تاریخچه کورسا؛ نگاهی به نسلهای هاچ بک اوپل
اوپل کورسا از آن دست محصولاتی است که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا محصولی بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و هست. در این محتوا به سراغ معرفی نسل های این هاچ بک اروپایی خواهیم رفت.
هاچ بک ها یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی در دنیا بوده و در بیشتر کشور ها از این سگمنت به خاطر ویژگی های منحصر به فردش استقبال زیادی می شود. خودروهای هاچ بک به دلیل ابعاد کوچک خود انتخاب مناسبی در رانندگی های شهری بوده و به همین علت مخصوصا در شهر های شلوغ از جمله انتخاب اصلی مردم برای جابجایی است.
در این میان برخی برند ها هم هستند که نسخه هایی خاص از هاچ بک ها را تولید کرده که قابلیت های فنی ویژهای نسبت به نمونه های عادی دارند. اوپل کورسا یکی از همین خودروهای جذاب بوده که به دلیل ماهیت اسپرت و جوان پسندی که خصوصا در همان نسل های اول داشت توانست خیلی زود به موفقیت بالا دست پیدا کند.
اوپل کورسا نسل اول (۱۹۸۲)
اولین نسل اوپل کورسا که به Corsa A مشهور است در سال ۱۹۸۲ متولد شد. در آن زمان که اوپل در اوج فعالیت خودش بود تصمیم گرفت تا یک هاچ بک شهری معمولی و اقتصادی را تولید کرده و سبد محصولاتش را گسترده تر کند که کورسا دیده به جهان گشود! این شروع کار کورسا به قدری قدرتمند بود که تولیدش تا سال ۱۹۹۳ میلادی ادامه یافت.
نسل اول اوپل کورسا از نظر طراحی ظاهری بسیار ساده و بی آلایش بود اما از خط طراحی آن سال های اوپل بهره مند شده بود. چراغ های چهار ضلعی بزرگ در آمیخته با جلوپنجرهای مستطیلی و نشان اوپل. این نسل اوپل هم به صورت ۴ در و هم به صورت ۲ در تولید شد البته نسخه های خاص سدانی هم داشت که مختص برخی بازارهای خاص بود.
کورسا A در بخش فنی هم با مشخصات و اسپک های مختلفی تولید شد. موتورهای بنزینی ۱.۰، ۱.۲، ۱.۳ و ۱.۴ لیتری و یک نسخه دیزلی ۱.۵ لیتری در اوپل مورد استفاده قرار گرفت که تمامشان بازدهی بسیار خوب و استهلاک پایینی را از خود نشان دادند. شاخص ترین ویژگی های نسل اول کورسا مصرف سوخت کم، قیمت مناسب و تعمیرات آسان بود که سبب شد تا محبوبیت این هاچ بک شهری چند برابر شود.
اوپل کورسا نسل دوم (۱۹۹۳)
دومین نسل اوپل کورسا که در واقع سکوی پرتاب کورسا در تمام بازارهای هدف اوپل بود در سال ۱۹۹۳ میلادی معرفی شد. این نسل کورسا که با نام Corsa B هم شناخته می شود توانست اوپل را تبدیل به یکی از شاخ های تولید کننده هاچ بک جوان پسند در آن سال ها کند! این نسل کورسا انقلابی در مسیر این هاچ بک به پا کرد.
کورسا B از نظر طراحی ظاهری همچنان همان سبک سادگی را ادامه داده بود اما این بار چهره خودرو کمی اسپرت تر شده تا نگاه های بیشتری را به خود جلب کند. داخل کابین هم تغییرات بزرگی و بهتری نسبت به نسل قبل ایجاد شده بود و همین موارد سبب شد تا کورسا بی دوست داشتنی تر شود. لازم به ذکر است که این نسل نیز به صورت دو و چهار درب تولید شد و حتی در برخی بازارها هم وانت آن به فروش می رسید.
کورسا B در بخش فنی علاوه بر عرضه با موتورهای قبلی برای اولین بار به یک موتور توربو هم مجهز شد که از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بود و برای خودرویی با این وزن و ابعاد عملکردی بسیار خوب را داشت. ضمن اینکه برای اولین بار هم در نمونه های فول این هاچ بک از ترمزهای ABS و ایربگ راننده استفاده شده بود.
اوپل کورسا نسل سوم (۲۰۰۰)
کورسا سرانجام با شروع قرن جدید میلادی وارد سومین نسل خود شد، نسلی که وظیفه داشت تا موفقیت و محبوبیت نسل قبل را ادامه دهد. کورسا C نام این نسل هاچ بک آلمانی بود که در تمام بخش ها نسبت به قبل تغییراتی را تجربه کرده بود. ضمن اینکه ابعاد بزرگتری هم از نسل های پیشین پیدا کرده بود.
چهره کورسا سی چندان انقلابی و متفاوت از قبل نشده بود، گویی طراحان اوپل قصد داشتند تا تنها با ایجاد برخی تغییرات در فرم چراغ ها و سپرها خودروی بروزی را طراحی کرده که یادآور نسخهی قبلی باشد. داخل کابین نیز داشبورد مدرن تر از قبل شده و واقعا طراحی و ارگونومی بهتری پیدا کرده بود.
