صنعت موتورسیکلت در ایران از سال ۱۲۹۱ هجری شمسی و با ورود نخستین موتورسیکلتها آغاز شد. این موتورسیکلتها که عمدتاً از کشورهایی مانند هند و روسیه وارد میشدند، به سرعت در حملونقل شهری و روستایی جایگاه ویژهای پیدا کردند و به یکی از ابزارهای اصلی جابهجایی تبدیل شدند.
در دهه ۱۳۴۰ شمسی، با تأسیس صنایع جدید، تولید موتورسیکلت در ایران رونق بیشتری گرفت. یکی از نخستین کارخانهها در این زمینه، «ایران دوچرخ» بود که با اخذ نمایندگی از برندهای معتبر جهانی، مونتاژ و تولید موتورسیکلتهای تحت لیسانس را آغاز کرد. در ابتدا این شرکت به مونتاژ موتورسیکلتهای وارداتی مشغول بود، اما به مرور زمان تلاش کرد تا قطعات بیشتری را بهصورت داخلی تولید نماید. یکی از موفقترین مدلهای تولیدی این کارخانه، CG 125 است که هنوز هم بهعنوان یکی از محبوبترین موتورسیکلتهای بازار ایران شناخته میشود.
ایران دوچرخ با همکاری شرکتهای بزرگی همچون هوندا و یاماها، توانست ضمن کاهش وابستگی به واردات، فرصتهای شغلی زیادی را نیز در صنعت تولید موتورسیکلت ایرانی ایجاد کند. همچنین، شرکت پارسخودرو نیز با دریافت نمایندگی از برندهایی مانند سوزوکی، به تولید و مونتاژ موتورسیکلتهای سبک و متوسط پرداخته و این همکاریها به رشد تکنولوژی و بهبود کیفیت ساخت در صنعت موتورسیکلت ایران کمک کرده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایطی که واردات موتورسیکلتهای خارجی محدود شد، این کارخانهها توانستند نیاز بازار داخلی را تأمین نمایند و سهم بزرگی از مصرف را به خود اختصاص دهند.
بهترین تولیدکنندگان موتورسیکلت ایرانی
تولیدکنندگان برتر موتورسیکلت ایرانی شامل برندهایی نظیر «کویر موتور»، «پیشرو موتور» و «نیرو موتور» هستند. این شرکتها با در نظر گرفتن نیاز بازار و شرایط اقتصادی، مدلهایی را تولید کردهاند که برای استفاده در مناطق شهری و روستایی مناسب باشند و مورد توجه متقاضیان قرار بگیرند. این برندها بهعنوان بهترین تولیدکنندگان موتورسیکلت ایرانی شناخته شده و سهم قابلتوجهی از بازار را در اختیار دارند.
موتورسیکلتهای تولید شده توسط این برندها، به ویژه مدلهای شهری و اقتصادی، عموماً از انجینهای تکسیلندر با حجم ۱۲۵ تا ۲۰۰ سیسی بهره میبرند. این نوع موتور به دلیل طراحی ساده، مصرف سوخت پایین و هزینههای نگهداری مناسب، گزینهای ایدهآل برای استفاده روزمره و تردد درونشهری محسوب میشود. عملکرد محصولات این برندها بهگونهای است که نیاز موتورسواران را در مسافتهای کوتاه برآورده میکند.
در سالهای اخیر، تلاشهای چشمگیری از سوی تولیدکنندگان برتر ایرانی صورت گرفته است تا وابستگی به واردات انجین کاهش یابد و تولید داخلی تقویت گردد. بهعنوان مثال، گروه صنعتی نیرو موتور برای اولین بار در ایران دو خط تولید انجین موتورسیکلت را راهاندازی خواهد کرد. این اقدام نهتنها کیفیت محصولات را افزایش میدهد، بلکه جایگاه ایران را در تولید موتورسیکلت ارتقا خواهد بخشید.
