شیلر؛ بررسی کامیونتی با لباس ژاپنی و قلب چینی!
شیلر یکی از کامیونت های چینی بازار کشورمان است که در سال های اخیر توسط گروه بهمن عرضه شده و یکی از پرفروش ها هم محسوب می شود. در ادامه به معرفی و ارزش خرید این کامیونت خواهیم پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، کامیونت ها یکی از دسته های مهم خودروهای کار و تجاری محسوب شده که انواع مختلفی را هم شامل می شوند. این خودروها به دلیل ابعاد جمع و جور یکی از گزینه های بسیار مناسب برای حمل و جابجایی بار در سطح شهر ها محسوب می شوند.
در بازار کشورمان هم تنوع کامیونت ها بسیار بالا بوده و تولیدات بسیاری از کشورهای مختلف تاکنون پا به جاده های کشورمان گذاشتند. در این سال های اخیر اما با توجه به تحریم های ایران و البته دلایل دیگر بیشتر کامیونت های بازارمان چینی شده که البته هستند در میان چینی هایی که ارزش خرید بالایی نسبت به بقیه داشته باشند.
بهمن دیزل به عنوان یکی از بزرگترین فعالان حوزه خودروهای کار و تجاری تا پیش از عرضه کامیونت شیلر به مونتاژ کامیونت های برند ژاپنی ایسوزو پرداخته بود و سهم فروش بالایی را هم از آن خود کرد. اما در سال های اخیر بنا به دلایل مختلف مجبور شد تا به سراغ کامیونتی برود که همان استایل ایسوزو را داشته اما از کشور چین باشد.
شیلر در واقع یک کامیونت ارزان قیمت از گروه بهمن دیزل است که شاسی و اتاق آن بر اساس کامیونت ایسوزو بوده و قوای محرکهاش برخاسته از کشور چین است. کامیونتی که سبب شد تا گروه بهمن همچنان در دور رقابت با دیگر شرکت ها در دسته کامیونت ها بتازد.
طراحی ظاهری و کابین
شیلر گروه بهمن از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه به کامیونت ایسوزو بوده و این اتفاق هم بخاطر این بود که بهمن دیزل قصد داشت تا با عرضه یک کامیونت ارزان با فیس ایسوزو همچنان توجه مردم را به خود جلب کند. البته که این کامیونت نسبت به ایسوزو یک فیس لیفت را هم تجربه کرده و به مراتب چهرهای بروزتر از کامیونت ایسوزو را دارد.
در بخش داخلی هم همچنان داشبوردی بسیار ساده با توجه به کامیونت های روز بازار، حکم فرماست که حتی با وجود اضافه کردن چند آپشن مانند سیستم مالتی مدیا اما همچنان اصلا راضی کننده نیست. از این مورد اذیت کننده تر کیفیت متریال به کار رفته در کابین و خصوصا داشبورد بوده که اصلا کیفیت بالایی نداشته و به هیچ وجه به ایسوزو نرفته است.
کامیونت شیلر تا همین لحظه تنها به صورت بدون جای خواب به بازار عرضه شده و همین مورد شاید سبب شود تا ارزش خرید رقبای دیگرش بیشتر شود. از نظر مونتاژ قطعات هم شیلر سطحی بسیار معمولی داشته و نمی توان گفت خیلی خوب و یا افتضاح است!
مشخصات فنی
کامیونت شیلر بهمن دیزل در بخش فنی اما هیچ بویی از سرزمین ژاپن نبرده و کاملا شبیه به رقبای چینیاش شده است! قلب تپنده این کامیونت پرطرفدار یک موتور ۳.۸ لیتری توربو دیزل ساخت کامینز است که توان تولیدیاش حدود ۱۵۵ اسب بخار بوده و گشتاوری نزدیک به ۴۹۱ نیوتن متر دارد.
گیربکس شیلر نیز از نوع ۶ سرعته دستی است که ساخته شرکت WLY بوده و تعویض دنده های نسبتا نرمی را به همراه دارد. یکی از نکات مثبت این کامیونت عملکرد خوب موتور و گیربکس بوده و از نظر استهلاک هم این کامیونت جزو خوب های بازار محسوب می شود.
شیلر مجهز به ریتاردر نیز هست و همچنین حجم باک آن هم ۱۲۰ لیتر می باشد. ترمزهای هر دو محور از نوع دیسکی بوده و عملکرد قابل قبولی را از خود نشان می دهند. ضمن اینکه شیلر تاکنون در وزن ۶ تن تولید شده اما احتمالا قرار است نمونه ۸ تن نیز وارد بازار شود. یکی دیگر از نکات مثبت شیلر قابلیت شیب روی آن است که نسبت به رقبایش بهتر است.
امکانات رفاهی و ایمنی
شیلر در بخش امکانات چندان حرفی برای گفتن نداشته و رقبای جدیدتر این کامیونت امکانات بیشتری از آن دارند. از معدود امکانات این کامیونت می توان به سیستم پخش (در برخی نسخه ها سیستم مالتی مدیا)، بالابر برقی شیشه ها، چراغ های مه شکن جلو و عقب، دوربین عقب، ترمز ضد قفل و سیستم کنترل تهویه مطبوع الکتریکی اشاره کرد که اصلا بالا نیست.
مزایا و معایب کامیونت شیلر
استهلاک پایین
قابلیت های فنی بالا
موتور توانمند
قیمت مناسب
کیفیت متریال پایین
امکانات کم
کابین بدون جای خواب
بهمن دیزل شیلر شیلر 6 تن کامیونت شیلر گروه بهمن
source