عرضه خودرو در بورس کالا فرصتی برای اخراج واسطه‌ها

عرضه کشنده فاو در بورس کالا
عرضه کشنده فاو در بورس کالا

درحالی‌که بازار خودرو به دلیل انباشت تقاضا نمی‌تواند خودرو را با حذف واسطه‌ها به دست مصرف کننده واقعی برساند، بورس کالا را می‌توان فرصتی مناسب برای اخراج دلال‌ها از بازار دانست. روشی که منجر به نفع خریدار و فروشنده شده وتقاضای کاذب و مصرفی را از هم جدا می‌کند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وجود واسطه‌ها و دلال‌ها را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی خودرو در بازار دانست. جایی که به دلیل برخی سیاست‌ها از جمله قیمت گذاری دستوری و رانتی که در خرید ایجاد می‌کند، تقاضاهای کاذب مانع از دسترسی آسان و مستقیم مصرف کننده واقعی شده است. در این شرایط عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند نقش ویژه‌ای در کاهش رفتارهای سفته‌بازانه ایجاد کرده و نفع داد و ستد را به طرفین برساند.

 خودرو طی سالیان اخیر به خصوص پس از تحریم‌ها، با توجه به کاهش قدرت پول ملی و افزایش نرخ ارز، کارکرد اصلی خود را از دست داد و به یک کالای سرمایه ای بدل شد. در کنار این عوامل به علت شرایط پیش آمده و اصرار بر قیمت گذاری دستوری، بازار خودرو از جذابیت خاص و ویژه‌تری برخوردار شد. این مساله موجب شد که سرمایه‌های خرد و کلان بسیاری به بهانه کسب سود بی زحمت و رانتی که در قیمت گذاری دستوری ایجاد شده بود، راهی بازار خودرو شود.

 هجوم این سرمایه‌ها باعث ناترازی نظام عرضه شد وبا سنگینی طرف تقاضا، قیمت‌ها نیز بیشتر و بیشتر شد.

 در واقع شرایط به گونه ای پیش رفت که متولیان با خلق ابزارهایی نظیر قرعه کشی و محدود کردن روش‌های خرید بازهم نتوانستند مانع از حضور دلالان حرفه ای در بازار شوند.

 دراین فرصت بورس کالا به عنوان روشی جایگزین معرفی و چندی نیز مورد استفاده واقع شد. روشی که با استقبال طرفین، خریدار و فروشنده همراه شد. اما بنا به برخی دلایل با آن مخالفت شد.

 با این حال در مدت اخیر بسیاری از خودروهای کار و تجاری توانسته اند از مسیر بورس کالا به ناوگان حمل و نقل کشور افزوده شوند.

 با توجه به نحوه کشف قیمت و حجم عرضه بورس کالا به عنوان بازاری شفاف شناخته می‌شود که رفتار خریدار و فروشنده به روشنی قابل ارزیابی بوده و باعث می‌شود مصرف کننده واقعی بتواند محصول مورد نظر خود را خریداری کند.

 دراین روش فروش تولید کننده خود را ملزم به تحویل به موقع محصول می‌کند و تاخیر معنایی ندارد. چون سود تاخیر از عرضه عمومی بیشتر است و خودروساز موظف است در موعد مقرر تحویل دهد.

 خرید در بورس کالا به دلیل آنکه از بسترهای مجازی استفاده می‌کند این امکان را می‌دهد که متقاضی خودرو در هر جایی سفارش و قیمت خود را ثبت کند؛ نیازی به حضور فیزیکی در محلی خاص نیست.

 همچنین با توجه به نظام عرضه در بورس کالا و روش کشف قیمت و عدم حضور واسطه‌ها به طور عمومی قیمت نهایی و تمام شده از بازار کمتر است.

 همچنین شرایطی فراهم می‌شود که خریداران واقعی در یک فضای رقابتی سالم اقدام به خرید کنند.

 به بیان ساده‌تر بورس کالا با توجه به روش کشف قیمت، میزان عرضه و شفافیت امکان مانور دلال‌ها را به حداقل کاهش می‌دهد. در مقابل خریداران می‌توانند به راحتی محصول را با سقف قیمتی مد نظر خریداری کنند.

 البته با توجه به میزان تولید خودروهای سواری و ناترازی شدید، فعلاً این امکان برای خودروهای کار و تجاری فراهم است. این روش باعث شده است که برخلاف بازار خودروهای سواری، شرکت‌های تولید کننده محصولات کار و تجاری بدون واهمه از حضور واسطه‌ها و ایجاد فضای غیرشفاف و برهم زدن نظم بازار، به راحتی محصولات تولیدی را به بورس کالا آورده و با روش‌ها و شرایط فروش مختلف و متنوع عرضه کنند.

 در این میان با توجه به نیاز کشور به نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و همچنین قیمت این نوع محصولات هرچه قدر میزان داد و ستد به صورت مستقیم و با حذف واسطه‌ها صورت بگیرد به همان میزان از افزایش قیمت کاذب خودروهای سنگین جلوگیری شده و زمینه‌های افزایش تولید بیشتر فراهم می‌شود.

 به این ترتیب با گذشت زمان و افزایش توان تولید و مدیریت صحیح تقاضا، بورس کالا خود به خود موجب کاهش قیمت‌ها نیز خواهد شد. مسئله‌ای که باز هم می‌تواند حجم تولید و سرعت خروج خودروهای فرسوده را بیشتر و بیشتر کند.

source

توسط khodrocamp.ir