در سالهای اخیر، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در صدور مجوز واردات خودرو برای شرکتهای مختلف، بدون انجام بررسیهای دقیق و شفاف از شرایط آنها، به موضوعی بحثبرانگیز تبدیل شده است. این رویکرد که به ظاهر تسهیلکننده واردات خودرو و تقویت رقابت در بازار است، در عمل منجر به بروز مشکلات متعددی برای مصرفکنندگان شده است.
نبود نظارت کافی بر وضعیت مدیریتی این شرکتها، توانایی ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی، و حتی تعداد واقعی خودروهای وارد شده، از جمله خلأهای جدی این سیاستگذاری است. این فقدان نظارت، نهتنها اعتماد عمومی به سیستم واردات خودرو را کاهش داده، بلکه زمینه را برای فعالیت شرکتهایی فراهم کرده است که توانایی عمل به تعهدات خود را ندارند.
شرکت آرتابان موتورز، زیرمجموعه میهن، یکی از نمونههای بارز این مشکل است؛ شرکتی که با وجود مشکلات مدیریتی و اجرایی آشکار، توانسته مجوز واردات خودروهای GAC را دریافت کند. اما عملکرد و شواهد موجود نشان میدهد که این مجوز نهتنها کمکی به ارتقای بازار خودرو نکرده، بلکه به عاملی برای بروز مشکلات جدی برای مشتریان تبدیل خواهد شد.
در این مقاله، به بررسی جزئیات عملکرد آرتابان موتورز و چالشهای پیش روی خریداران خودروهای این شرکت میپردازیم تا ابعاد واقعی این مسئله روشن شود.
شرکت آرتابان موتورز، وابسته به مجموعه میهن، در تلاش است با واردات خودروهای GAC جایگاهی در بازار خودروی ایران پیدا کند. اما گزارشها و شواهد موجود از مدیریت ناکارآمد و عملکرد مبهم این شرکت، هشداری جدی برای خریداران این خودروها به همراه دارد. خطراتی نظیر تأخیر در تحویل خودروها، نبود خدمات پس از فروش مناسب و مشکلات مالی جدی در این شرکت، نگرانیهای بسیاری را برای مشتریان بالقوه ایجاد کرده است.
شرکت آرتابان موتورز با هدف تولید خودرو در داخل کشور تأسیس شد، اما بهسرعت استراتژی خود را به واردات خودروهای چینی GAC تغییر داد. وعدههای اولیه این شرکت برای تولید داخلی هنوز بهجایی نرسیده است. تنها زیرساخت تولیدی این شرکت، یک سوله در فضایی به وسعت 15 هزار مترمربع است که هیچ نشانهای از فعالیت واقعی تولید در آن دیده نمیشود.
این شرکت واردات محدود خود را با مدلهای GAC Emkoo و Empow هیبریدی آغاز کرده است، اما تاکنون تنها تعداد کمی از این خودروها در سامانه فروش عرضه شده و سرنوشت تحویل آنها نیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
تغییرات مدیریتی؛ نشانهای از آشفتگی
یکی از مشکلات جدی در آرتابان موتورز، تغییرات مداوم در مدیریت این شرکت است. تاکنون 7 مدیر کارخانه و 4 مدیر بازاریابی در این مجموعه تغییر کردهاند. گزارشها حاکی از آن است که بسیاری از کارکنان به دلیل عدم تحقق وعدههای مالی یا تأخیر در پرداخت حقوق، شرکت را ترک کردهاند. این تغییرات مدیریتی نهتنها ثبات سازمانی را تضعیف کرده، بلکه باعث کاهش اعتماد عمومی نیز شده است.
در مواردی، این شرکت حتی به تعهدات قراردادی خود پایبند نبوده است. بهعنوان مثال، یکی از پیمانکاران با قراردادی به ارزش 1.5 میلیارد تومان برای تجهیز خط تولید همکاری خود را آغاز کرد، اما به دلیل توقف پرداختها و عدم اجازه ورود به کارخانه، مجبور به رها کردن پروژه شد.
یکی از اقدامات بحثبرانگیز آرتابان موتورز، قرارداد تبلیغاتی چند ده میلیارد تومانی با باشگاه استقلال است. این قرارداد، با ارزش تقریبی 90 میلیارد تومان، در شرایطی منعقد شد که شرکت توان پرداخت حقوق کارکنان یا اجرای تعهدات مالی خود را ندارد. بسیاری از کارشناسان این اقدام را بیشتر به یک تلاش مشکوک برای جابجایی مالی شبیه میدانند تا یک استراتژی تبلیغاتی مؤثر.
چالش خدمات پس از فروش
یکی دیگر از چالشهای اساسی آرتابان موتورز، عدم ایجاد زیرساخت مناسب برای خدمات پس از فروش است. مشتریانی که به خرید خودروهای GAC از این شرکت فکر میکنند، باید بدانند که حتی در صورت تحویل خودرو، احتمالاً با مشکلات جدی در نگهداری و خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد. این امر میتواند به کاهش شدید ارزش سرمایهگذاری آنها منجر شود.
خطرات مالی برای خریداران
عملکرد نامطمئن آرتابان موتورز نشان میدهد که این شرکت هنوز آمادگی لازم برای تبدیل شدن به یک بازیگر جدی در صنعت خودروسازی را ندارد. شواهد حاکی از آن است که این شرکت صرفاً با هدف کسب منابع مالی از واردات محدود خودرو فعالیت میکند، در حالی که توانایی تولید داخلی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان را ندارد.
خریداران باید با دقت و احتیاط بیشتری به خرید خودروهای این شرکت فکر کنند. در شرایط فعلی، هرگونه سرمایهگذاری در محصولات آرتابان موتورز میتواند با خطرات جدی همراه باشد. تأخیر در تحویل خودرو، نبود خدمات پس از فروش و عدم شفافیت در عملکرد مالی و مدیریتی، از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است مشتریان این شرکت با آنها مواجه شوند.
پایانی نامشخص برای تلاش میهن در صنعت خودرو
تصمیم مجموعه میهن برای ورود به صنعت خودروسازی از طریق آرتابان موتورز، تاکنون به یک شکست تبدیل شده است. وعدههای تولید داخلی، واردات محدود و تبلیغات سنگین، نتوانستهاند مشکلات زیرساختی و مدیریتی این شرکت را پوشش دهند. خریداران باید پیش از هرگونه تصمیمگیری، تمام ریسکهای موجود را بررسی کرده و آگاهانه اقدام کنند. در غیر این صورت، احتمال از دست رفتن سرمایه و مواجهه با مشکلات متعدد بسیار بالا خواهد بود.
وضعیت نامشخص در قسمت خودروهای تجاری
اما جالب است بدانیم که این شرکت در بخش دیگری از فعالیت خود، به سراغ خودروهای تجاری رفته است. کامیونت آترا آرتابان با شرایط عجیبی از یک شرکت نامشخص چینی می آید که حتی در چین نیز آنرا نمیشناسند! حال در این میان مشخص نیست آیا سخت گیریهایی که برای خودروهای سواری در کشور انجام شده و گاها استانداردهای اروپایی برخی محصولات در سازمان استاندارد ایران تایید نمیشود، آیا برای خودروهای تجاری نیز صورت میگیرد یا خیر؟!
source