قاتل 50 هزار ایرانی ؛ آلودگی هوا و تصادفات
درحالی که متولیان و مسئولان درگیر پیدا کردن مقصران آلودگی هوا و ناتوانی از فرهنگ سازی در رانندگی و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل هستند، آمار ترسناک مرگ بر اثر آلودگی هوا و تصادفات از کشته شدن ۳۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا و ۲۰ هزار نفر به خاطر تصادفات در ایران خبر می دهد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هر چند طی روزهای اخیر به واسطه وزش باد، باران و تعطیلی هفته گذشته مدارس و ادارهها، روزهای ابتدایی هفته هوا نسبتاً کمی صاف و قابل تحمل شده بود، اما این موضوع هیچ ارتباطی به مدیریت و راهکارهای متولیان ندارد و دست طبیعت است که به یاری شهروندان بی پناه ایرانی آمده است.
با این مسئولان مردم دشمن نمی خواهند
به نظر می رسد با کمکاری افراد، نهادها و سازمان های مرتبط و عدم تمرکز برحل مسائل و در کل با این مسئولان مردم دشمن نمی خواهند، چراکه یکی به جای عذرخواهی و ارائه راهکار و تسریع در روند نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل شهری، عملکرد خود را خوب ارزیابی می کند و دیگری نیز با حضور در رسانه ملی خودروسازان را مقصر جلوه می دهد. اما کسی از سوخت بد، چرایی افزایش مصرف حرفی نمی زند؛ کسی نمی گوید چرا اصرار بر استفاده از خودروهای تکسرنشین و بی تفاوتی به سرنوشت یکدیگر هر روز بیشتر می شود. کسی نمی گوید که چرا آمار تلفات انسانی در تصادف وحشتناک شده است.
۲۰ هزار فوتی در تصادفات
در همین رابطه رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار جانباختگان تصادفات در کشور گفت: «آمار فوتیهای ناشی از تصادفات زنگ خطر جدی است. متأسفانه سال گذشته بعد از ۱۰ سال آمار فوتیهای ناشی از تصادفات از ۲۰ هزار نفر تجاوز کرد و بالغ بر ۲۰ هزار فوتی ناشی از تصادفات داشتیم.»
عباس مسجدی با بیان اینکه آمار پزشکی قانونی اعتبار بینالمللی دارد، گفت: «برای ایمنسازی راهها و خودروها باید برنامهریزی جدی و همچنین آموزشهای لازم به مردم ارائه شود. باید همه با عزم همگانی تلاش کنند تا آمار فوتی های ناشی از تصادفات کاهش یابد.»
مرگ ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه آلودگی هوا مهمترین خطر محیطزیستی برای سلامت انسان بهویژه در کلانشهرهاست که هر ساله با ورود به نیمه دوم سال تبدیل به معضلی برای شهرهای بزرگ میشود، گفت: «براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از ۸ میلیون مرگ بر اثر آلودگی هوا رخ میدهد که این آمار در ایران حدود ۳۰ هزار مرگ بهواسطه همین موضوع است.»
به گفته عباس شاهسونی، هزینهها و عوارض ناشی از آلودگی هوا به وزارت بهداشت به گونهای است که سالانه ۴۰ تا ۵۰ همت در این خصوص برای درمان بیماران به نظام سلامت تحمیل میشود که راهکار مقابله با آلودگی هوا، درمان نیست بلکه باید پیشگیری کرد. نکته بسیار مهم درباره آلودگی هوا، تأثیر آن بر افزایش جمعیت و بارداری است. همچنین تقریباً همه پژوهشگران بر این موضوع که آلودگی هوا میتواند نقش مخربی در تولیدمثل داشته باشد، نظر مشابهی دارند.»
با این حال همچنان مشخص نیست که به چه دلیل باید سوخت های با کیفیت پایین، خودروهای ناایمن و مقاومت در خروج از خودروسازی وجود داشته باشد. مشخص نیست که چرا کسی برای افرایش و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری به طور جدی و پرتیراژ با تولیدکنندگان داخلی قرارداد منعقد نمی کند و به سرزمین های دور چشم دارند.
با توجه به آمار ترسناک و بسیار غم انگیز تلفات انسانی ناشی از آلودگی هوا و تصادفات به نظر می رسد مسئولان در این زمینه هم مانند اختلاس ها بی تفاوت شده اند. شاید اگر آنها واقعاً مردم را جزئی از خودشان می دانستند یا واقعاً خود را خادم مردم می دانستند، این آمار روندی دیگری پیدا می کرد.
آلودگی هوا تصادف خودرو
source