روسیه به مهم ترین بازار هدف GAC مبدل شد؛ در هیچ زمینه ای موفق نیستیم!
در این محتوا به سراغ بررسی بازار خودرو روسیه به عنوان مهم ترین بازار هدف GAC آمده ایم؛ چرا ایران در هیچ زمینه ای در حوزه خودرو موفق نیست؟
چندیست که محصولات کمپانی جی ای سی نظیر امپو، امکو و امزوم توسط دو شرکت وارد کننده راسا موتور و آرتابان به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه می شوند. اما علیرغم آنکه محصولات این برند چینی، محصولاتی به روز، زیبا و با کیفیت هستند، به دلایل گوناگون نظیر عدم تبلیغات درست، نتوانسته اند آنطور که باید و شاید بر سر زبان ها بیفتند. درست آنسوی مرز ها، روسیه به بزرگترین بازار هدف GAC مبدل شده است. اما این امر چه سودی برای روسیه دارد؟ چرا ما نمی توانیم به جز چری و جک، با دیگر خودروسازان چینی ارتباط جدی و قوی گرفته و به انتقال تکنولوژی از آن ها به سوی خود بپردازیم؟
همکاری گسترده
همیشه همکاری گسترده با هر برندی سبب تقویت و تحکیم ارتباط است. این امر می تواند سبب امتیاز گیری طرفین از یکدیگر نیز باشد. به طور مثال برمیگردیم به ماجرای همکاری گسترده ی ایران خودرو و پژو که منجر به تشکیل جوینت ونچری با نام ایکاپ شد؛ این جوینت ونچر از آنجاییکه حاصل یک ارتباط گسترده و همکاری وسیع بود، برای هر یک از طرفین امتیازاتی داشت. مثلا پژو می توانست با هزینه ای کم محصولات خود را در ایران به عنوان هاب منطقه ای به تولید رسانده و صادر نماید و از طرفی ایران خودرو نیز هم سود حاصل از فروش محصولات روز دنیا را کسب می کرد و هم انتقال تکنولوژی برای رقم می خورد. حتی هنگام برقراری مجدد تحریم ها و خروج پژو از ایران نیز به دلیل همان همکاری گسترده و قرارداد سفت و محکم، پژو می بایست غرامت پرداخت می کرد و به همین دلیل ایران خودرو به عنوان غرامت این خروج به نقشه های موتور EC5 و نیز پلتفرم PF1 دست یافت. در زمینه GAC و روسیه نیز همین موارد برقرار است. وقتی صادرات GAC به روسیه گسترده باشد، این خودروساز به فکر احداث کارخانه در روسیه افتاده و فرصت شغلی ایجاد می نماید. تامین قطعات به سرعت صورت می پذیرد و از طرفی روسیه می تواند به هاب منطقه ای جی ای سی مبدل شود و سود حاصل از این تولید و صادرات را نیز به جیب بزند.
آمار فروش جی ای سی
تا پایان سال ۲۰۲۴، تعداد ۲۰۱۰۵ خودروی جدید GAC در روسیه فروخته شده که ۶.۵ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.
در مجموع، GAC در سال ۲۰۲۴ تعداد ۹۰ هزار خودرو را به خارج از چین تحویل داد، اما روسیه بیشترین حجم واردات از این مقدار را دارد. در حال حاضر، GAC علاوه بر چین، در ۷۴ کشور در سراسر جهان، عمدتا در کشورهای در حال توسعه به فروش می رسد.
محبوب ترین مدل این برند در روسیه کراس اوور بزرگ GS8 است. روس ها در یک سال ۱۳۴۰۳ دستگاه از این خودرو را خریداری کردند. رتبه دوم به GS3 جمع و جور با ۴۹۶۳ دستگاه و سوم به ام می وی M8 با ۱۳۰۹ دستگاه می رسد.
جی ای سی
source