کورسا C در بخش فنی همچنان به موتورهای ۱ لیتری تا ۱.۸ لیتری اوپل تجهیز شده بود که همچنان کارایی و پرفورمنس بالایی را از خود به نمایش می گذاشت. ضمن اینکه دوباره برای این نسخه هم از موتورهای دیزلی استفاده نیز شد. این نسل کورسا برخلاف قبل نتوانست وارد بازار کشورمان شده و شانس خود را محک بزند.
اوپل کورسا نسل چهارم (۲۰۰۶)
سرانجام تنها پس از ۶ سال از عرضه کورسا سی، اوپل زمانی که دید آن نسل چندان نتوانست موفقیت چشمگیری را تجربه کند به سراغ سری جدید کورسا رفت تا در سال ۲۰۰۶ عضو جدیدی به خانواده کورسا اضافه شود. اوپل کورسا D که حالا پا به میدان گذاشت تا دوباره اوپل را سرافراز کند. این خودرو در برخی بازارها تحت عنوان واکسهال هم به بازار عرضه شد.
اوپل کورسا دی از نظر ظاهری کاملا برخلاف نسلهای پیشین چهره جسورانه و اسپرتی داشت و کاملا دگرگون شده بود. در بخش کابین هم داشبورد دستخوش تغییرات بزرگی شد و واقعا زیباتر از قبل شده بود. این نسل کورسا در ایران به صورت بسیار محدود عرضه شد و متاسفانه نتوانست آن طور که باید به حقش برسد.
کورسا D در بخش فنی همچنان با نسخه های مختلفی روانه بازار شد اما موتورها از حجم ۱ لیتر تا ۱.۶ لیتر برای این نسل قابل سفارش گذاری بودند. ضمن اینکه این پیشرانه ها هم به صورت بنزینی معمولی و توربو و هم به صورت دیزلی تولید می شدند. این نسل کورسا از نظر آپشن هم بهترین و تکمیل ترین کورسا تا آن زمان محسوب می شد.
اوپل کورسا نسل پنجم (۲۰۱۴)
هشت سال از تولد نسل چهارم گذشته بود و اوپل دوباره توانست موفقیت نسبی را برای خود به ارمغان بیاورد برای همین در سال ۲۰۱۴ کورسا E یا همان پنجمین نسل کورسا را معرفی کرد. این سری از کورسا خصوصا در بازار کشورهای اروپایی با اینکه اصلا نتوانست به موفقیت سالیان قبل اوپل بازگردد اما چندان بد فروش هم نبود.
کورسا در این نسل همچنان همان چهره تهاجمی و اسپرت خود را حفظ کرد تنها با این تفاوت که بروزتر از قبل شد. داخل کابین هم تغییرات چشمگیر و کماکان مثبتی را شاهدیم که سبب شد تا کورسا چندان از رقبایش عقب نماند. لازم به ذکر است که این نسل اوپل کورسا چند فیس لیفت مثبت را هم تجربه کرد.
کورسا E در بخش فنی حالا محدودتر از گذشته شده و تنها موتورهایی نظیر موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ، ۱.۴ لیتری بنزینی و دیزلی ۱.۳ لیتری برای این هاچ بک جذاب قابل سفارش بودند. این نکته هم قابل ذکر است که به دلیل ادغام اوپل با برند هایی نظیر پژو و بوجود آمدن شرکت بزرگ استلانتیس پلتفرم این نسل کورسا دیگر با پژو ۲۰۸ یکی شد.
کورسا نسل ششم (۲۰۱۹)
سرانجام با گذشت حدود چهل سال از اولین نسل اوپل کورسا، این بزند آلمانی در سال ۲۰۱۹ میلادی آخرین نسل (تاکنون) کورسا را با نام کورسا F روانه بازار کرد. این نسل اوپل کورسا بالاخره پس از چند سال وقفه قرار است توسط پرشیا خودرو دوباره به بازار ایران عرضه شده و تبدیل به یک رقیب سرسخت جدید در ایران برای سایر هاچ بک های این رده شود.
چهره نسل ششم اوپل کورسا بسیار زیباتر و مدرن تر از قبل شده و واقعا بهبود هایی که نسبت به نسل قبلی پیدا کرده مثبت و رو به جلو هستند. داخل کابین اما داشبورد و دیگر بخش ها نسبت به قبل تفاوتی پیدا نکرده و تنها برخی تغییرات کوچک در آن رخ داده است. از نظر ابعادی هم این نسل هیچ تفاوتی با نسل پیشین خود ندارد.
کورسا F در بخش فنی حالا بالاخره میزبان یک نسخه برقی هم هست که برای رقابت با دیگر رقبا تولید شده است. موتورهای ۱.۲ لیتری توربوشارژ بنزینی، ۱.۵ لیتری دیزلی و نسخه برقی با برد ۳۳۰ کیلومتر تمام تیپ های فنی این نسل کورسا است. این خودرو همچنان یکی از برترین هاچ بک های اروپایی محسوب شده که با خودروهایی نظیر پژو ۲۰۸ در یک رده قرار می گیرند.
اوپل اوپل کورسا
source