پرفروش ترین مدل های تاریخ صنعت خودروسازی جهان
صنعت خودرو از زمان اختراع نخستین وسیله نقلیه موتوری در اواخر قرن نوزدهم دچار تحول شگرفی شده است. خودروها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن تبدیل شدهاند و نحوه حمل و نقل و تعامل ما با دنیای اطراف را دگرگون کردهاند.
در طول تاریخ، برخی خودروها به دلیل طراحی استثنایی، عملکرد و محبوبیتشان برجسته شدهاند و عنوان مورد نظر «پرفروشترین خودروهای تمام دوران» را به خود اختصاص دادهاند. از پیشگامان اولیه صنعت خودرو تا شگفتیهای معاصر مهندسی، به بررسی ویژگیهای نوآورانه و کیفیتهای منحصر به فردی میپردازیم که به موفقیت پایدار این خودروها کمک کرده است. با ورود به صفحات تاریخ خودرو، داستانهای جالبی را پشت هر مدل کشف خواهیم کرد.
فورد فیستا
تعداد دستگاه فروختهشده: ۱۶.۵ میلیون
۲
فورد فیستا، یک هاچبک سوپرمینی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ عرضه شد. این مدل توسط تیمی در فورد به نام بابکت به رهبری تراور ارکین طراحی شد و با مدلهایی مانند فیات ۱۲۷ و رنو ۵ رقابت کرد.
پس از یک دهه تولید، فورد تقریباً فیستا را به دلیل هزینههای بالای تولید متوقف کرد، اما بحران نفت در سال ۱۹۷۳ و افزایش قیمتهای سوخت نظر آنها را تغییر داد، زیرا تقاضا برای خودروهای کوچک در اوج خود بود. فیستا دارای هندلینگ بالا، موتور پرقدرت و قیمت مقرون به صرفهای بود. در طول هفت نسل و ۴۱ سال، فورد موفق به فروش ۱۷ میلیون دستگاه فیستا شده است.
لادا «دوران شوروی»
تعداد دستگاه فروختهشده: ۱۷ میلیون
لادا نتیجه همکاریهای علمی و فنی بین فیات و وزارت اتحاد جماهیر شوروی برای ایجاد یک وسیله نقلیه ارزان قیمت بود، بهویژه ارزانتر از خودروهای غربی. لادای اصلی، که توسط آوتوواز تولید میشد، به عنوان نسخهای مقاومتر و محکمتر از سدان فیات ۱۲۴ ساخته شد و دارای قطعات تقویتشده و پنلهای فولادی ضخیمتری بود. این کار به منظور کمک به خودرو در مقابله با زمینهای ناهموار و زمستانهای سخت روسی انجام شد. در طول دوران تولیدش در دوره شوروی، لادا بیش از ۱۷ میلیون دستگاه فروخت.
فولکس واگن بیتل
تعداد دستگاه فروختهشده: ۲۱ میلیون
نخستین بیتل در سال ۱۹۳۸ عرضه شد و مفهوم و عملکردهای اصلی آن توسط رهبر آلمان نازی، آدولف هیتلر، به مهندسان دستور داده شد. هدف اصلی او از این وسیله نقلیه، ایجاد یک خودروی مردمی بود که ساده، ارزان و به صورت انبوه تولید شود.
نخستین بیتل، که بهطور رسمی به عنوان نوع ۱ شناخته میشود، یک خودروی دودر، پنج سرنشین و با موتور عقب بود که به یک موتور تخت چهار سیلندر مجهز شده بود. این مدل در سال ۲۰۰۳ متوقف شد و در طول ۶۱ سال تولیدش، فولکسواگن بیش از ۲۱ میلیون دستگاه در سطح جهانی فروخت.
هوندا آکورد
تعداد دستگاه فروختهشده: ۱۷ میلیون
آکورد، که از سال ۱۹۷۶ در حال تولید است. در طول سالها، هوندا از نام آکورد برای انواع مختلف خودروها از جمله هاچبکها، کوپهها و استیشن ها استفاده کرده، اما شناختهشدهترین نسخه آکورد، سدان چهاردر است.
آکورد این افتخار را دارد که نخستین خودروی تولیدشده توسط یک برند وارداتی است که در سال ۱۹۸۹ به عنوان پرفروشترین خودرو در ایالات متحده آمریکا شناخته شد. از آن زمان، این خودرو همچنان به عنوان یکی از پرفروشترین خودروها باقی مانده و در مجموع ۱۷ میلیون دستگاه در سطح جهانی فروخته است.
هوندا سیویک
تعداد دستگاه فروختهشده: ۳۰ میلیون
سیویک، شناختهشدهترین مدل هوندا است و بیش از ۵۰ سال در حال تولید است، حتا قبل از گلف. این خودرو برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و در آن زمان به عنوان یک خودروی کامپکت شناخته میشد، اما از سال ۲۰۰۰، دستهبندی آن کمی تغییر کرد و وارد کلاس زیرکامپکت شد. سیویک یک خودروی موتور جلو و دیفرانسیل جلوست.
