲٫۱ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۷۴ نیوتنمتر در ۹۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: حدود ۱۹۷ کیلومتر در ساعت
KTM ۴۵۰ SX-F با انجین تکسیلندر چهارزمانه و سیستم خنککننده مایع، ترکیبی از قدرت و کارایی را ارائه میدهد که در مسیرهای ناهموار و مسابقات کراس، عملکردی بینظیر دارد. این موتورسیکلت در کلاس موتوکراس قرار دارد و برای مسابقات و مسیرهای آفرود طراحی شده است. طراحی شاسی دوگانه کرادل از جنس فولاد کروم-مولیبدن، استحکام و انعطافپذیری بالایی را به همراه دارد که در کنار سیستم تعلیق پیشرفته، امکان کنترل و پایداری فوقالعادهای به راننده میدهد.
سیستم تعلیق پیشرفته WP XACT با فورکهای ۴۸ میلیمتری در جلو و مونوشاک با لینک در عقب، سواری نرم و کنترل دقیقی را در شرایط مختلف رقم میزند. با توجه به این ویژگیها همراه با وزن سبک ۱۰۷ کیلوگرمی و طراحی ارگونومیک، عجیب نیست که KTM SX-F ۴۵۰ یکی از پرفروش ترین موتورهای سنگین مجاز در کشورمان باشد.
آپشنهای جذابی روی این موتور سنگین سوار شدهاند که برخی از آنها عبارتند از:
- سیستم انتخاب نقشه انجین: امکان انتخاب بین دو نقشه قدرتی مختلف، که یکی برای تحویل قدرت خطی و دیگری برای پاسخدهی تهاجمیتر طراحی شده است.
- کنترل کشش: قابلیت فعالسازی یا غیرفعالسازی کنترل کشش برای بهبود چسبندگی در شرایط مختلف زمین.
- لانچ کنترل و کوئیکشیفتر: سیستم لانچ کنترل برای شروعهای سریع کاربرد دارد و کوئیکشیفتر برای تعویض دندههای سریع بدون نیاز به کلاچ. این کامبو در مسابقات مزیت قابل توجهی محسوب میشود.
لیست بهترین موتورهای سنگین مجاز ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی سی
MV Agusta F۳
- حجم انجین: ۷۹۸ سیسی
- توان: ۱۴۷ اسب بخار در ۱۳,۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۸۸ نیوتنمتر در ۱۰,۱۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
یک از عجایب لیست امروز، حضور نمایندگان یکی از بهترین برندهای موتور سیکلت سنگین مجاز در ایران یعنی برند آگوستا در کشور است. البته همانطور که میتوانید انتظارش را داشته باشید، موتورهای سنگین این برند در سطحی بسیار محدود و معدود وارد و تحویل خریداران میشوند. MV Agusta F۳ با انجین سه سیلندر خطی خود، ترکیبی از قدرت و نرمی را ارائه میدهد که در کمتر موتورسیکلتی یافت میشود.
این موتورسیکلت در کلاس سوپراسپورتهای میانوزن قرار دارد و با طراحی آیرودینامیک و ارگونومی مناسب، برای رانندگی در پیست و جاده ایدهآل است. استفاده از مواد با کیفیت و فناوریهای مدرن، آن را به گزینهای جذاب برای موتورسواران حرفهای تبدیل کرده است.
شتابگیری سریع و پاسخدهی دقیق به دستورات راننده، حس کنترل کامل را برای راکب بهمراه دارد. سیستم تعلیق پیشرفته و شاسی مستحکم، سبب پایداری و استقامت موتور در دورهای بالا میشود.
