منتظر تاخیر بیشتر در تحویل خودروها باشیم/ وزیر صمت هشدار داد

عقب ماندگی صنعت خودروسازی
عقب ماندگی صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی کشور همچنان با تأخیر در تحویل خودروها به مشتریان دست‌وپنجه نرم می‌کند و کمبود گاز و برق تحویلی به صنایع می‌تواند مشکلات این حوزه را عمیق‌تر کند. وزیر صمت هشدار داده است که بی‌توجهی به تأمین انرژی صنایع، تولید و اشتغال را به خطر می‌اندازد و مشکلات اجتماعی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت. 


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سید‌محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نسبت به کاهش سهمیه گاز و برق تحویلی به صنایع اعتراض کرده و این مسئله را تهدیدی جدی برای تولید کشور دانسته است.

وی تأمین انرژی برای صنعت و تولید را اولویتی اساسی خوانده و هشدار داده که اگر تولید با وقفه مواجه شود، اشتغال و معیشت میلیون‌ها خانوار در معرض خطر قرار می‌گیرد. 

این هشدار در شرایطی مطرح شده که صنعت خودروسازی ایران با مشکلات عدیده‌ای از جمله تأخیر در تحویل خودروها مواجه است. کمبود انرژی به‌ویژه در فصول سرد سال می‌تواند این چالش‌ها را تشدید کرده و زمان تحویل خودروها را بیش از پیش به تأخیر بیندازد. 

اعتراض وزیر صمت به کمیسیون اقتصادی مجلس

یکی از انتقادات اصلی وزیر صمت، بی‌توجهی کمیسیون اقتصادی مجلس به بسته حمایتی وزارت صمت برای صنایع است.

وی اعلام کرده است که این بسته حمایتی با هدف تأمین حداقل سهمیه گاز و برق برای صنایع طراحی شده بود و پس از تصویب در دولت، به کمیسیون اقتصادی ارسال شد. اما متأسفانه این کمیسیون حتی حداقل سهمیه‌های تعیین‌شده را کنار گذاشته و به مشکلات صنایع بی‌اعتنایی کرده است. 

اتابک این اقدام را ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به تولید و صنعت کشور دانست و هشدار داد که چنین رویکردی می‌تواند به از بین رفتن تولید، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و گسترش بیکاری منجر شود.

وی تأکید کرد که تاب‌آوری صنایع به پایان رسیده و عدم حمایت از آن‌ها می‌تواند عواقب وخیمی به همراه داشته باشد. 

تأثیر کمبود انرژی بر تحویل خودرو

صنعت خودروسازی یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در کشور است. تولید خودروهای داخلی و مونتاژی نیازمند تأمین پایدار برق و گاز است. اما با کاهش سهمیه انرژی صنایع، احتمال تأخیر بیشتر در فرآیند تولید و در نهایت تحویل خودروها به مشتریان افزایش می‌یابد. 

در حال حاضر نیز بسیاری از مشتریانی که خودروهای داخلی یا مونتاژی پیش‌خرید کرده‌اند، از تأخیرهای طولانی در تحویل خودروهای خود شکایت دارند. این تأخیرها در حالی اتفاق می‌افتد که خودروسازان به دلیل مشکلات تأمین قطعات و محدودیت‌های تولید، از انجام تعهدات خود ناتوان هستند. با اضافه شدن معضل کمبود انرژی، این مشکلات می‌تواند به بحرانی جدی‌تر تبدیل شود. 

خودروسازان در تقابل با بحران انرژی

بسیاری از خودروسازان داخلی پیش‌تر اعلام کرده بودند که به دلیل محدودیت‌های تولید، امکان تحویل به‌موقع خودروها به مشتریان را ندارند. اکنون با کاهش سهمیه انرژی، این چالش‌ها دوچندان خواهد شد. 

هشدارهای وزیر صمت به مسئولان و تصمیم‌گیران

وزیر صمت در سخنان خود تأکید کرد که مشکلات موجود ناشی از بی‌توجهی به اولویت‌های اساسی صنایع است و هشدار داد که اگر تصمیم‌گیران به این مسائل توجه نکنند، عواقب ناگواری برای تولید و اشتغال در کشور به وجود خواهد آمد. 

اتابک با اشاره به تصویب کلیات طرح حمایتی در کمیسیون زیربنایی دولت، گفت که این طرح پس از موافقت اولیه به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است. اما به دلیل مخالفت برخی اعضای کمیسیون، اجرای این طرح به تعویق افتاده و صنایع در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند. 

او تأکید کرد که مسئولان باید نسبت به وضعیت فعلی صنایع احساس مسئولیت کرده و اقدامات عملی برای حل مشکلات آن‌ها انجام دهند. در غیر این صورت، تعطیلی واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت. 

بر این اساس می‌توان گفت که کاهش سهمیه گاز و برق صنایع، بحرانی جدی برای تولید و اشتغال در کشور ایجاد کرده است و در این میان، صنعت خودروسازی یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌هاست. کمبود انرژی می‌تواند مشکلات موجود در تحویل خودروها را تشدید کرده و مشتریان را بیش از پیش در بلاتکلیفی قرار دهد. اکنون نیاز است که دولت و مجلس با همکاری نزدیک، راهکارهایی عملی برای تأمین انرژی صنایع و حفظ تولید ارائه دهند تا از پیامدهای ناگوار این بحران جلوگیری شود. 

source

توسط khodrocamp.ir