چرا خودروسازی ایران همچنان درجا می زند؟
با گذشت بیش از نیم قرن از عمر صنعت خودروسازی ایران و صرف هزینه های کلان نه تنها کشور به معنای واقعی صاحب این صنعت نشده است، بلکه با فرصت سوزی ها و نگاه های جزیره ای، امکان سرمایه گذاری ها و شراکت های جدید هم گرفته شده است، بنابراین باید دید چرا خودروسازی ایران همچنان درجا می زند؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به رغم تمام تلاش ها و کوشش ها صنعت خودروسازی داخلی همچنان درجا می زند. شاید حتا درجا زدن هم در این شرایط می توانست یک نقطه مثبت تلقی شود، اما سرعت توسعه و پیشرفت جهانی این صنعت در مقایسه با کشور فاصله را هر روز بیش از دیروز می کند.
در واقع صنعت خودروسازی ایران با چالشهای ساختاری، مدیریتی، اقتصادی و سیاسی متعددی روبهروست که باعث میشود حتا تغییرات وعدهدادهشده توسط مقامات و مسئولان به کندی اجرا شود یا به نتیجه مطلوب نرسد. به باور بسیاری از کارشناسان عمده مشکلات خودروسازی ایران را می توان در موارد زیر خلاصه کرد. البته برای برونرفت از هر یک از این موارد با توجه به پیچیدگی ها و دیدگاه قالب غیر اقتصادی باید راه زیاد را طی کرد.
مشکلات ساختاری و مدیریتی
بوروکراسی پیچیده: فرآیندهای تصمیمگیری در ایران معمولاً طولانی و پیچیده است و این موضوع باعث میشود اقدامات لازم به موقع اجرا نشوند.
نبود مدیریت کارآمد: مدیریت در بسیاری از شرکتهای خودروسازی ایران به دلیل وابستگی به دولت و فشارهای سیاسی، ناکارآمد است.
وابستگی به دولت
بسیاری از شرکتهای خودروسازی ایران، مانند ایران خودرو و سایپا، به شدت به حمایت دولت وابسته هستند. این وابستگی باعث میشود که به جای رقابت و بهبود کیفیت، روی دریافت یارانهها و حمایتهای دولتی متمرکز شوند.
مشکلات اقتصادی
تورم و کاهش ارزش پول ملی: این مسائل باعث افزایش هزینههای تولید و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان شده است.
تحریمها: تحریمهای اقتصادی باعث محدودیت در واردات قطعات و فناوریهای لازم برای تولید خودروهای باکیفیت شده است.
نبود رقابت واقعی
به دلیل حمایت دولت از خودروسازان داخلی، رقابت واقعی در بازار وجود ندارد. این موضوع باعث شده است که شرکتهای خودروسازی نیازی به بهبود کیفیت و کاهش قیمتها احساس نکنند.
نبود نظارت مؤثر
سازمانهای نظارتی در بسیاری موارد یا توانایی کافی ندارند یا به دلیل نفوذ قدرتهای سیاسی و اقتصادی نمیتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.
عملکرد نمایشی وعدهها
بسیاری از وعدههای مقامات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و پشتوانه برنامهریزی عملی و اجرایی ندارند. اجرای دستورات مانند «۸ فرمان رئیسی» یا وعدههای مشابه معمولاً با موانع جدی در سطح اجرایی مواجه میشود.
عدم تمرکز بر تکنولوژی و نوآوری
صنعت خودروسازی ایران به جای سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و بهروزرسانی فناوریها، بیشتر بر تولید مدلهای قدیمی تمرکز دارد که نمیتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند.
در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند با خصوصیسازی واقعی، کاهش وابستگی به دولت و ایجاد فضای رقابتی، شفافیت در تخصیص منابع، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، تمرکز بر نوآوری و استفاده از فناوریهای نوین و اجازه ورود شرکتهای خارجی و ایجاد رقابت در بازار خودرو میتواند صنعت داخلی را بهبود بخشد.
خودروسازان صنعت خودرو
source