موتورسیکلت QJMotor SRK 800 ؛ تلاش برند چینی برای موفقیت در مسابقات جهانی
در طول دههها، روال و فرآیند معمول به این صورت بوده است، که بهروزرسانی ها و ارتقاهای مدل های مختلف موتورسیکلت ها همیشه با تبلیغات فراوان از سوی تولیدکنندگان انجام میشود، اما با رشد روزافزون صنعت موتورسیکلت چین، ممکن است نیاز به بازنگری در این مفهوم داشته باشیم.
برندهای چینی اغلب تغییرات مشخصات را بدون اعلام قبلی به محض در دسترس بودن بهبودها اعمال میکنند و به نظر میرسد این موضوع در مورد مدل SRK 800 RR برند QJMotor نیز در حال وقوع است.
این موتورسیکلت که در حال حاضر تحت قوانین نسل جدید در مسابقات قهرمانی سوپراسپرت جهان رقابت میکند، مدل اسپرت میانرده برند QJMotor است و دارای موتوری ۷۷۸ سیسی چهار سیلندر خطی است که بهطور داخلی توسط این شرکت ساخته شده است. با این حال، در حالی که این موتورسیکلت در برخی بازارها از جمله اروپا و چین به فروش میرسد، به نظر میرسد تحت برنامهای مستمر برای بهبود قرار دارد و نسخه جدید، دارای شاسی و سیستم تعلیق متفاوت و همچنین موتوری قدرتمندتر است، حتا نسبت به SRK 800 RR که در نمایشگاه EICMA اخیر به نمایش گذاشته شده بود.
به نظر میرسد که تغییرات در حین فرآیند توسعه عمومی موتورسیکلت و در طول کمپین مسابقهای آن انجام میشود، زیرا سیستم تعلیق دیدهشده با نسخهای که در نسخه رقابتی موتورسیکلت استفاده میشود، مطابقت دارد. این بازوی متحرک از طراحی آلومینیوم ریختهگری شده با تقویتهای گسترده ساخته شده است که تضاد شدیدی با بازوی متحرک ساده و مستقیم مدل تولیدی فعلی دارد. همچنین به نظر میرسد که شاسی نیز اکنون از آلومینیوم ساخته شده است و یک زیر فریم لولهای فولادی به همراه اتصال پیچ دارد، در حالی که، SRK 800 RR اصلی و نسخه مسابقه دارای فریم فولادی اتصال جوش هستند که کپی نزدیکی از طراحی هوندا CBR650R است.
تفاوت قابل توجه دیگری در قدرت موتورسیکلت وجود دارد. در ابتدا، SRK 800 RR در چین با ۱۰۰ اسب بخار در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه معرفی شد و وبسایتهای محلی برند در اروپا و چین هنوز همین سطح عملکرد را نشان میدهند. با این حال، وبسایت جهانی شرکت اکنون موتورسیکلت را با ۱۲۰ اسب بخار در ۱۲,۰۰۰ دور در دقیقه معرفی کرده است و نسخه جدید موتورسیکلت که به تازگی تصاویری از آن منتشر شده، این رقم را حتا بیشتر از ۱۲۳ اسب بخار اعلام کرده است.
همچنین وزن به طور قابل توجهی کاهش یافته است. SRK 800 اصلی با وزن ۲۱۵ کیلوگرم معرفی شد که با نسخه RR به ۲۰۶ کیلوگرم کاهش یافته و نسخه جدید کاهش دیگری به ۲۰۰ کیلوگرم را نشان میدهد. فاصله بین دو محور نیز کاهش یافته است، از ۵۷ اینچ به ۵۵.۵ اینچ، که احتمالاً نتیجه طراحی جدید بازوی متحرک است. در همین حال، حداکثر سرعت موتورسیکلت بهطور چشمگیری افزایش یافته است، از ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت برای نسخه ۱۰۰ اسب بخاری اصلی به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت برای جدیدترین نسخه رسیده است.
به نظر میرسد که تمامی بهروزرسانیها به برنامه مسابقهای در حال اجرای QJMotor و تمایل شرکت برای رقابت در پیست مرتبط است. این شرکت در ماه مارس امسال در سری مسابقات سوپر اسپرت جهان، با تنها موتورسیکلت SRK 800 RR خود و تنها رانندهاش، رافائل دی رزا، به میدان آمد. او اولین مسابقه را از آخرین ردیف در خط استارت آغاز کرد و زمان تعیین خط او چهار ثانیه از زمان قطب فاصله داشت، اما با گذشت فصل، موتورسیکلت به تدریج به رقابت نزدیکتر شد و در یک جلسه تمرین آزاد بارانی در استوریل در اکتبر، زمان سریعتری را ثبت کرد و در نهایت از بین ۳۱ راننده، از ردیف ۱۵ شروع کرد. به نظر میرسد این توسعه سریع در نسخههای خیابانی موتورسیکلت به شکل بهبودهای مداوم و بدون اعلام قبلی منعکس میشود.
QJMotor SRK 800 موتورسیکلت QJMotor SRK 800
source