Mv Agusta Rivale ۸۰۰
- حجم انجین: ۷۹۸ سیسی
- توان: ۱۲۵ اسب بخار در ۱۲,۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۸۴ نیوتنمتر در ۸,۶۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۲۴۵ کیلومتر در ساعت
انجین سه سیلندر خطی و طراحی منحصربهفرد، ترکیبی از سوپرموتو و نیکد بایک، میشود بهترین موتور سنگین مجاز در ایران از برند آگوستا یعنی Rivale ۸۰۰. این موتورسیکلت با وزن خشک ۱۷۸ کیلوگرم و سیستم تعلیق پیشرفته، محبوب عاشقان پیستهای موتورسواری است. این موتور سنگین مجهز به سیستم MVICS است که دسترسی به نقشههای مختلف رانندگی را فراهم میسازد. به علاوه کنترل کشش در هشت سطح مختلف و اگزوز سه گانه که امضای آگوستا روی محصولاتش است نیز به لذت تجربه سواری با این موتور میافزایند.
موتورهای سنگین قابل خرید در ایران با انجین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سی سی
دوکاتی مانستر
- حجم انجین: ۹۳۷ سیسی
- توان: ۱۱۱ اسب بخار
- گشتاور: ۹۳ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: حدود ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
هیولای ایتالیایی که با کش و قوس فراوان و به تعداد خیلی کم راه به لیست بهترین موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران پیدا کرده، ترکیبی است از طراحی خیرهکننده و عملکرد بینظیر. دوکاتی مانستر با فریم آلومینیومی سبکوزن و سیستم تعلیق پیشرفته، تجربهای از رانندگی پویا و کنترلشده را ارائه میدهد. پیشرانه ۹۳۷ سیسی Testastretta V-Twin با تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتنمتر گشتاور، شتابگیری سریع و پاسخدهی عالی را تضمین میکند. سیستم تعلیق قابل تنظیمOhlins و ترمزهای قدرتمند برمبو، این اطمینان را به موتورسوار میدهد که حتی در مسیرهای پرپیچ و خم نیز امنیتش حفظ شود.
دوکاتی مانستر در کلاس نیکد (Naked) قرار دارد؛ موتورسیکلتی که با طراحی مینیمالیستی و بدون فلاپهای اضافی، تمرکز را بر عملکرد و تجربه خالص رانندگی میگذارد.
مدلهای حجم پایینتر دوکاتی مانستر با انجین ۲۵۰ سیسی به تعداد بیشتری در بازار داخل موجود هستند، اما تک و توک میتوان در مناطق آزاد و بالاشهر، رخ هیولای دوکاتی را در میان موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران زیارت کرد.
یاماها R۱
- حجم انجین: ۹۹۸ سیسی
- توان: حدود ۲۰۰ اسب بخار
- گشتاور: ۱۱۲.۴ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: بیش از ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت
یاماها YZF-R۱، شاهکاری از مهندسی ژاپنی، در دنیای موتورسیکلتهای اسپرت بهعنوان یکی از برترینها شناخته میشود. یاماها R۱ برای نخستینبار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و بهسرعت جایگاه ویژهای در میان کاندیدهای اسپرت بهترین موتور سنگین مجاز در ایران کسب کرد.
R۱ در کلاس سوپراسپرتها قرار میگیرد و بخشی از سری R یاماها است که مدلهایی مانند R۳، R۶ و R۷ را نیز شامل میشود. این موتورسیکلت با بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفته و طراحی آیرودینامیک، برای عملکرد بینقص در پیستهای مسابقه و جادههای پرپیچوخم طراحی شده است. یکی از خصوصیات منحصربهفرد R۱، استفاده از موتور با میللنگ Crossplane است که توزیع قدرت یکنواخت و صدای خاصی را ایجاد میکند. با وجود عملکرد فوقالعاده، R۱ برای استفادهی روزمره در شهرهای شلوغ چندان مناسب نیست. مصرف سوخت نسبتاً بالا و نیاز به مهارتهای پیشرفته در کنترل، از باگهایی هستند که باعث میشوند این مدل برای همه علاقمندان موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران مناسب نباشد.
حضور رسمی این مدل نیز در کشور با محدودیت مواجه است. با اینحال، علاقهمندان به موتورسیکلتهای سنگین قانونی در ایران، همواره به دنبال تجربهی سواری با این ابرموتور بودهاند.
