کرایسلر توربین: ماشینی که حتی با کره بادام زمینی هم روشن میشد!
تصور کنید ماشینی که به جای بنزین، با کره بادام زمینی یا حتی عطر حرکت میکرد! این ایده دیوانهوار اما واقعی، زمانی در دهه ۱۹۶۰ با کرایسلر توربین به حقیقت پیوست. خودرویی که میتوانست با هر سوختی روشن شود، از جمله روغنهایی که در آشپزخانه پیدا میکنید.
در دنیای خودرو، اختراعات عجیبوغریب کم نبودهاند، اما ماشینی که بتواند با انواع سوختهای غیرمعمول کار کند، قطعاً یک استثنا است. دهه ۱۹۶۰ شاهد تولد خودرویی بود که نهتنها با بنزین، بلکه با روغن گیاهی، عطر، و حتی کره بادام زمینی روشن میشد. این خودرو هرگز وارد بازار نشد، اما داستانش هنوز هم شگفتانگیز است.
داستان تولید کرایسلر توربین: خودرویی با موتور توربین گازی
در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، صنعت خودروسازی به دنبال راهحلهای نوآورانه برای بهبود کارایی موتور و کاهش مصرف سوخت بود. در این دوران، شرکتهایی مانند کرایسلر به فکر استفاده از فناوریهای جدید افتادند. یکی از این پروژههای جسورانه، ساخت خودرویی بود که به جای استفاده از موتورهای احتراق داخلی، از موتور توربین گازی بهره میبرد. این ایده اولین بار توسط کرایسلر در سال ۱۹۶۳ مطرح شد و نام این پروژه “کرایسلر توربین” گذاشته شد.
کرایسلر توربین از یک موتور توربین گازی استفاده میکرد، که فناوری مشابه موتورهای جت را داشت. این موتور از تعداد قطعات متحرک کمتری نسبت به موتورهای معمولی برخوردار بود و به همین دلیل عمر طولانیتری داشت. اما مهمترین ویژگی این خودرو توانایی استفاده از انواع مختلف سوخت بود، از جمله بنزین، گازوئیل، نفت سفید، روغن گیاهی و حتی مواد غیرمعمولی مانند عطر یا کره بادام زمینی!
ویژگیهای منحصربهفرد کرایسلر توربین: سوختهای غیرمعمول
موتور توربین گازی
موتور توربین گازی که در این خودرو به کار رفته بود، از ۵۰ قطعه متحرک کمتری نسبت به موتورهای احتراق داخلی برخوردار بود. این ویژگی باعث کاهش لرزشها و ارتعاشات موتور میشد.
همچنین، به دلیل استفاده از توربینهای گازی، صدا تولید شده توسط این خودرو شبیه به صدای موتور جت بود، که این ویژگی آن را از دیگر خودروها متمایز میکرد.
سوخت چندگانه
یکی از ویژگیهای شگفتانگیز کرایسلر توربین این بود که این خودرو میتوانست با انواع مختلف سوخت کار کند. علاوه بر بنزین و گازوئیل، این خودرو قادر بود از مواد غیرمعمولی مانند روغن گیاهی، نفت سفید و حتی عطر بهعنوان سوخت استفاده کند. در آزمایشات اولیه، این خودرو توانست با کره بادام زمینی نیز روشن شود!
طراحی و عملکرد
طراحی کرایسلر Turbine نیز مطابق با استانداردهای دهه ۶۰ میلادی مدرن و جذاب بود. از لحاظ ظاهری، این خودرو شبیه به خودرویی جتمانند به نظر میرسید و با خطوط نرم و ظریف خود، توجه بسیاری را به خود جلب میکرد.
موتور توربین گازی چیست و چگونه کار میکند؟
موتور توربین گازی نوعی موتور است که از اصول مشابه موتورهای جت برای تولید نیروی محرکه استفاده میکند. این موتور به طور عمده از سه بخش اصلی تشکیل میشود: کمپرسور، اتاق احتراق و توربین.
