جهش کوآنتومی
معرفی ۳۰۰۸ برای پژو یک دستاورد به حساب میآمد. زبان طراحی جدید این شرکت در ۳۰۰۸ فرصت خودنمایی پیدا کرد و شاید یکی از دلایلی که پژو تصمیم گرفت معرفی یک کانسپت تمام الکتریکی را با این مدل امتحان کند همین بود. سرپرستی تیم طراحی پژو ۳۰۰۸ برقی یا با نام کامل E-3008 بر عهده ماتیاس هوسان (Matthias Hossann) گذاشته شد. او شرایطی که برای طراحی ۳۰۰۸ برقی با آن مواجه بودند را اینطور توصیف میکند: «ما از همان روز اول تمام وجود خودمان را صرف این پروژه کردیم و سعی کردیم تحت تأثیر فشار روانی ناشی از موفقیت چشمگیر ۳۰۰۸ قرار نگیریم. بنابراین تصمیم گرفتیم تا خلاقیت و بیباکی بیشتری را در آینده به نمایش بگذاریم.» از دیدگاه او ۳۰۰۸ همیشه میتوانسته خودش را بهروز نگه دارد. نسل اول ۳۰۰۸ حاصل ترکیبی از یک MPV با یک کراساوور بود و نسل دوم که اکنون در بازار حضور دارد، به نوعی توانسته جای خودش را در کلاس اسیوویها باز کند. حالا نسل سوم در تلاش است تا به وسیله تضمین ارائه بالاترین سطح از ارزشهای برند پژو، به انتظارات مشتریان پاسخ بدهد. ارزشهایی نظیر نوآوری و شهامت یا به عبارتی سه ستون جذابیت، احساسات و والایی.
حفظ شخصیت گربهسان پژو، خطی مشی اصلی
جذابیت را نمیشود در یک کلمه ترجمه کرد. کلمهای که حسابی یک مفهوم فرانسوی است. هوسان در این مورد اینطور توضیح میدهد: اولین احساسی که وقتی در تماس با E-3008 قرار میگیرید جذابیت است. اول از همه به خاطر ایستایی و شاکله کلی طراحی که برازنده و با اراده است. ما میخواستیم تا شخصیت گربهسان همیشگی پژو را حفظ کنیم. e-3008 سبک و سیاقی ورزشکارانه و پویا دارد که به لطف نیمرخ اسیووی مآبش به دست آمده. »
تصمیمگیری بر سر این مسأله که از یک طرح با ارتفاع انتهایی بلند مثل مدل فعلی ۳۰۰۸ به یک ساختار اسیووی-کوپه تغییر رویکرد دهیم (که بر روی پلتفرم STLA شرکت مادر پژو، استلانتیس ساخته شود) از همان ابتدا در این پروژه انجام شد. «استایلینگ نسل دوم ۳۰۰۸ یک موفقیت بود، اما مدل جدید باید از طرف مشتریها به عنوان یک خودروی برقی شناخته شود و این تفاوت بزرگی را رقم میزند. هم در زمینه آیرودینامیک و هم در زمینه مصرف سوخت. کار کردن با همکاران بخش تولید ما را از این مسأله آگاه کرد که باید برای نسل جدیدی از مشتریان دست به طراحی بزنیم. مشتریانی که به دنبال چیزی پویاتر هستند. خیلی اوقات آنها زوجهایی هستند با فرزندانی کوچک.»
شروع از نیمرخ
وقتی که نیمرخ طرح تعریف شد (همان حالت کوپه-اسیووی) نوبت قدم بعدی رسید که تعریف ویژگی کالبدی و چکشکاری سطوح به شیوهای جدید و در عین حال متناسب با آخرین محصولات پژو بود که شروعش از طراحی نمای جلو و خصوصا شیر مشهور پژو در میانه آن بود. «ما جلوپنجرهای بزرگتر را تخیل کردیم و سعیمان این بود که به ترکیب کلاسیک جلوپنجره-سپر و جداسازی این دو عنصر دچار نشویم. در عوض ما یک دماغه یکپارچه و منسجم میخواستیم و نتوانستیم جلوی خودمان را بگیریم که برای فرم چراغها سراغ یک طرح پنجهای شکل با سه شاخه نرویم که باعث شد چراغها به عنوان نشانه هویتی ابعادی بزرگتر داشته باشند. این روش در انتهای خودرو هم تکرار شد و اتصال بین چراغها هم با یک نواری انجام شد که جای لوگوی شیر را میگرفت. در عوض از حروفی استفاده شد که نام پژو را نشان میدادند و این همان روشی بود که در آخرین محصولاتمان هم انجام شده بود.» لوگوی پژو فقط بر روی جلوپنجره به کار گرفته شد و در نمونههای GT روی گلگیرها هم میتوان آن را دید.