هوندا CBR۱۰۰۰RR
- حجم انجین: ۹۹۹ سیسی
- توان: ۱۷۵ اسب بخار
- گشتاور: ۱۰۶ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت
هوندا CBR۱۰۰۰RR معروف به فایربلید، یکی از برجستهترین موتورسیکلتهای اسپرت در جهان است. این مدل به انجین چهارسیلندر خطی و مایع خنک مجهز است و در کلاس سوپربایکها قرار میگیرد. طبق تستهای رسمی سرعت، فایربلند یکی از پرشتابترین موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران است که صفر تا ۹۶ کیلومتر را در ۲.۹ ثانیه پر میکند. استفاده از سیستم تعلیق Showa با قابلیت تنظیم، دیسکهای ترمز بزرگ با کالیپرهای برمبو و ساختار ایرودینامیک، حتی در دورهای بالا نیز امنیت و راحتی راکب را تأمین میکنند.
هوندا CBR۱۰۰۰RR بهصورت رسمی وارد بازار ایران نشده، اما واردات قانونی آن با سند و تعهد غیرممکن نیست و همچنان میتوان آن را پرطرفدار ترین موتور سیکلت سنگین مجاز به حساب آورد. با این حال، برخی علاقهمندان به موتورسیکلتهای سنگین، این مدل را بهصورت غیررسمی وارد کرده و در پیستهای مسابقه یا مناطق خاص از آن استفاده میکنند.
کاوازاکی نینجا ZX-۱۰R
- حجم انجین: ۹۹۸ سیسی
- توان: ۱۹۷ اسب بخار در ۱۳,۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۱۲ نیوتنمتر در ۱۱,۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: حدود ۲۹۹ کیلومتر در ساعت
هیچ لیستی از بهترین موتور سنگین مجاز در ایران بدون حضور نمایندهای از کاوازاکی تکمیل نخواهد شد. البته محصولات این برند در زمره گران ترین موتور سیکلت های مجاز سنگین برشمرده میشوند، اما مروری بر خصوصیات این مدل چیزی از لطف قضیه کم نمیکند.
کاوازاکی در سوپربایک ZX-۱۰R از یک انجین چهار سیلندر خطی بهره گرفته که به لطف سیستم تزریق سوخت پیشرفته و کالیبراسیون دقیق، واکنشهای گاز آنی و بینقصی ارائه میدهد. این موتور در دورهای بالا به معنای واقعی کلمه زنده میشود و صفر تا صد کیلومتر را در کمتر از ۳ ثانیه پر میکند. البته نظر به قوانین موتورهای سنگین در ایران، احتمالش کم است که بتوانید چنین شتابی را با این سامورایی تجربه کنید.
پلتفرم ZX-۱۰R روی تعلیق پیشرفته Showa Balance Free Front Fork و سیستم تعلیق عقب BFRC Lite تکیه دارد. این سیستمها علاوه بر جذب ضربات، تعادل فوقالعادهای در پیچهای سریع ارائه میدهند و بهوضوح حس مسابقهای موتور را تقویت میکنند. سیستم ترمز دو دیسک جلوی ۳۳۰ میلیمتری با کالیپرهای Brembo M۵۰ یکی از نکات برجسته این موتور است که توقفهای قدرتمند و مطمئن حتی با سرعت بالا را ممکن ساخته. قابلیت تنظیم حالتهای رانندگی (Rain, Road و Race) به راکب اجازه میدهد تا موتور را برای هر شرایطی تنظیم و کنترل نماید.