برندهای معتبر موتورسیکلت ایرانی
۱. کویر موتور
کویر موتور فعالیت خود را از سال ۱۳۳۶ آغاز کرده و با بیش از ۶۷ سال سابقه یکی از پیشگامان صنعت موتورسیکلت در ایران به شمار میآید. این شرکت با شعار «تمایز در حرکت» و بهکارگیری نیروی کار ماهر، جایگاه ویژهای در بازار داخلی بهدست آورده است. در دهه ۱۳۸۰، کویر موتور همکاری خود را با برندهای معتبر اروپایی چون کیتیام (KTM) اتریش و پیاجیو (Piaggio) ایتالیا آغاز کرد که باعث تولید مدلهای پیشرفته و انتقال فناوریهای نوین به کشور شد.
محبوبترین مدلها:
- کویر ۱۲۵ CDI:۱۲۵ سیسی
- کویر ST3 220:۲۳۰ سیسی
- کویر T2 248:۲۴۸ سیسی
- کویر CDI 200:۲۰۰ سیسی
- کویر ES2 1500:۱۵۰۰ وات
۲. نیرو موتور
نیرو موتور در سال ۱۳۸۱ توسط جلیل مجاهد تأسیس شد و در طول بیش از دو دهه به یکی از بهترین تولیدکنندگان موتورسیکلت ایرانی تبدیل شده است. این شرکت با شعار «فروش پایان معامله نیست، آغاز یک تعهد است» همواره در تلاش برای ارائه خدمات پس از فروش بهتر و جذب رضایت مشتریان بوده است.
نیرو موتور با تولید مدلهایی مانند ADV175 و Daichi CR 150 به نیازهای متنوع بازار پاسخ داده و با بهرهگیری از فناوریهای روز جهانی، کیفیت محصولات خود را بهبود بخشیده است.
محبوبترین مدلها:
- Galaxy NA 180:۱۸۰ سیسی
- Galaxy R 155:۱۵۵ سیسی
- Galaxy SF 180:۱۸۰ سیسی
- GALAXY JX249:۲۴۹ سیسی
- Yamaha Aerox 155:۱۵۵ سیسی
۳. تکتاز موتور
شرکت تکتاز موتور در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۷۵ تأسیس شد و با بیش از ۱۱۰ نمایندگی در سراسر ایران به یکی از شرکتهای تأثیرگذار در صنعت موتورسیکلت کشور تبدیل گردید. این شرکت با همکاری برندهای معتبر بینالمللی، مانند سوزوکی، موتورسیکلتهای باکیفیتی تولید و مونتاژ میکند.
محبوبترین مدلها:
- TK 125:۱۲۵ سیسی
- HARTFORD VR 200CC EFI:۲۰۰ سیسی
- HARTFORD 230CC EFI EURO4:۲۳۰ سیسی
- E1 3000 W:۳۰۰۰ وات برقی
- ADV 150:۱۵۰ سیسی
۴. کبیر موتور
شرکت کبیر موتور در سال ۱۳۷۸ راهاندازی شد و توانست در کمترین زمان به یکی از نامهای مطرح در صنعت موتورسیکلت ایران تبدیل شود. این شرکت سالانه بیش از ۵۰ هزار موتورسیکلت تولید میکند و بخش بزرگی از بازار داخلی را پوشش میدهد. کبیر موتور با همکاری برندهای شناختهشده جهانی نظیر وسپا و آپریلیا، محصولات خود را با کیفیتی در حد استانداردهای بینالمللی تولید و عرضه میکند.
محبوبترین مدلها:
- KMA 125:۱۲۵ سیسی
- کلیک آپ ۱۷۰i:۱۷۰ سیسی
- وسپا VXL 150:۱۵۰ سیسی
- آپریلیا SR 160:۱۶۰ سیسی
- آیروکس NVX:۱۵۵ سیسی
مدلهای برتر موتورسیکلت ایرانی
هر موتورسوار ممکن است مدل خاصی را به عنوان بهترین موتورسیکلت ایرانی برشمارد. در ادامه، بهترین و پرفروشترین موتورسیکلتهای ایرانی معرفی میشوند. این لیست بهطور تصادفی تهیه شده و هدف ما صرفاً معرفی است.
