تعطیلی ایران خودرو و سایپا با حقوق 600 میلیونی

تعطیلی سایپا و ایران خودرو
تعطیلی سایپا و ایران خودرو

با توجه به افزایش ناترازی انرژی و مصرف سوخت و البته گم شدن روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت، بار دیگر انگشت اتهام خودروسازان را نشانه گرفته است. در تازه ترین اظهار نظر، یک استاد انرژی دانشگاه تهران مدعی شده است که با تعطیل کردن ایران خودرو و سایپا علاوه بر کاهش ۴۰ میلیون لیتری سوخت، می توان به کارکنان این دو شرکت ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان هم حقوق پرداخت کرد.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در سال های اخیر هر بحرانی که پیش آمده است خودروسازان متهم ردیف اول بوده اند؛ خواه افزایش تلفات انسانی ناشی از تصادف‌ها باشد، خواه تلفات ناشی از آلودگی هوا. در کنار این موارد خودروهای تولید داخل هم همواره یکی از اصلی ترین علل افزایش شدید مصرف سوخت و آلودگی معرفی شده اند.

غول های جاده مخصوص متهمان ردیف اول

در این میان، سهم ایران خودرو و سایپا بیش از دیگران اعلام می شود، چراکه این دو خودروساز به رغم افزایش سهم خودروسازان بخش خصوصی با توجه به تیراژ تولید همچنان بیش از ۹۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارند.

به همین دلیل هرازچندگاهی به خصوص در شرایطی که موضوع بغرنج تر می شود، پیشنهاد می شود که می توان با تعطیل کردن این دو خودروساز، هم از بروز بسیاری از حوداث و سوانح منجر به فوت و نقص عضو جلوگیری کرد و هم می توان با صرفه جویی سوخت، از اتلاف منابع جلوگیری کرد. ضمن این‌که با منابع حاصل از کاهش مصرف سوخت می توان زمینه واردات خودرو در تیراژهای بسیار زیاد را نیز فراهم کرد.

۴۰ میلیون لیتر کاهش مصرف روزانه

در تازه ترین اظهار نظر، یک استاد انرژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران گفته است: «طبق برخی آمار، خودروسازان بزرگ کشور حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر پرسنل مستقیم دارند، در حال حاضر، میزان مصرف بنزین حدود ۱۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در حالی که، میانگین جهانی مصرف خودروها ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. اگر فرض کنیم که در ۵ سال آینده ۵۰ درصد خودروهای موجود در خیابان‌های کشور از نوع خودروهای وارداتی با مصرف ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد، در چنین حالتی در مصرف بنزین به ازای هر کیلومتر ۶ لیتر صرفه‌جویی انجام خواهد شد. در پاییز امسال میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۳۰ میلیون لیتر بوده است. در صورتی که فرض گفته‌شده برقرار شود، در روز ۴۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی می تواند اتفاق بیافتد. اما چرا امروز این کار انجام نمی شود؟ چون دو خودروساز بزرگ به نام ایران خودرو و سایپا و مافیای پشت آن‌ها، با کارشکنی های مختلف و نفوذی که دارند اجازه واردات خودروهای کم مصرف را نمی‌دهند.

 36 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در یک ماه

به گفته بیژن نوراللهی، اگر روزی ۴۰ میلیون لیتر سوخت به دلیل واردات خودروهای باکیفیت خارجی صرفه‌جویی شود، اول، مصرف روزانه بنزین به ۹۰ میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد و مشکل واردات بنزین برای دولت حل خواهد شد، دوم، به دلیل عدم واردات ۴۰ میلیون لیتر در روز در این صورت روزانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان و در ماه ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه ها به وجود خواهد آمد، یعنی این‌که این میزان از بودجه کشور در اضافه مصرف بنزین دود نخواهد شد.

حقوق ماهانه سرخابی ها ۶۰۰ میلیون تومان

حتا اگر فرض کنیم کل ۶۰ هزار نفر کارکنان این دو شرکت بزرگ خودروسازی اصلاً کار نکنند، از محل صرفه جویی بنزین می توان به هر کدام از این افراد تا ماهی ۶۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت کرد! ضرر جدی بر اقتصاد کشور اضافه مصرف روزانه بنزین، به دلیل تکنولوژی پایین خودروهای داخلی است که به روزانه بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. با این مبلغ می توان به همه کارکنان فعلی این دو شرکت حقوق مکفی پرداخت کرد.»

اتهامی که به دولت وارد است

در این میان هر چند نمی توان خودروسازان را بی تقصیر دانست، اما واقعاً تمام اشتباه‌ها را نمی توان متوجه آن‌ها کرد. بلکه تمام این اتهام‌ها به دلیل مقاومت در برابر خصوصی سازی به دولت وارد است.

طی سال های اخیر به رغم تمام تلاش هایی که صورت گرفته است، باز هم خودروهای تولید داخل با آن‌چه باید باشد و آن‌چه مردم نیاز دارند، از نظر قیمت، کیفیت و تنوع فاصله دارد.

اما وضعیت امروز خودروسازان را باید تمام و کمال محصول مدیریت حکمرانی اقتصادی کشور دانست. این‌که مافیای پشت پرده وجود دارد یا خیر، بر کسی معلوم نیست. این‌که چه افراد یا نهادها و جریان هایی از این وضعیت سود می برند هم معلوم نیست.

اما این‌که مردم به طور مدام از این وضعیت دچار رنج و عذاب هستند کاملاً روشن و واضح است. با این حال، تنها باید به خروج دولت از این صنعت و واگذاری سهام خود به بخش خصوصی امیدوار بود. البته اگر این بار خصوصی سازی به چینی سازی این دو خودروساز بدل نشود.

source

توسط khodrocamp.ir