MV Agusta F۴
- حجم انجین: ۹۹۸ سیسی
- توان: ۱۹۵ اسب بخار
- گشتاور: ۱۱۰ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: ۲۹۱ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم ۹۹۸ سیسی، توان تولید ۱۹۵ اسب بخار را دارد که به F۴ امکان دستیابی به سرعتهای بالا را میدهد. گشتاور ۱۱۰ نیوتنمتر نیز شتابگیری سریع و هیجان انگیزی برای بهترین موتور سنگین مجاز در ایران از برند آگوستا به همراه دارد. تجربه سواری با F۴ ترکیبی از هیجان و دقت است. شاسی مستحکم و سیستم تعلیق پیشرفته، کنترل بینظیری را در سرعتهای بالا فراهم میکند. همچنین، طراحی آیرودینامیک و ارگونومی مناسب، راحتی و پایداری را در مسیرهای طولانی تضمین میکند.
از ویژگیهای منحصربهفرد F۴ میتوان به سیستم اگزوز چهارگانه زیر زین اشاره کرد که نهتنها به بهبود عملکرد موتور کمک میکند، بلکه صدایی خاص و جذاب خلق میکند که شاخصه بارز موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران است. استفاده از متریال با کیفیت بالا در ساخت بدنه و جزئیات دقیق در طراحی، این موتورسیکلت را به یک اثر هنری تبدیل کرده است.
آپریلیا RSV۴ R
- حجم انجین: ۹۹۹.۶ سیسی
- توان: ۱۸۰ اسب بخار در ۱۲۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۱۵ نیوتنمتر در ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: حدود ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت
پلتفرم آپریلیا RSV۴ R بر اساس تجربیات مسابقات جهانی طراحی شده و در کلاس سوپربایکها قرار میگیرد. شاسی آلومینیومی سبکوزن و سیستم تعلیق پیشرفته، کنترل و پایداری فوقالعادهای به نمایش میگذارد. ورود این موتورسیکلت به ایران با استقبال علاقهمندان به موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران مواجه شد. با توجه به محدودیتهای قانونی، آپریلیا RSV۴ R به عنوان یکی از بهترین موتور سنگین مجاز در ایران شناخته میشود.
تجربه رانندگی با آپریلیا RSV۴ R ترکیبی از هیجان و دقت است. پاسخدهی سریع انجین و تعویض دندههای نرم، حس تسلط کاملی به راننده میدهد. سیستم ترمز قدرتمند برمبو با دیسکهای ۳۲۰ میلیمتری در جلو و ۲۲۰ میلیمتری در عقب، اطمینان خاطر در توقفهای ناگهانی را فراهم میکند.
از ویژگیهای منحصر به فرد این موتورسیکلت میتوان به طراحی آیرودینامیک با بالههای جانبی اشاره کرد که در سرعتهای بالا، پایداری بیشتری را ایجاد میکند. سیستم اگزوز تیتانیومی هم با صدایی جذابش، هم راکب را سرحال میآورد و هم رهگذران علاقمند به موتورهای سنگین را.
KTM ۱۱۹۰ RC۸ R
- حجم انجین: ۱۱۹۵ سیسی
- توان: ۱۷۳ اسب بخار در ۱۰۲۵۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۲۷ نیوتنمتر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: حدود ۲۸۷ کیلومتر در ساعت
موتورسیکلت KTM ۱۱۹۰ RC۸ R، شاهکاری از مهندسی اتریشی در دستهی سوپربایکها، توسط کویرموتور به جمع بهترین موتور سنگین مجاز در ایران پیوسته است.
KTM ۱۱۹۰ RC۸ R با انجین V-تویین ۷۵ درجه و قدرت ۱۷۳ اسب بخار، شتابگیری فوقالعادهای را ارائه میدهد. گشتاور بالای آن در دورهای میانی، امکان عبور سریع از پیچها و شتابگیری مؤثر را فراهم میکند. سیستم تعلیق پیشرفتهی WP و شاسی مستحکم، کنترل و پایداری بالایی را در سرعتهای زیاد تضمین میکنند. ترمزهای برمبو با دیسکهای ۳۲۰ میلیمتری در جلو، قدرت توقف بینظیری را ارائه میدهند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حدود ۳.۲ ثانیه، هیجان رانندگی را به اوجش میرساند.