در ابتدا، هوای محیط توسط کمپرسور فشرده میشود تا به فشار بالاتری برسد. سپس این هوای فشرده به اتاق احتراق منتقل میشود، جایی که با سوخت ترکیب شده و میسوزد. احتراق تولید گازهای داغ و پر فشار میکند که این گازها به سمت توربین هدایت میشوند. توربین، که به شفت موتور متصل است، انرژی گازهای خروجی را به حرکت چرخشی تبدیل میکند و این چرخش، نیروی لازم برای حرکت خودرو یا دستگاههای دیگر را فراهم میکند.
حتما بخوانید: خودروهای توربینی کرایسلر
موتور توربین گازی به دلیل سادگی مکانیکی (کمتر بودن تعداد قطعات متحرک) و توانایی تولید توان بالا، در صنایع مختلفی مانند هوافضا و نیروگاهها کاربرد دارد. با این حال، استفاده آن در خودروهای شخصی به دلیل مصرف سوخت بالا و هزینه تولید زیاد محدود شده است.
چرا پروژه کرایسلر توربین متوقف شد؟
با وجود ویژگیهای جذاب و فناوری نوآورانهای که کرایسلر توربین داشت، این پروژه به دلایل مختلف به پایان رسید:
هزینه بالای تولید
تولید موتورهای توربین گازی پیچیده و هزینهبر بود. این هزینهها باعث شد که کرایسلر نتواند آن را به طور تجاری به بازار عرضه کند.
مصرف سوخت بالا
موتورهای توربین گازی با وجود استفاده از انواع مختلف سوخت، مصرف سوخت بالایی داشتند و این موضوع برای یک خودرو شخصی کارآمد نبود.
آلایندگی بیشتر
موتورهای توربین گازی معمولاً آلایندگی بیشتری نسبت به موتورهای معمولی تولید میکردند که در آن زمان این مسئله برای شرکتهای خودروسازی یک چالش بزرگ بود.
رقابت با موتورهای احتراق داخلی
موتورهای احتراق داخلی در آن زمان هنوز بسیار کارآمدتر و اقتصادیتر از موتورهای توربین گازی بودند، و در نتیجه کرایسلر نتوانست این پروژه را به مرحله تجاری برساند.
بازماندگان کرایسلر توربین: خودروهای تاریخی و کمیاب
تنها ۵۵ دستگاه از کرایسلر توربین تولید شده است. از این تعداد حدود ۵۰ دستگاه برای آزمایش و بررسی به مصرفکنندگان داده شد. این خودروها در شرایط واقعی آزمایش شدند تا عملکرد موتور توربین گازی ارزیابی شود. با این حال، پروژه در نهایت متوقف شد و بیشتر از این خودروها تولید نشد.
امروزه تنها ۹ دستگاه از این خودرو باقیمانده است و اغلب در موزهها یا کلکسیونهای خصوصی به نمایش گذاشته میشوند.
کرایسلر توربین، نماد جسارت و نوآوری
کرایسلر توربین شاید هیچگاه نتواست وارد بازار شود، اما داستان آن هنوز هم الهامبخش است. این پروژه نشان داد که صنعت خودروسازی برای تغییرات بزرگ و نوآوریها همیشه آماده است. این خودرو به عنوان یک نماد از جسارت و آیندهنگری در دنیای خودروسازی باقی خواهد ماند.
سوالات متداول (FAQ)
Chrysler Turbine قادر بود با سوختهای مختلفی از جمله بنزین، گازوئیل، روغن گیاهی، نفت سفید و حتی مواد غیرمعمولی مانند کره بادام زمینی و عطر کار کند.
موتور توربین گازی هوای فشرده را با سوخت ترکیب میکند، که باعث احتراق و تولید گازهای داغ میشود. این گازها به توربین هدایت شده و انرژی تولید شده به حرکت چرخشی تبدیل میشود تا خودرو حرکت کند.
این پروژه به دلیل هزینههای بالای تولید، مصرف سوخت بالا، آلایندگی بیشتر و رقابت با موتورهای احتراق داخلی متوقف شد.
کرایسلر کرایسلر توربین
source