درست بیرون آستین تگزاس در یک جاده دوطرفه باریک، نزدیک بود تصادف کنیم. من در صندلی سرنشین کیا K4 GT-Line مدل ۲۰۲۵ بودم که یک تویوتا راو ۴ در بالای تپه ظاهر شد. شاسی بلند به سرعت دز ر حال نزدیک شدن به ما بود و کاملا در شرایط شاخ به شاخ شدن قرار داشتیم.

با دست راستم دستگیره در را گرفتم، در حالی که با دست چپم کمربند ایمنی را روی سینه‌ام محکم گرفته بودم. راننده ترمز گرفت و خودرو را کمی منحرف کرد تا راه برای راو ۴ باز شود.

به سختی از تصادف قسر در رفتیم، در حالی که راو ۴ چرخید و از دید ما خارج شد. حتی در چنین شرایط سخت و وحشتناکی، K4 کاملا قابل کنترل بود و ما را از مرگ نجات داد. خوشبختانه، در بقیه مسیری که کیا برای ما انتخاب کرده بود، حادثه دیگری رخ نداد.

در واقع ما جان خود را مدیون سیستم تعلیق عقب چنداتصالی اسپرت GT-Line و کمک‌فنرهای سوپاپی SFD3 جلوی کیا هستیم، که در حین جلوگیری از برخورد با خودروی روبه‌رویی، K4 را به خوبی کنترل کرد. این سیستم ناهمواری‌های مختلف جاده در بقیه مسیر را نیز جذب کرد.

اما GT-Line اسپرت‌ترین تیپ K4 نیست. موتور ۲ لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی در کنار گیربکس متغیر پیوسته، توان ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۲ پوند فوت تولید می‌کند. این خودرو حتی در بزرگراه‌های خارج از مرکز تگزاس ضعیف به نظر نمی‌رسد، اما چندان سریع هم نیست.

کیا K4

با توجه به مصرف سوخت ۴۰ مایل در هر گالن در بزرگراه، واضح است که K4 کارایی را به جذابیت ترجیح می‌دهد. حالت اسپرت با فرمان‌پذیری سفت‌تر و واکنش بهتر دریچه گاز تجربه رانندگی بهتری ارائه می‌دهد، اما اجازه نمی‌دهد فراموش کنید که یک گیربکس متغیر پیوسته بین موتور و چرخ‌ها قرار دارد.

به همین دلیل تیپ GT-Line Turbo وجود دارد. این نسخه از K4 دارای موتور ۱.۶ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ و یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک معمولی است که با انتخاب حالت اسپرت، امکان تعویض دنده را در بالاترین محدوده دور موتور فراهم می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد تا از نهایت قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۳ پوند فوت بهره ببرد.

مدل توربو از همتای غیرتوربوی خودش سریع‌تر است، اما خیلی هم سریع نیست. K4 GT-Line Turbo در سرعت‌های عادی و دور موتور پایین، هیجان‌انگیز و جذاب است، اما قدرت آن در دور موتور بالاتر به سرعت افت می‌کند. در داخل کابین کمی نویز به گوش می‌رسد، اما شیشه‌ها و تایرهای آکوستیک به خوبی فضای داخلی را آرام نگه می‌دارند.

GT-Line با پکیج پریمیوم و نسخه توربو که من با آن رانندگی کردم دارای تمام امکانات، از جمله صندلی‌های جلو با تهویه در نسخه بالارده و سه صفحه نمایش شامل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پنل ابزار و سرگرمی و یک صفحه نمایش سوم بین آن‌ها برای اطلاعات تهویه بود. اما حتی لیست استاندارد امکانات با اپل کارپلی و اندروید اتو بی‌سیم بسیار عالی به نظر می‌رسد.

کیا K4

خوشبختانه K4 هنوز هم از کلیدهای فیزیکی برای سیستم تهویه در زیر ردیفی از دکمه‌ها برای کنترل نمایشگر سرگرمی بهره می‌برد. اما متاسفانه محل قرارگیری فرمان، بیشتر صفحه نمایش جذاب آن را از دید راننده مخفی می‌کند.

K4 طویل‌تر و عریض‌تر از مدل فورته است که جایگزین آن می‌شود و بخش زیادی از این فضای اضافی به سرنشینان عقب تعلق می‌گیرد. کیا ادعا می‌کند که این سدان جدید با ۳۸ اینچ فضای پا و ۳۷.۳ اینچ فضای سر در عقب، از این نظر بهترین عملکرد را در بین رقبا دارد. من فضای زیادی پشت صندلی راننده داشتم، اما حضور سرنشینان قدبلند در صندلی جلو این فضا را کاهش می‌دهد و صندلی‌های جلوی پلاستیکی را به زانوهای سرنشین عقب فشار می‌دهد.

کیا K4 با وجود بزرگ شدن هنوز هم یک سدان جمع‌وجور است، بنابراین به طور کلی از کمبودهای این کلاس رنج می‌برد. دستگیره در که در لحظات نزدیک به تصادف آن را گرفتم حس خوبی القا می‌کرد، اما در کنار پلاستیک مشکی قرار داشت که شیشه و قفل‌ها را احاطه کرده بود. کیفیت آن خیلی پایین به نظر نمی‌رسید، اما از کیفیت بالایی هم برخوردار نبود.

در حالی که هنوز پلاستیک زیادی در سراسر کابین وجود دارد، اما کیا برای جبران این کمبود فناوری‌های موردنیاز مشتریان جوان را به آن اضافه کرده است. شیشه‌ها و تایرهای آکوستیک می‌توانند علاوه بر ایجاد حس لوکس بودن، معایب ناشی از کیفیت پایین مواد داخل کابین را مخفی کنند، اما اکثر خریداران احتمالا این آپشن‌ها را سفارش نخواهند داد.

کیا K4

کیا K4 دارای نمایشگرهای بزرگ، اتصال بی‌سیم، مجموعه‌ای جذاب از تجهیزات ایمنی استاندارد (هشت کیسه هوا، دستیار حفظ مسیر، اجتناب از برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب و غیره) است و مصرف سوخت بسیار خوبی دارد. صندلی‌های مجهز به گرمکن در تیپ GT-Line با قیمت اولیه ۲۶۳۴۵ دلار موجود هستند. این پکیج نظر خریداران جوان‌تری که بیشتر از عملکرد به دنبال امکانات فراوان هستند را جلب می‌کند.

تنها چیزی که می‌تواند خریداران بالقوه را ناامید کند، طراحی ظاهری خودرو است. در پشت سقف، ستون C و رکاب‌ها یک چین‌خوردگی در بدنه به چشم می‌خورد که از زوایای خاصی ناموزون و زشت به نظر می‌رسد.

چراغ عقب سراسری بین چراغ‌های عمودی در گوشه‌ها ظاهر پهن‌تری به خودرو می‌دهد و به لطف پوشش مشکی در پایین، باعث می‌شود ارتفاع خودرو کمتر از واقعیت به نظر برسد. بهترین زاویه K4 نمای عقب آن است، به ویژه با چین‌های ظریفی که در پشت سقف دیده می‌شود.

کیا K4

کیا فروش K4 را از چند ماه پیش در آمریکا آغاز کرده است. البته شرکت ژاپنی تاکنون فقط تیپ‌های پایین‌رده این سدان کامپکت را عرضه کرده است. مدل‌های جذاب GT-Line و GT-Line Turbo به تازگی در حال ورود به نمایندگی‌های سراسر ایالات متحده هستند.

source

توسط khodrocamp.ir