امروز صبح، کرمان موتور اولین همایش زنجیره تأمین قطعه سازان خود را با حضور مدیران ارشد این شرکت و بیش از ۲۵۰ قطعه ساز بزرگ کشور برگزار کرد. در این همایش، مدیران این شرکت به برنامههای آینده شرکت اشاره کردند و از اهداف خود برای داخلی سازی بیشتر و معرفی محصولات جدید خبر دادند. آنها اعلام کردند که تا سال ۱۴۰۷ قصد دارند محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند.
در ابتدای مراسم، مدیرعامل کرمان موتور در سخنانی تاکید کرد که این همایش فرصتی است برای تقویت همکاریها با قطعه سازان و به اشتراک گذاشتن استراتژیهای آینده شرکت در راستای توسعه صنعت خودروسازی کشور.
مدیرعامل کرمان موتور، سامان فیروزی، در همایش قطعه سازان زنجیره تأمین کرمان موتور فرمود: کرمان موتور تا سال ۱۴۰۷ با توسعه سه پلتفرم KP1، KP2 و PS1 حدود ۸ محصول جدید را به بازار عرضه خواهد کرد.
وی افزود: در ۳۰ سال گذشته، کرمان موتور بیشتر به عنوان مونتاژ کار شناخته میشد، اما در دو یا سه سال گذشته سیاست خود را تغییر داده و به سمت طراحی و افزایش داخلیسازی قدم برداشته است. فیروزی همچنین درباره عهد کرمان موتور با قطعهسازان تا سال ۱۴۰۷ اظهار داشت: این عهد بر اساس هماهنگی با انتظارات افکار عمومی تنظیم شده تا با تفکر جدید، برداشتهای اشتباه از صنعت خودرو از بین برود.
وی در ادامه به تاثیر تنشهای سیاسی و اقتصادی بر صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز و تنشهای سیاسی از موضوعات مهم امروز صنعت خودرو است. صنعت خودرو به عنوان صنعتی سیاسی از این تغییرات تأثیر میپذیرد.
مدیرعامل کرمان موتور در خصوص نقدهایی که به صنعت خودرو وارد میشود، گفت: متاسفانه امروز بسیاری برای جلب توجه، به صنعت خودرو حمله میکنند.
وی در ادامه به روند تولید کرمان موتور در سال گذشته و امسال اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲، کرمان موتور حدود ۷۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرد و برای امسال برنامه تولید ۱۲۰ هزار دستگاه را داشتیم. با توجه به مشکلات موجود، پیشبینی میکنیم که تا پایان سال ۱۴۰۳ حدود ۹۰ هزار دستگاه تولید شود.
فیروزی همچنین به ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاهی کرمان موتور اشاره کرد و افزود: تا سال ۱۴۰۷ با دستیابی به این ظرفیت، کرمان موتور به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود خواهد رسید.
مدیرعامل کرمان موتور در خصوص ترکیب محصولات این شرکت تا سال ۱۴۰۷ گفت: از مجموع ۳۰۰ هزار دستگاهی که کرمان موتور تا آن زمان تولید خواهد کرد، ۳۰ درصد هیبریدی، ۱۰ درصد برقی و ۶۰ درصد بنزینی خواهند بود.
وی همچنین از تعهد کرمان موتور به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه خبر داد و افزود: کرمان موتور قول میدهد که سه درصد از درآمد عملیاتی خود را در بخش تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کند.
فیروزی همچنین از تغییر رویکرد کرمان موتور در همکاری با قطعهسازان گفت و افزود: رویکرد ما از هزینهمحور به مذاکرهمحور تغییر کرده است. وی تاکید کرد: در بحث کسب دانش و توسعه آن، همکاری خود را با قطعهسازان گسترش خواهیم داد.
این مدیر خودروساز بخش خصوصی در ادامه به روابط کرمان موتور با قطعهسازان اشاره کرد و گفت: برنامه ما ایجاد رابطهای بر پایه اعتماد و پیشرفت متقابل با تأمینکنندگان است. امروز دورهای است که منافع خودروساز و قطعهساز باید در یک راستا قرار گیرد و از ابتدای طرح باید منافع هر دو طرف در نظر گرفته شود.
فیروزی افزود: ما به دنبال این هستیم که با حداقل اتلاف هزینه، توسعه و رشد را در کرمان موتور محقق کنیم.
وی در ادامه با اشاره به هدف کرمان موتور برای افزایش داخلیسازی گفت: تا سال ۱۴۰۷ زنجیره تأمین ما باید ۷۰ درصد داخلی باشد و ۸۰ درصد محصولات کرمان موتور بومی خواهند بود.
مدیرعامل کرمان موتور در خصوص اشتغالزایی گفت: بر اساس برنامههای توسعهای، اشتغالزایی در کرمان موتور از ۱۱ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت و نیروی انسانی بهرهور را توسعه خواهیم داد.
فیروزی همچنین از آغاز به کار دانشگاه کرمان موتور در شهر البرز خبر داد و افزود: این دانشگاه در ماههای آینده تاسیس خواهد شد و از فارغ التحصیلان خود برای توسعه صنایع مختلف استفاده خواهیم کرد.
وی در خصوص استفاده از فناوریهای روز در صنعت خودرو گفت: باید به سمت توسعه خودروهای هوشمند که مورد تقاضای مردم هستند، حرکت کنیم.
فیروزی همچنین از ورود کرمان موتور به فناوریهای خودروهای هیبرید و توسعه فناوری DHT خبر داد و افزود: اولین خط تولید موتور TGDI را آغاز کردهایم و خط تولید گیربکسهای DCT نیز در سه ماه آینده عملیاتی خواهد شد.