شاسی لولهای از جنس کروم-مولیبدن و استفاده از مواد با کیفیت در ساخت، وزن خشک آن را به حدود ۱۸۶ کیلوگرم رسانده است که در ترکیب با قدرت بالای انجین، نسبت توان به وزن ایدهآلی را ایجاد میکند.
با توجه به قوانین محدودکننده کشورمان برای موتورسیکلتهای با حجم بالای ۲۵۰ سیسی، واردات و استفاده از KTM ۱۱۹۰ RC۸ R بهصورت عمومی مجاز نیست. البته برخی نمونهها بهصورت محدود و با مجوزهای خاص وارد کشور شدهاند و میتوان در پیستهای موتورسواری و اختصاصی آنها را درحال هنرنمایی مشاهده نمود.
بهترین موتور سنگین مجاز در ایران با انجین بالای ۱۰۰۰ سی سی
جمع بهترین موتور سنگین مجاز در ایران با انجین بالای ۱۰۰۰ سی سی، شامل مدلهایی میشود که ناپلئونی و اکثراً بدون پلاک در منطقه آزاد یا نواحی خاص تردد دارند. البته همین رخ نمایی محدود نیز برای علاقمندان کافیست تا از حضور موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران محروم نباشند.
سوزوکی هایابوسا – Suzuki Hayabusa
- حجم انجین: ۱۳۴۰ سیسی
- توان: ۱۸۸ اسب بخار در ۹۷۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۵۰ نیوتنمتر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت
هایابوسا، سوپربایک دیگری در میان محصولات ساموراییهای صنعت موتورسیکلت ژاپن، در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و بهسرعت عنوان سریعترین موتورسیکلت تولیدی جهان را از آن خود کرد. از این رو، عجیب نیست که در لیست بهترین موتور سنگین مجاز در ایران نیز یکی از محبوبترینها باشد. نام «هایابوسا» در زبان ژاپنی به معنای شاهین است؛ پرندهای که با سرعت بالای خود شناخته میشود. این نامگذاری بهخوبی با عملکرد خیرهکننده این موتورسیکلت همخوانی دارد.
پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱۳۴۰ سیسی این موتورسیکلت، با تولید ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور، صفر تا صد کیلومتر را در زیر ۳,۵ ثانیه میزند و تجربه ترسناک اما هیجان انگیزی خلق میکند. هایابوسا مجهز به سامانه سواری هوشمند سوزوکی (S.I.R.S.) است که شامل کنترل کشش با ۱۰ حالت، کنترل ترمز پیشرانه، لانچ کنترل و کروز کنترل میشود. ترمزهای برمبو با کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و سیستم ABS حساس به زاویه، ایمنی بالایی را در ترمزگیری فراهم میکنند.
سواری با هایابوسا ترکیبی از هیجان و راحتی است. سیستم تعلیق پیشرفته و موقعیت نشستن ارگونومیک همراه بدنه ایرودینامیک با ضریب درگ پایین، کنترل و پایداری بالایی را در سرعتهای مختلف فراهم میکند. با این حال، وزن ۲۶۴ کیلوگرمی آن ممکن است در ترافیک شهری چالشی باشد.
سوزوکی بی کینگ – Suzuki B-King
- حجم انجین: ۱۳۴۰ سیسی
- توان: ۱۸۱ اسب بخار
- گشتاور: ۱۴۶ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: ۲۵۴ کیلومتر بر ساعت
سوزوکی بیکینگ در سال ۲۰۰۷ معرفی و تا سال ۲۰۱۲ تولید شد. این موتورسیکلت در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و بهعنوان یکی از موتور سیکلتهای سنگین قانونی در ایران شناخته میشود. ییکینگ بهدلیل ویژگیهای منحصربهفردش توانسته به عنوان بهترین موتور سنگین مجاز در ایران از این برند ژاپنی، در بین علاقهمندان به بهترین موتور سنگین مجاز در ایران جا بیفتد.
