چند اقدام برای آمادگی کامیون ها در زمستان
زمستان و فصل سرد فرا رسیده و در این زمان چند کار برای آماده کردن یک کامیون لازم است که رانندگان باید آن ها را چک کرده و از بروز حوادث مختلف جلوگیری کنند.
کامیون ها هم درست مانند خودروهای سواری برای مواجهه با شرایط جوی مختلف نیاز به رسیدگی دارند، حالا که فصل زمستان فرا رسیده توجه به این موارد امری بسیار مهم است. هوای سرد و زمستان یکی از دشمنان اصلی کامیون ها و رانندگانشان است. اتفاقی که اگر به آن توجه نشده و کارهایی که باید برای کامیون کرد صورت نگیرد اتفاقات خوبی برای وسیله نقلیه نخواهد افتاد.
اتفاق بدتر این است که در هنگام طی مسیر رخدادهای این چنینی سبب شود تا راننده در جاده های یخ زده و برق بماند و با مشکلات مختلفی روبرو شود. در ادامه این محتوا به چند راهکار برای جلوگیری از این اتفاقات خواهیم پرداخت. البته لازم به ذکر است که بسیاری از این موارد برای خودروهای سواری هم به کار خواهند آمد.
باتری ها و سیستم برق
از میان سیستم های داخلی یک کامیون، سیستم برق رسانی و باتری یکی از آسیب پذیرترین بخش ها بوده که البته لزوما هم بخاطر سرما نیست. هوای سرد و دماهای پایین واکنش های شیمیایی بین صفحات الکترولیت و سرب داخل باتری را کاهش داده و توانایی باتری برای تولید انرژی را کاهش می دهد.
باتری کاملا شارژ شده ممکن است فقط نیمی از توان معمول خود را در دماهای پایین تولید کند. همچنین در این شرایط روغن موتور هم غلیظ شده و در نتیجه گردش درون اجزا دشوارتر خواهد شد. باتری های ضعیف ممکن است نتوانند انرژی کافی برای استارت و رساندن برق به قسمت های دیگر را تامین کنند.
همچنین خطر سولفاته شدن در هوای سرد به دلیل کاهش بیش از حد سطح شارژ وجود دارد. برای جلوگیری از این اتفاقات حتما قبل از اینکه سرما باتری را تحت تاثیر قرار دهد از سالم بودن آن مطمئن شوید. اگر نیاز به تعویض باتری حس می شود حتما این کار را انجام دهید تا در آینده با هزینه های بالاتر روبرو نشوید.
دینام، تمام اتصالات و سیم کشی ها را چک کنید که تمیز بوده و در شرایط خوبی باشند. هر گونه خوردگی (رنگ سبز در سیم مسی) جریان از دینام به باتری ها را محدود کرده و در نتیجه از شارژ کامل باتری جلوگیری می کند، به همین خاطر تمام کابل های آسیب دیده یا مشکوک را کاملا تمیز یا تعویض کنید.
سیستم سوخت رسانی
سوخت در هوای سرد دیگر مورد مهم است که البته چند اقدام ساده می تواند از بروز مشکلات مختلف در این بخش جلوگیری کند. در دماهای بسیار سرد گازوئیل غلیظ شده و مانند ژل میشود که اصطلاحا به آن فرآیند ژل شدن گفته می شود. این اتفاق به دلیل وجود موم پارافین در سوخت دیزل است که با کاهش دما شروع به جامد شدن و تشکیل کریستال می کند.
در این حالت سوخت آنقدر غلیظ شده که نمی تواند به راحتی در سیستم سوخت رسانی و به خصوص فیلترها جریان پیدا کند که در این صورت موتور روشن نخواهد شد. برای جلوگیری از این مورد در بلند مدت اجازه ندهید موتور خاموش بماند. البته که بسیاری از کامیون های امروزی گرمکن مخزن سوخت را دارند که از بروز این مشکل جلوگیری می کند.
چند مورد دیگر
شرایط کلی کامیون را با تمرکز بر اجزای مرتبط با سلامت و ایمنی مانند بخاری ها، فن های بخاری و گرمکن های آینه های جانبی را حتما چک کنید.
تیغه های برف پاک کن را بررسی کنید که سالم باشند، در غیر این صورت حتما آنها را تعویض کرده و همچنین مخزن شیشه شوی را با مایع مناسب دماهای پایین پر کنید.
درزگیر و منافز در و پنجره را از نظر نشت هوا بررسی کنید.
مایع خنک کننده موتور را از نظر نقطه انجماد، زنگ زدگی و موارد دیگر بررسی کرده و سیستم را از نظر نشتی تست کنید.
اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما مقدار مناسبی از آج باقی مانده است. اگر به لاستیک های نو نیاز دارید در فصل زمستان زمان خوبی برای خرید آنهاست چرا که آج لاستیک در هوای سرد کندتر ساییده می شود.
فشار باد لاستیک خود را بررسی کنید. لاستیک ها به ازای هر ۱۰ درجه کاهش دما حدود ۲ psi را از دست خواهند داد.
source