چرا قیمت کرولا سایپا ارزان اعلام شد؟ / هیچ ارزانیای بی دلیل نیست
قیمت گذاری جدید تویوتا های وارداتی در سامانه یکپارچه به خصوص کرولا سایپا برای مخاطبین سوالاتی را به وجود آورده است که در ادامه به آن ها پاسخ خواهیم داد.
در روزهای اخیر قیمتگذاریهای جدید صورتگرفته برای تویوتاهای وارداتی و کاهش قیمت آنها موجب شده تا سؤالاتی برای مخاطبین و ثبتنامکنندگان به وجود بیاید و بپرسند که چرا و به چه علت قیمت کرولا هیبرید وارد شده توسط سایپا کمتر از ۲ میلیارد تومان اعلام شده است. آیا اشکالاتی در خبررسانی مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات، وجود دارد و آیا اصرار ایشان بر راه انداختن جو ارزانی درست است.
در ادامه به سراغ بررسی این موضوع میرویم تا روشن شود که هر ارزانی عجیبوغریبی بیدلیل نیست و دلیلی مهمی پشت آن وجود دارد.
سازمان حمایت چند روز گذشته در تاریخ ۱۰ام دیماه ۱۴۰۳، بالاخره قیمت نهایی تویوتا کرولا هیبرید، وارداتی شرکت سایپا را اعلام کرد تا این خودرو پس از این که مدتها از عرضه آن در سامانه یکپارچه میگذرد، قیمتگذاری شود و تکلیف ثبتنامکنندگان آن نیز تا حدودی مشخص شود. لازم به ذکر است که عرضه این خودرو آبانماه در سامانه صورتگرفته بود؛ اما قیمت آن پس از حدود دو ماه از سوی سایپا و سازمان حمایت اعلام شد. البته تا کنون فقط قیمت این سدان اعلام شده و هنوز خبری از انتشار هیچ فراخوانی برای عقد قرارداد و واریز وجه نیست.
قیمت تویوتا کرولا سایپا چقدر اعلام شده است؟
شرکت سایپا قیمت نهایی تویوتا کرولا هیبرید خود را با مدل ۲۰۲۳ دقیقاً ۱ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.
نام خودرو | تویوتا کرولا هیبرید ۲۰۲۳ |
قیمت پایه علیالحساب | ۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
قیمت نهایی فروش | ۱,۹۹۱,۸۰۰,۰۰۰ |
بیشتر بخوانید
قیمت تویوتا کرولا سایپا مشخص شد
قیمت تویوتا کرولا وارداتی سایپا چقدر خواهد بود؟
چرا هیچ ارزانی عجیبوغریبی بیدلیل نیست؟ / دلیل ارزانی کرولا سایپا
در پاسخ به این سوال ها باید گفت که مدیر پروژه واردات، مهدی ضیغمی، در اظهارات خود به هیچ عنوان اعلام نکرده که خودروی سایپا با مدل ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل می شود و فقط در تلاش است تا بحث کاهش قیمت را به گوش مردم برساند. حال نکته این است که آیا خودرویی که با یک مدل پایین تر عرضه می شود نباید در مقایسه با مدل ۲۰۲۴ ارزان تر باشد. آیا مهدی ضیغمی نسبت مدل نسخههای وارداتی اطلاعی نداشته؟ امکان مطلع نبودن مدیر پروژه واردات خودرو از مدل کرولا هیبرید سایپا چقدر است؟
از طرفی دیگر شرکت سایپا قصد دارد تا علاوه بر تیپ الیت کرولا هیبرید، تیپ پایونیر را با سطح امکانات کمتر وارد کند؛ اما تا کنون هیچ شرایط فروش و اعلام عرضهای صورت نگرفته و این موضوع میتواند کمی بحثبرانگیز باشد.
حال باتوجهبه موجود بودن نسخه پایونیر در کنار تیپ الیت کرولا هیبرید در گمرک، این احتمال میرود تا سایپا قصد داشته باشد هنگام تحویل کرولاها به مشتریان سامانه، نسخههای لو آپشن را نیز به خریداران ازهمهجابیخبر تحویل دهد و همان مبلغ فروش نسخه الیت را از آنها دریافت کند.
توجه داشته باشید که شرکت سایپا در زمینه تحویل خودرو با آپشن کمتر و نبود برخی قطعات مهم مانند عایق حرارتی میان اگزوز و کف صندوق، بسیار ماهر و سابقهدار است. در نتیجه، وجود این سوابق موجب میشود تا احتمال قراردادن تیپ پایونیر و کم آپشن در میان تحویلیهای کرولا به مشتریان بیشتر و قویتر شود.
به دنبال این قضیه میتوان به این موضوع پی برد که سایپا در اولین گام نسبت به ارزشگذاری خودروی خود در گمرک کم اظهاری کرده تا بتواند در درجه اول توجهها را به سمت قیمت پایین خود جلب کند. در ادامه این شرکت به کمک تحویل تیپ ارزانتر کرولا هیبرید، در نهایت نهتنها از قیمتگذاری پایین خود ضرر نمیکند؛ بلکه در مجموع سود خوبی نیز به جیب میزند. دقیقاً بهمانند زمانی که ساینا S را با امکانات زیاد به مشتریان فروخت؛ اما در هنگام تحویل، آنها را با غربیلک فرمان و سوییچ تیبا به خریداران تحویل داد. البته در آن زمان حتا از نصب عایق حرارتی که قطعه بسیار مهمی جهت جلوگیری از آتشسوزی در خودرو است نیز سر باز زد.
بیشتر بخوانید
خسیس بازی جدید سایپا ؛ حذف آپشن های کوییک S
سایپا آپشن های نامرئی را هم حذف می کند ؛ بازی با جان مردم
به این ترتیب توصیه می شود تا خریداران تویوتا کرولاهای وارداتی سایپا حتماً نسخه الیت را از این شرکت تحویل بگیرند و به هیچ عنوان زیر بار دریافت تیپ پایونیر و لو آپشن نروند. البته لازم به ذکر است که در عرضه قبلی سامانه یکپارچه، مردم از کرولا سایپا استقبال نکردند و به همین دلیل در اطلاعیه پیش رو که مخصوص خودروهای مازاد سری قبلی است مجدداً شاهد حضور کرولا هیبرید الیت این شرکت با مدل ۲۰۲۳ هستیم.
باتوجهبه موضوعات مطرح شده، کم اظهاری سایپا برای کرولاهای وارداتی خود علاوه بر جلبتوجه و ایجاد حس اعتماد در مشتری (که البته نتیجهای در میزان فروش این شرکت نداشت)، بهانه خوبی برای اطلاعرسانی وزارت صمت شد و اعضای صاحبنظر و دارای تریبون توانستند تا بهخوبی از عدم اعلام برخی نکات مانند مدل و تیپ خودرو، کاهش قیمت را در مصاحبههای خود برجسته کنند.
در پایان باید گفت که بهتر است مردم توسط اطلاعرسانیهای ناقص وزارت صمت و شرکت سایپا، فریب نخورند و با انتخاب هوشمندانه، خودشان را گرفتار مشکلات عدیده نکنند.
تویوتا کرولا هیبرید سایپا مهدی ضیغمی وزارت صمت
source