بیکینگ در کلاس نیکد قرار دارد و با طراحی جسورانه و خطوط تهاجمی، ظاهری خشن و در عین حال جذاب دارد. اگزوزهای دوقلوی زیر زین و باک بزرگ آن، بههمراه چراغ جلوی بزرگ، از ویژگیهای برجسته طراحی این موتورسیکلت هستند. این طراحی منحصربهفرد، بیکینگ را از دیگر موتورسیکلتهای همرده متمایز میکند.
پیشرانه قدرتمند بیکینگ، شتابگیری سریع و هیجانانگیزی را فراهم میکند؛ بهطوریکه شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن تنها در ۲.۷ ثانیه پر میشود. سیستم تعلیق تلسکوپی وارونه در جلو و کمکفنر تکی در عقب، همراه با ترمزهای دیسکی قوی، کنترل و پایداری مناسبی به این موتور سنگین ۲۳۵ کیلوگرمی میبخشد.
هوندا گلدوینگ – Honda Goldwing
- حجم انجین: ۱۸۳۳ سیسی
- توان: ۱۲۵ اسب بخار
- گشتاور: ۱۷۶ نیوتنمتر
- حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
گلدوینگ هوندا، یکی از محبوبترین موتور تورینگ است که موتوربازهای دلباخته سراغش میروند و بیشترین حجم انجین در لیست امروز را به خودش اختصاص میدهد. البته این موتور، مجوز پلاک رسمی را ندارد و نمونههای موجود به تردد بدون پلاک ملی ادامه میدهند. گلدوینگ با انجین شش سیلندر تخت و سیستم خنککننده مایع، ترکیبی از قدرت و نرمی را در عملکرد ارائه میدهد. این موتورسیکلت با وزن حدود ۳۶۵ کیلوگرم، شتابگیری قابل توجهی دارد و در مدت ۴ تا ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
سواری با گلدوینگ تجربهای بینظیر است؛ صندلیهای راحت، سیستم تعلیق پیشرفته و امکاناتی نظیر کروز کنترل الکترونیکی و سیستم صوتی با کیفیت، سفرهای طولانی را لذتبخش میکند. سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو، هندلینگ و پایداری را بهبود میبخشد.
گلدوینگ با امکاناتی نظیر سیستم ناوبری، شیشه جلوی برقی قابل تنظیم و فضای بار ۱۲۱ لیتری، یکی از کاملترین موتورسیکلتهای تورینگ محسوب میشود. سیستم صوتی پیشرفته با شش بلندگو و قابلیت اتصال به دستگاههای هوشمند، به هیجان سواری با این سامورایی ژاپنی میافزاید.
سخن آخر
خرید بهترین موتور سنگین مجاز در ایران و تجربه شتاب گیری با تیزروترین موتورسیکلتها، در شرایط اقتصادی کنونی شاید دقیقاً برای اقشار مختلف جوانان قابل دستیابی نباشد. با این حال، مرور مدلهای موجود از موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران، حداقل این نقطه روشن را ایجاد میکند که تحریم در حال محدودیت مطلق قرار ندارد و هنوز راههایی برای اغنای بازار در سمت سلاطین دوچرخ جاده باقی مانده است.
نظر به ممنوعیتها و عدم وجود سطح مصوبه، قیمت موتور سیکلت سنگین مجاز در ایران نوسانهای شدیدی را تجربه میکند که گاه مرتبط به بازار جهانی نیز نیستند. با این حال اگر قصد خرید یا رنت یکی از موتور سیکلت های سنگین قانونی در ایران را دارید، میتوانید از طریق پلتفرمهای معتمد آنلاین یا حضوری در نقاط مختلف کشور اقدام کنید.
تجربهای از سواری با انواع موتورهای سنگین مجاز دارید؟ آرزو میکنید کدام مدل در لیست بهترین موتورهای سنگین ایران جا داشت؟ منتظر کامنتهای ارزنده شما هستیم./