در این بین غایب بزرگ، قطعات کرومی هستند. سرپرست طراحی این پروژه ابایی ندارد که قطعات کرومی را «کمی از مد افتاده و قدیمی» توصیف کند. مخصوصا برای خودرویی که قرار است رویکردی آیندهنگرانه داشته باشد و به عنوان یک خودروی برقی متولد شود، هرچند که بعدا قرار است نمونه هیبریدی آن هم عرضه شود. به جای استفاده از این قطعات راهکارهایی سطح بالاتر مورد توجه قرار گرفتند. راهکارهایی مثل حالت شیرجه مانند شیشههای کناری به داخل بدنه و پنهانشدنشان زیر خط کمر، بدون آنکه درز میان شیشه و بدنه به چشم بیاید، چرا که طراحان میخواستند نمای جانبی محدب و تر و تمیز باقی بماند.
اضافهکردن جزئیاتی مثل اسپویلر بالای شیشه عقب باعث میشود که از لحاظ بصری خط سقف طولانیتر به نظر برسد. این عنصری پویا است که با دو افزونه که طراحان اسمش را «گوشهای گربه» گذاشتهاند به پایان میرسد. این عنصر همان چیزی است که در پژو ۴۰۸ هم به چشم میخورد و چند سال قبلتر هم در کانسپت Quarz دیده بودیمش.
آوانگارد بودن طراحی
احساس طرف بودن با یک طراحی آوانگارد در داخل هم ادامه پیدا میکند. چیدمان و ترکیب رنگی که هوسان نمیتواند جلوی خودش را بگیرد تا اسمش را نگذارد «جهش کوآنتومی». در داخل کابین همهچیز حالوهوایی آیندهنگرانه و برخوردار از جدیدترین تکنولوژیها دارد. اسم این اتاق را i-Cockpit گذاشتهاند که شامل یک مانیتور ۲۱ اینچی پانورامای قوسدار قرار گرفته روی داشبوردی با ظاهر هایتک (hi-tech که گرایشی در هنر و معماری بود که به استفاده از مصالح فلزی و نمایش آنها به شکلی که یادآور ویژگیهای تکنولوژیکی باشند تمایل داشت.) میشود. روی داشبورد با نواری آلومینیومی پهن که تا روی درها امتداد پیدا میکند پوشانده شده و میتواند نوری سرتاسری را در هشت رنگ مختلف بازتاب دهد. به قول هوسان «ما زمان زیادی را صرف پیدا کردن تعادل درست برای نورپردازی ایدهآل کردیم. ترکیب آلومینیوم و پارچه هم افکت خیلی جذابی را ایجاد کرد.»
E-3008 واقعا خودرویی متمایز است که نه فقط از زرقوبرق تزئینات فاصله میگیرد که توانسته به لخت و عور بودن طرحهای مینیمال هم دچار نشود. «این طرح حاصل سالها تحقیق و جستوجوی مستمر و سعیوخطاست. منابع الهام پرتعدادند. طرح E-3008 از نتایج کارهایی که بر روی پژو Inception کانسپت انجام شده بود استفاده کرده است تا نتیجه نه فقط یک بیانیه طراحی و برخوردار از جنبههای زیباییشناختی، که تجربهای باشد که به جان و روح مشتریانمان رسوخ کند. برای اینکه آنها را با تولیدات ما به آینده مشایعت کند.»
جملات بالا سخنان پایانی ماتیاس هوسان در توصیف یکی از جذابترین کانسپتهای پژو در چند سال اخیر بود. کانسپتی که اگر بتواند این ویژگیها را در نمونه تولیدی هم حفظ کند مطمئنا حرفهای زیادی برای گفتن و به چالشکشیدن رقبا خواهد داشت.