وی در پایان از برنامههای آتی کرمان موتور برای توسعه تکنولوژی بدنههای سبک و طراحی و تولید پلتفرم P12 و خودرو شادو خبر داد و گفت: توسعه محصول بر روی پلتفرم KP1 نیز از برنامههای آینده این شرکت خواهد بود.
کادک: زنجیره تأمین کرمان موتور در 17 استان با بیش از 2 هزار قطعهساز فعال است
علی بهرامی، مدیر عامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو (کادک) در نخستین همایش قطعهسازان زنجیره تامین کرمان موتور:
زنجیره تامین در کرمان موتور در 17 استان و بیش از 2 هزار قطعه (با لحاظ شماره فنی) دنبال که البته تعداد قطعهها هر روز بیشتر میشود.
کادک به دنبال زنجیره تامین با لحاظ ویژگیهای متمایز همچون «تک سورس»، «درک کسب منافع اقتصادی طرفین»، «فرهنگ بهبود مستمر کیفی»، «سلامت تعامل تجاری فیمابین» و «اخلاق و معرفتکاری» است.
ارزش قرارداد کرمان موتور با زنجیره تامین ۲۰ همت است.
در مقوله رقابتپذیری متاسفانه هزینه قطعات داخلی 40 تا 45 درصد گرانتر از قطعات چینی است که جا دارد تولیدکنندگان داخلی همچنان که در مهندسی مواد و ساخت به مقوله کاهش هزینهها توجه میکنند، به مهندسی قیمت نیز ورود کنند.
مالک یکی از بزرگترین قطعه سازان داخلی بیان کرد: ملزم به افزایش سرمایهگذاری در صنعت خودروسازی هستیم.
نایب رئیس کمیسیون صنایع: ضرورت توسعه نقدینگی و تولید محصولات باکیفیت در صنعت خودرو
حجت الاسلام و المسلمین حسینی کیا، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید برای نقدینگی خودروسازان و گردش مالی در این صنعت فکر اساسی شود.
سید جواد حسینی کیا در همایش قطعه سازان زنجیره تامین کرمان موتور تصریح کرد: چرا صنعت خودرو ایران نباید آن گونه که انتظار میرود توسعه یابد. دغدغهای که گاها موجب نارضایتی مصرف کنندگان این صنعت شده است.
وی تاکید کرد: امروز به جایی رسیدیم که به واردات خودروهای کارکرده تن دادیم و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه نیاز بازار داخل است و باید به این میزان تولید دست یابیم تا با رشد عرضه نسبت به تقاضا قیمت خودرو کاهش یابد.
حسینی کیا در ادامه بیان کرد:اختصاص سه درصد از سرمایه گذاری شرکت کرمان موتور برای تحقیق و توسعه کار بسیار ارزشمندی است که این کار میتواند شما را به خودروسازان برتر کشور تبدیل کند.
نایب رییس کمیسیون صنایع همچنین خواستار تولید محصولات اقتصادی و با کیفیت در صنعت خودرو شد و با ابراز تشکر از فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: قدردان زحمات همگی فعالان بزرگ و کوچک در این صنعت هستیم.
رضا رضایی: صنعت خودرو با مدیریت درست، تحول اساسی را رقم میزند و کرمان موتور نقش مهمی در رشد تولید دارد
رضا رضایی، مالک یکی از بزرگترین قطعه سازیهای داخلی، در همایش قطعه سازان کرمان موتور گفت: در شرایط فعلی و با مدیریت درست میتوانیم کشور را از چالشهای مختلف نجات دهیم و تحول اساسی را در کشور و صنعت خودرو ایجاد کنیم.
وی گردش مالی صنعت خودروسازی جهان را سه هزار و ۵٠٠ میلیارد دلار دانست و گفت: تحقیق و توسعه در این صنعت با هزینه کرد سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار در کنار صنایعی همچون آی تی IT و داروسازی قرار میگیرد.
به گفته رضایی، صنعت خودروسازی سالانه هزار و ٩٠٠ میلیارد دلار صادرات دارد و جالب است بدانید کشور ترکیه همسایه ایران در سال گذشته موفق به ۲۵ میلیارد دلار صادرات در صنعت قطعات خودرو به ۵۶ کشور جهان شده است که این رقم برابر با ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور ماست.
وی در ادامه از افزایش ۵۰ درصدی تولید خودروهای شاسی بلند، رشد ۷ درصدی خودروهای اتومات، افزایش ۳۰ درصدی خودروهای برقی و هیبریدی و رشد حدود ۳۰ درصدی افزایش برندهای چینی در جهان خبر داد و متذکر شد: در پنج سال گذشته شاهد افزایش ۵۴ درصدی خودرو سواری، رشد ارزی از ۵ به ۲۶ درصد، تعداد قطعه سازان خصوصی از ۲۳ به ۵۴ قطعه ساز، رشد خودروهای اتومات از ۸ به ۲۰ درصد، افزایش خودروهای چینی از ۶ به ۲۷ درصد بودهایم.
رضایی از شرکت کرمان موتور به دلیل سرمایه گذاریهای مناسب برای خرید پلتفرم مشترک، انرژیهای پاک و اهمیت زنجیره تامین در این شرکت تشکر و قدردانی کرد.
به گفته رضایی، بررسی آمارها نشان میدهد که شرکت کرمان موتور در رشد ۳۰ درصدی تولید خودرو طی پنج سال گذشته از سهم قابل توجهی برخوردار بوده است.
source