نسل اول فولکس واگن پولو که بین سالهای 1975 تا 1981 روی خط تولید قرار داشت، در واقع چیزی نبود جز نسخه سادهسازی شده و ارزانتر از آئودی 50 سه در که یک سال قبل از این خودرو یعنی در سال 1974 معرفی شد.
از میان چند گزینه شامل بونیتو، مینی گلف و پونی، در نهایت نام پولو برای این خودرو انتخاب شد. البته اتاق سدان دو در پولو در سال 1977 با نام دربی (Derby) معرفی شد.
اما نسل دوم فولکس واگن پولو در سه فرم بدنه هاچبک، استیشن و سدان ولی با دو در، با طرحی به مراتب مدرنتر از نسل قبل در فاصله سالهای 1981 تا 1994 عرضه شد. تیپ G40 این خودرو به پیشرانه 1.3 لیتری با 115 اسببخار قدرت مجهز بود.
نسل سوم فولکس واگن پولو بیش از گذشتگان خود به گلف شباهت یافت. این خودرو در فرم اتاق سدان 5 در، استیشن واگن و هاچبک GTI تولید میشد. مشتریان پولو برای نخستین بار میتوانستند کیسه هوا را نیز سفارش بدهند. با وجود عمر کوتاه این مدل که فقط 7 سال یعنی بین 1994 تا 2001 تولید شد، طراحی بدنه و کابین آن یکبار در سال 1999 به طور وسیع مورد بروزرسانی قرار گرفت.
چهارمین نسل فولکس واگن پولو در سال 2001 معرفی شد. طرح عجیب چهارتایی چراغهای جلو در سال 2005 با فرم یکپارچه جایگزین شد. در همین زمان، تیپ کراس با قطعات پلاستیکی بدنه و باربند هم برای اولین بار معرفی شد. این خودرو تا سال 2009 روی خط تولید قرار داشت.
پنجمین نسل فولکس واگن پولو که براساس پلتفرم PQ25 طراحی شده بود را میتوان گام بلندی در جهت نزدیک شدن این خودرو به گلف دانست. این خودرو که بین سالهای 2009 تا 2017 روی خط تولید قرار داشت، توانست در رالی سالهای 2013، 2014، 2015 و 2016 به مقام قهرمانی دست یابد.
مدل فعلی پولو یعنی نسل ششم از هاچبک اقتصادی فولکس واگن، بیش از نسلهای قبلی به نسل فعلی گلف شباهت دارد. این خودرو که براساس پلتفرم MQB شکل گرفته است، در سال 2017 معرفی شد. پولو در سال 2021 مورد بروزرسانی قرار گرفت. قرار بود این خودرو در سال 2025 جای خود را به یک مدل برقی بدهد. اما با توجه به کاهش تقاضا برای خودروهای برقی و همچنین مشکلات مالی گروه فولکس واگن، به نظر میرسد که نسل ششم پولو بعد از یک بروزرسانی دیگر در سال 2026، تا سال 2030 به حیات خود ادامه بدهد.
تولید فولکس پولو در اسپانیا به پایان رسیده است اما در Taubate برزیل همچنان ادامه دارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source