اوتلندر؛ برگ برنده میتسوبیشی در رشد سریع تر از دیگر برندهای ژاپنی در بازار آمریکا!
میتسوبیشی در سال ۲۰۲۴ رشدی معادل ۲۵.۷۷ درصد در فروش نسبت به سال ۲۰۲۳ ثبت کرد که این رشد، کمپانی میتسوبیشی را بیش از سایر رقبای خود به پیش رانده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برندهای خودروی ژاپنی همچنان حضور قوی و قابلتوجهی در بازار خودروی آمریکا دارند و این حضور هر سال بیشتر میشود. در سال ۲۰۲۴، تویوتا بهعنوان دومین برند پرفروش در آمریکا پس از فورد شناخته شد و توانست بیش از ۲۴۰ هزار خودرو بیشتر از شورولت بفروشد.
بااینحال، غولهایی مانند هوندا، نیسان، سوبارو و مزدا نیز در رقابت هستند. همه این برندهای اقتصادی ژاپنی در سال ۲۰۲۴ رشد قابلتوجهی داشتند، اما هیچکدام به اندازه میتسوبیشی رشد نکردند.
رشد چشمگیر میتسوبیشی در سال ۲۰۲۴
با وجود کوچکترین مجموعه مدلها در میان برندهای ژاپنی حاضر در بازار آمریکا، میتسوبیشی در سال ۲۰۲۴ رشدی معادل ۲۵.۷۷ درصد در فروش نسبت به سال ۲۰۲۳ ثبت کرد. این رقم از مجموع نرخ رشد چهار برند محبوب ژاپنی در سال ۲۰۲۴ (تویوتا، هوندا و نیسان) بیشتر است. اما چرا میتسوبیشی اینچنین مورد استقبال خریداران آمریکایی قرار گرفته است؟
موفقیت اوتلندر
یکی از دلایل اصلی فروش خوب میتسوبیشی در آمریکا، مدل اوتلندر است. این شاسیبلند سه ردیفه با قابلیت چهارچرخ متحرک (4WD) سالهاست که با بهبودها و ارتقاهای مستمر، رقابت را برای دیگر برندها دشوار کرده است. اوتلندر قدرت قابل قبولی برای قیمت خود ارائه میدهد و ویژگی پیشرفتهای به نام “کنترل فوقالعاده چهارچرخ” (Super All-Wheel Control) را بهصورت استاندارد ارائه میدهد که شامل تقسیم گشتاور الکترونیکی، توزیع گشتاور و ترمز چهارچرخ است.
در سال گذشته، اوتلندر موفق به دریافت عنوان معتبر “IIHS TOP SAFETY PICK” شد. در نتیجه، مدلهای اوتلندر و اوتلندر PHEV در سال ۲۰۲۴ رکورد فروش خود را شکستند و به ترتیب ۴۵ هزار و ۲۵۳ و ۶ هزار و ۹۷۵ دستگاه فروختند. این آمار بیشتر از فروش خودروهایی مانند شورولت سابربن، جیپ واگونیر و حتی تویوتا پریوس است.
علاوه بر این، خریداران اوتلندر میتوانند منتظر ارتقاهای جدیدی باشند. در فوریه امسال، مدل اوتلندر یک بازطراحی اساسی در میانه چرخه تولید خود خواهد داشت. این تغییرات شامل یک پیشرانه جدید PHEV با ۳۰۲ اسب بخار قدرت، کابینی کاملاً بازطراحیشده و لوکستر، و استفاده از اولین سیستم صوتی یاماها در خودروهای آمریکایی است.
افزایش محبوبیت میراژ
مدل میراژ، که با قیمت پایه ۱۶ هزار و ۶۹۵ دلار یکی از ارزانترین خودروهای جدید بازار است، در سال ۲۰۲۴ به طرز قابلتوجهی محبوب شد. این مدل هرگز نتوانسته بود مانند شاسیبلندهای اقتصادیای مانند تویوتا راو۴ یا هوندا CR-V در بازار آمریکا موفق باشد. اما نکته جالب این است که میراژ در آخرین سال تولید خود به چنین محبوبیتی دست یافته است.
در سال ۲۰۲۴، فروش میراژ با رشدی شگفتانگیز ۱۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۲۹ هزار و ۷۶۸ دستگاه رسید. این در حالی است که در سال گذشته فقط ۱۳ هزار و ۲۲۰ دستگاه از این مدل فروخته شده بود. خریدارانی که به دنبال خودرویی جدید و ارزان هستند، به دلیل افزایش قیمت خودروهای نو و نااطمینانیهای اقتصادی در سال ۲۰۲۴، انگیزه بیشتری برای انتخاب میراژ دارند.
میتسوبیشی آنچه خریداران میخواهند ارائه میدهد
برخلاف رقبای خود که در حال گذار به خودروهای هیبریدی و برقی هستند، میتسوبیشی تمرکز خود را بر تولید خودروهای سنتی کوچک و شاسیبلندهای ارزانقیمت معطوف کرده است. این استراتژی بهخوبی با خواستههای خریدارانی که در سال ۲۰۲۴ به دنبال خودروهای مدرن، ساده و مقرونبهصرفه هستند، هماهنگ است.
بخش بزرگی از رشد فروش میتسوبیشی ناشی از پذیرش روزافزون مدلهای اوتلندر و میراژ توسط خریداران است؛ چرا که این مدلها ترکیبی از قیمت پایین و ارزش بالا را ارائه میدهند.
چالشهای دیگر برندها در برابر میتسوبیشی
برای بزرگترین خودروساز ژاپنی، تویوتا، حتی نرخ رشد ۵.۱۹ درصدی نیز به معنای فروش بیش از ۱۰۰ هزار خودروی بیشتر در آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۳ است. اما تطبیق با نرخ رشد برندهای کوچکتری مانند میتسوبیشی که بهتازگی جای پای خود را در بازار محکم کردهاند، بسیار دشوار خواهد بود.
تویوتا از کاهش محبوبیت مدل تاکوما رنج میبرد، اما مدلهای جدیدی مانند سیینا، توندرا و کرولا کراس توانستهاند این کاهش را جبران کنند و به رشد کلی ۵.۱۹ درصدی برند در سال ۲۰۲۴ کمک کنند.
هوندا با کاهش فروش سدان آکورد مواجه شد، اما رشد خود را مدیون مدلهای جدید سیویک، پایلوت، CR-V و HR-V است.
مانند میتسوبیشی، نیسان نیز رشد چشمگیری از مدلهای ارزانقیمت خود مانند سدانهای ورسا و سنترا داشت. بخشی از رشد نیسان نیز ناشی از خودروهای برقی لیف و آریا بود که مجموع فروش آنها ۴۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بود.
سوبارو با کاهش فروش خودروهای اسپرت سنتی خود مانند BRZ و WRX روبهرو است، اما توانسته این کاهش را با فروش بالای شاسیبلندهای محبوب و قابلاعتماد خود مانند کراسترک، فارستر و اوتبک جبران کند. حتی مدل تمام برقی سولترا نیز در سال ۲۰۲۴ فروش رکوردی داشت.
در میان سایر برندها، مزدا نیز در سال ۲۰۲۴ رشد چشمگیری داشت که مدیون شاسیبلندهای محبوبی همچون CX-90 و مدل هیبریدی CX-50 است.
میتسوبیشی میتسوبیشی اوتلندر
source