تصور آن دشوار است، اما زمانی بود که هوندا تصمیم به تعطیلی فعالیتهای خود گرفت و تنها بر روی تولید موتورسیکلتها تمرکز کرد. سیویک قرار بود آخرین خودروی چهار چرخ آنها باشد و پس از آن، آنها همه چیز را جمع کنند، اما موفقیت سیویک علاقه آنها را به خودروها دوباره زنده کرد و باعث شد به فکر بیافتند که به طور مؤثری تاریخ خودروسازی را برای همیشه تغییر دهند.
سیویک رویکرد مشابهی به بازار نسبت به کرولا دارد، با طراحی یک خودروی چهاردر ارزان، قابل اعتماد و اقتصادی برای استفاده روزمره، اما هوندا کمی طعم متفاوتی به سیویک داده است با اضافه کردن هندلینگ اسپرت تر، مشابه با گلف. با وجود موفقیتهایش در طول سالها، سیویک هنوز نتوانسته است به فروش رقبای خود برسد. از زمان عرضهاش، هوندا بیش از ۳۰ میلیون دستگاه در سطح جهانی فروخته است.
فولکس واگن گلف
تعداد دستگاه فروختهشده: ۳۵ میلیون
فولکسواگن گلف یک هاچبک موتور جلو و دیفرانسیل جلوست که برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ عرضه شد. گلف به منظور جایگزینی برای بیتل موفق فولکسواگن طراحی شده بود. برای فولکسواگن، بیتل یک موفقیت بزرگ در فروش بود و طراحی خودرویی برای جایگزینی آن کار آسانی نبود.
آنها خودرویی طراحی کردند که یک هاچبک کوچک با موتور جلو و دیفرانسیل جلو بود و به یک موتور ۱.۶ لیتری مجهز بود که میتوانست خودرو را به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت برساند. با وجود اینکه این خودرو موتوری بزرگ و قدرتمند نداشت، گلف از هندلینگ بالا و زندهای برخوردار بود که آن را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کرد. از آن زمان، فولکسواگن بیش از ۳۵ میلیون دستگاه در طول هشت نسل فروخته و به موفقیت خود در جایگزینی یک فروش موفق با مدل دیگری دست یافته است.
فورد سری F
تعداد دستگاه فروختهشده: ۴۱ میلیون
خط تولید سری F برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ با پیکاپ Bonus-Built معرفی شد که در هشت پیکربندی مختلف از جمله panel truck ،cab-over-engine (COE) و conventional truck به فروش رسید. از آن زمان، فورد موفق به فروش ۴۱ میلیون دستگاه شده است که این مدل را به پرفروشترین پیکاپ در ایالات متحده آمریکا و دومین خودروی پرفروش در کل دنیا تبدیل کرده است، که تنها با تویوتا کرولا رقابت میکند.
از زمان عرضه اولیهاش، سری F در طول ۷۵ سال به چهارده نسل مختلف تغییر کرده است. خط تولید کنونی شامل مدلهای F-150 تا F-450، که پیکاپهای معمولی هستند، می شود. در میان اینها، F-150 محبوبترین گزینه است. به دلیل این تنوع گسترده، پیکاپ های سری F در سرتاسر ایالات متحده آمریکا دیده میشوند.
تویوتا کرولا
تعداد دستگاه فروختهشده: ۵۰ میلیون
تویوتا کرولا به مدت چند سال متوالی به عنوان پرفروشترین نام تجاری در سطح جهانی باقی مانده است. این مدل برای نخستین بار در سال ۱۹۶۶ به عنوان یک خودروی کامپکت با موتور ۱.۱ لیتری معرفی شد و از آن زمان، در طول ۱۲ نسل، تویوتا بیش از ۵۰ میلیون دستگاه کرولا را در سطح بینالمللی فروخته، که این خودرو را به پرفروشترین وسیله نقلیه در جهان تبدیل کرده است.
اما چرا؟ چرا کرولا به طور قابل توجهی بیشتر از بسیاری از مدلهای هیجانانگیز دیگر فروش دارد؟ این خودرو نه زیباترین است و نه سریعترین، معمولاً طراحی نسبتاً سادهای دارد و از موتورهای دوستدار محیط زیست استفاده میکند. دلیل موفقیت آن به این واقعیت برمیگردد که بیشتر مردم چگونه به خودروها نگاه میکنند. واقعیت این است که خلاف باور عمومی، اکثر مردم به دنبال یک خودروی سریع و هیجانانگیز نیستند.
آنها به دنبال خودرویی با قیمت مقرون به صرفه، قابلاعتماد و اقتصادی هستند که آنها را از نقطه “A” به نقطه “B” برساند. و حقیقت این است که کرولا این کارها را به طرز چشمگیری به مدت چندین دهه انجام داده، که منجر به شهرت خوب آن به عنوان بهترین خودروی روزمرهای شده است که یک فرد میتواند خریداری کند.
پرفروش ترین خودروها پرفروش ترین مدل های تاریخ صنعت خودروسازی تویوتا کرولا فورد سری F فورد فیستا فولکس واگن گلف لادا هوندا آکورد هوندا سیویک
source