۱. موتورسیکلت کبیر مدل KM150
- حجم انجین:۱۵۰ سیسی
- حداکثر توان:۱۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور:۱۰ نیوتنمتر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس:دستی ۵ سرعته
- مصرف سوخت:حدود ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت:۹۵ کیلومتر بر ساعت
- شتاب صفر تا صد:۱۰ ثانیه
این موتورسیکلت با الهام از طراحیهای کلاسیک هوندا، بهویژه مدلهای CG تولید شده و تجربه سواری راحتی را ارائه میدهد.
۲. موتورسیکلت تکتاز مدل ۱۲۵
- حجم انجین:۱۲۴ سیسی
- حداکثر توان:۱۰ اسب بخار
- حداکثر گشتاور:۹.۳ نیوتنمتر
- گیربکس:۵ دنده دستی
- مصرف سوخت:۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت:۱۰۵ کیلومتر بر ساعت
این مدل گزینهای اقتصادی و مقرونبهصرفه برای ترددهای روزانه در شهر به شمار میرود و از طراحی کلاسیک هوندا CG 125 بهره میبرد.
۳. موتورسیکلت کویر مدل CDI 200 اسپرت
- حجم انجین:۱۹۹ سیسی
- حداکثر توان:۱۴ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور:۱۳ نیوتنمتر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس:۵ سرعته دستی
- مصرف سوخت:حدود ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت:۱۲۵ کیلومتر بر ساعت
مدل CDI 200 با ترکیب جذاب ظاهر کلاسیک و امکانات مدرن، برای علاقهمندان به موتورسیکلتهای شهری مناسب است.
۴. موتورسیکلت جهانرو مدل مینی تریل ۱۱۰
- حجم انجین:۱۱۰ سیسی
- حداکثر توان:۹ اسب بخار
- حداکثر گشتاور:۸.۷ نیوتنمتر
- گیربکس:دستی ۴ سرعته
- مصرف سوخت:حدود ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حداکثر سرعت:۸۰ کیلومتر بر ساعت
این مدل طراحی کوچک و وزنی سبک دارد و برای استفادههای روزمره و کوتاهمدت مناسب است.
۵. موتورسیکلت پرواز ۲۰۰
- حجم انجین:۱۹۸ سیسی
- حداکثر توان:۱۰ اسب بخار
- حداکثر گشتاور:۱۲.۸۹ نیوتنمتر
- گیربکس:دستی ۵ سرعته
- مصرف سوخت:بهینه
- حداکثر سرعت:۹۴ کیلومتر بر ساعت
این موتورسیکلت با طراحی ساده و کارآمد برای ترددهای شهری مناسب است.
موتورسیکلت سحر مدل RD 135
موتورسیکلت سحر RD 135 از سوی شرکت نیرو موتور ارائه میشود و به عنوان همتای مدلهای سری پرواز شناخته شده است. این موتورسیکلت در دسته موتورسیکلتهای کلاس کاب قرار دارد و به خاطر طراحی ساده و کاربردیاش، گزینهای عالی برای استفادههای شهری و روزمره به شمار میآید.
ابعاد این موتورسیکلت شامل طول ۱۹۶ سانتیمتر، عرض ۷۱ سانتیمتر و وزن ۱۰۱ کیلوگرم است که آن را برای تردد در معابر شهری بسیار مناسب میسازد. حداقل فاصله بدنه از زمین ۱۳ سانتیمتر تعیین شده است که به تعادل و پایداری آن در انواع مسیرها کمک میکند. این مشخصات، سحر RD 135 را به یک گزینه ایدهآل در فهرست بهترین موتورسیکلتهای ایرانی تبدیل کرده است.
مخزن سوخت ۵ لیتری این موتورسیکلت با مصرف سوخت حدود ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، برای استفاده روزانه و سفرهای شهری مناسب به نظر میرسد. انجین چهارزمانه ۱۳۵ سیسی با توان خروجی ۷٫۹ اسب بخار و گشتاور ۸٫۲۴ نیوتنمتر، عملکردی کارآمدی را در شهر ارائه میدهد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت ۹۰ کیلومتر بر ساعت است و گیربکس ۴ دنده دستی، کنترل راحتتری در ترافیک و شلوغی فراهم میآورد.
موتورسیکلت تریل روان مدل QM200
موتورسیکلت تریل روان QM200 که محصول شرکت روان قزوین است، یکی از محبوبترین مدلهای موتورسیکلت ایرانی برای سواری آفرود سبک و شهری به شمار میآید. این مدل به عنوان بهترین موتورسیکلت ۲۰۰ سیسی ایرانی برای جوانان شناخته میشود.
این موتورسیکلت به یک انجین تک سیلندر چهارزمانه با حجم ۱۹۹ سیسی مجهز شده که با سیستم خنککننده روغنی عملکرد رضایتبخشی را ارائه میدهد. طراحی مدرن این موتورسیکلت و ویژگیهای فنی پیشرفته، آن را به گزینهای عالی برای استفادههای شهری و آفرودهای سبک تبدیل کرده است.
سیستم تعلیق جلو تلسکوپی و عقب آن با یک کمکفنر قابل تنظیم، راحتی و کنترل بهتری را در مسیرهای مختلف ارائه میدهد. همچنین، استفاده از ترمزهای دیسکی در هر دو چرخ ایمنی قابل قبولی در هنگام ترمزگیری ناگهانی فراهم میکند.
با وجود ویژگیهای مثبت این موتورسیکلت، برخی کاربران به مصرف سوخت بالاتر از حد انتظار، عدم وجود ترمز ABS و مشکلات مرتبط با دنده ۳ اشاره کردهاند که ممکن است هزینههای نگهداری را در طولانیمدت افزایش دهد. به طور کلی، این مدل بیشتر برای مسیرهای شهری و آفرودهای سبک طراحی شده است و برای آفرودهای سنگین توصیه نمیشود.
موتورسیکلت نامی مدل TS 150
موتورسیکلت نامی TS 150، یکی از محصولات شرکت نیرو محرکه است که به عنوان یک اسکوتر شهری با طراحی کلاسیک و فناوریهای بهروز شناخته میشود. با این که این مدل به سبک بودن خود معروف است، ممکن است بهترین موتورسیکلت اتوماتیک موجود در ایران نباشد. این موتورسیکلت الهامگرفته از طراحیهای محبوب ایتالیایی، بهویژه برند وسپا، سعی دارد علاقهمندان به اسکوترهای ایرانی را جذب کند.
نامی TS 150 دارای سیستم تعلیق جلو تلسکوپی و عقب با کمکفنر است که تجربه سواری نرم و راحتی را به کاربران ارائه میدهد. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای، امنیت خوبی را در توقفهای ناگهانی ایجاد میکنند. چرخهای ۱۰ اینچی این اسکوتر به همراه فضای بار زیر زین و باکس عقب، آن را به انتخابی مناسب برای ترددهای روزانه در شهر تبدیل کرده است.
این مدل به یک انجین تک سیلندر هواخنک و گیربکس اتوماتیک مجهز است که شتابگیری نرم و مصرف سوخت اقتصادی را تضمین میکند. حداکثر سرعت تی اس به ۹۰ کیلومتر در ساعت میرسد که برای یک موتورسیکلت شهری سبک، کاملاً کافی به نظر میرسد.
جمعبندی
مدلهای مختلف موتورسیکلتهای ایرانی با برخورداری از بازار پر رونق (هم در حالت نو و هم کارکرده)، هزینه اولیه کم، دسترسی آسان به قطعات یدکی و هزینههای نگهداری مقرونبهصرفه، طیف وسیعی از موتورسواران را بهخود جلب کردهاند. هرچند ممکن است در مقایسه با موتورسیکلتهای خارجی بهعنوان سرمایهگذاری ایدهآل نباشند، اما برای کاربردهای روزمره پاسخگوی نیازهای راکبان خواهند بود. اگر به دنبال موتورسیکلت ارزانقیمت ایرانی با کیفیت مناسب هستید، مدل کویر CG 125 یکی از گزینههای پرطرفدار و پرفروش در ایران محسوب میشود.
source